Introducere

Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Dacă data trecută am discutat despre preasfânta Fecioară Maria și despre comuniunea sfinților datorită lunii octombrie și a apropierii sărbătorii tuturor sfinților; la această întâlnire vom începe să discutăm despre sacramente. Iar astăzi vom vorbi despre primul dintre ele, adică despre sacramentul Botezului.

Înainte de a începe va trebui să țineți minte un lucru, că Botezul stă la baza întregii vieți creștine și că este poarta ce duce spre viața în Duhul, dar și ușa care ne permite accesul spre celelalte sacramente.

Scurt istoricprefigurări ale Botezului în Vechiul Testament

În Vechiul Testament sacramentul botezului a fost prefigurat  în diferite moduri și cu diferite ocazii precum:

  • Prin semnul natural – apa este un semn și sursa vieții, a vitalității dar și a morții.
  • Potopul – apele au pus capăt păcatului omului iar Arca a adus salvarea lui Noe și familiei lui.
  • Trecerea Mării Roșii – eliberarea Israelului din sclavie și distrugerea dușmanilor lui.
  • Trecerea râului Iordan – prin apele râului Iordan, Israelul a intrat în țara promisă.

 

Semne exterioare

  • Forma (cuvântul) – ”N.„ te botezul în numele Tatălui, și al Fiului și al Duhului Sfânt.
  • Materia (acțiunea) – turnarea sau scufundarea în apă.
  • Slujitorul – episcopul, preotul sau diaconul (la urgențe oricine poate boteza).
  • Subiectul – orice persoană care nu este încă botezată poate primi botezul.

Sacramentaliile Botezului

Sacramentalul – este un semn sacru instituit de Biserică pentru a facilita primirea harului dumnezeiesc.

  • Se aseamănă cu sacramentele și semnifică efectele sacramentelor
  • Sacramentaliile ajută persoana să dobândească dispoziția necesară primirii harului.

Uleiul Catehumenilor – indică că în botez păcatul și cel rău sunt exorcizate sau alungate din sufletul persoanei.

Sfânta Crismă – este un semn al faptului că persoana acum este părtașă În Cristos la starea profetică, preoțească și regească.

Veșmântul alb – simbolizează că persoana a fost curățată de toate păcatele iar acum este fără pată și pură.

Lumânarea – indică că persoana primește lumina credinței și harul în suflet

Originea sacramentului botezului

Sacramentul Botezului a fost instituit de Isus Cristos:

  • Ioan 3,5Isus i-a răspuns şi i-a zis: „Adevăr, adevăr îţi spun, dacă cineva nu se naşte din nou, nu poate să vadă împărăţia lui Dumnezeu”.
  • Matei 28,19Aşadar, mergeţi, şi faceţi ucenici din toate naţiunile, botezându-i în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh.
  • Efeseni 5,25-26…aşa cum Cristos a iubit Biserica şi s-a dat pe sine pentru ea pentru a o sfinţi, purificând-o prin baia apei în cuvânt…

 

Efectele sacramentului Botezului

Înainte de toate sacramentul botezului ne dă harul sfințitor:

  • Imprimă în sufletul persoanei un caracter de neșters, un sigiliu permanent ca copil al lui Dumnezeu, astfel botezul poate fi primit numai o singură dată.
  • Ne unește cu moartea și învierea lui Cristos (Rom 6,3-4).
  • Oferă persoanei harul sfințitor, adică viața lui Dumnezeu.
  • Insuflă în cel botezat credința, speranța, caritatea, și darurile Duhului Sfânt.
  • Curăță persoana de păcatul original, de toate păcatele personale, și de toată pedeapsa datorată păcatului.
  • Îl face pe cel botezat, preot, profet și împărat în Cristos.
  • Încorporează în viața celui botezat, viața, practicile și misiunea Bisericii.
  • Îi permite celui botezat să primească și alte sacramente

Pentru ca un adult să primească sacramentul botezului pe deplin el trebuie să aibă dispoziția necesară. De exemplu: credința, căința, dorința de a-și dărui viața lui Cristos și Bisericii sale.

Necesitatea Botezului și botezul copiilor

Biserica mereu a crezut în validitatea botezului copiilor prin practica devenită comună încă din secolul 3.

Acest botez al copiilor este indicat până și în sfânta Scriptură:

  • …a fost botezată, cu întreaga ei casă (Fap 16,14-15).
  • Am botezat și întreaga casă a lui Ștefan (1Cor 1,16).

Primi părinți ai Bisericii au discutat și recomandat în repetate rânduri această practică tocmai pentru a nu priva copilul de harul lui Dumnezeu. Iar în cazul lor părinți sunt cei care fac promisiunile în numele copiilor lor.

Motive ale botezului copiilor:

  • Ioan 3,3-7; Fap, 2,38; 16,15.33; 1Cor 1,16;
  • Mărturia Părinților Bisericii:
    • Sfântul Hipolit din Roma (c. 215 d. Cr.) – Botează întâi copilul, iar dacă ei pot vorbi pentru ei înșiși, atunci lăsații să o facă. Altfel, lăsați părinți sau alte rude să vorbească pentru ei.
    • Origene (244 d. Cr.) – Biserica a primit de la apostoli tradiția de a da botezul, inclusiv copiilor.
    • Alți: sfântul martir Iustin, Tertualian etc.
  • Scoate în evidență faptul că este un dar complet dăruit din generozitatea lui Dumnezeu, fără nici un merit sau contribuție a noastră.

Moduri de a boteza

  • Tripla scufundare în apă – ce provine de la cuvântul baptizo – această metodă a reprezentat principala formă de botez până în secolul 13.
  • Tripla turnare a apei pe cap – permisă de Didache-a.
  • Stropirea persoanei cu apă – apa trebuie să fie curgătoare.
  • Botezul spiritual:
    • Al dorinței – este cel mai frecvent, la catehumeni care urmează să fie botezați. Acesta trebuie să fie neapărat însoțit de un răspuns de credință.
    • Al sângelui – acceptarea voluntară a morții din iubire față de Dumnezeu sau al unei alte virtuți creștine. De exemplu: Mt 10,39: Uciderea pruncilor nevinovați.

Mică discuție

E necesar folosirea apei sfințite?

Botezul sângelui și al dorinței.

Acestea două sunt necesare pentru mântuire pentru:

  • Cei cărora le-a fost vestită evanghelia.
  • Cei cărora au avut ocazia să ceară sacramentul.

Botezul sângelui – pentru cei care au murit pentru credință fără a primi botezul.

Botezul dorinței – cei care au dorit să fie botezați, dar din oarecare motiv nu au reușit. Trebuie să fie:

  • Dorință explicită – persoana care în mod conșțient și voit a dorit să primească botezul.
  • Dorință implicită – ar fi putut intenționa să primească botezul dacă i-ar fi cunoscut natura și necesitatea.

Soarta celor ne-botezați

  • Orice om care, deși nu cunoaște Evanghelia lui Cristos și Biserica lui, caută adevărul și face voința lui Dumnezeu după cum o cunoaște, poate fi mântuit. Putem presupune că asemenea persoane ar fi dorit explicit Botezul, dacă ar fi cunoscut necesitatea lui (CBC 1260).
  • În ceea ce privește copii care au murit fără a fi botezați: Biserica nu poate decât să-i încredințeze îndurării lui Dumnezeu, așa cum o face în funeraliile pentru ei…. Cu atât mai stăruitor este totuși apelul Bisericii de a nu-i împiedica pe prunci să vină la Cristos prin darul sfântului Botez (CBC 1261).

Numele creștin

Atât în Vechiul Testament cât și în Noul Testament adesea se dădea un nume nou celor care erau chemați să participe la planul de mântuire a lui Dumnezeu. De exemplu: Abram în Abraham. Iacob în Israel, Simon în Petru.

Un nume creștin este dat la botez și la mir tocmai pentru a arăta faptul că persoana este acum încorporată în Cristos și în Biserica sa.

Numele trebuie să fie de preferabil al unui sfânt care să îi ofere celui botezat sau miruit un model de sfințenie și de asigurare a mijlocirii lui.

Datoriile părinților față de cei botezați (mai ales pentru copii)

  • Sunt înlocuitori lui Dumnezeu fiindcă în momentul Botezului Dumnezeu l-a adoptat pe cel botezat (Baby-sitter)
  • Sunt principali educatori ai copiilor lor.
  • Se ROAGĂ pentru copii lor.
  • Duc o viață cu adevărat creștină:
    • Participă în fiecare Duminică și sărbătoare de poruncă la Sfânta Liturghie.
    • Păstrează poruncile.
    • Se căsătoresc în Biserică.
    • Au o locuință creștină – atmosferă creștină, imagini, crucifixuri, statuete, o Biblie pentru familie, rozarii.

Datoriile nașilor față de cei botezați (mai ales pentru copii)

  • Trebuie să fie cel puțin unul, recomandarea e de doi nași.
  • Cel puțin unul dintre ei trebuie să fie catolic, al doilea trebuie să fie măcar botezat ca și creștin.
  • Sexul: 1 bărbat și o femeie (o familie)
  • Părinți nu pot fi nași.
  • Vârsta minimă: 16 ani.
  • Trebuie să fie miruiți.
  • Datorii: ajută părinți în creșterea copilului în credință prin exemplu și susținere.
  • În caz de absența nașului la celebrarea sacramentului poate sta și un „înlocuitor”.

Ritualul Botezului

  1. Primirea copilului (preferabil la intrarea în Biserică).
  2. Liturgia Cuvântului.
  3. Rugăciunea credincioșilor și litania sfinților.
  4. Rugăciunea de exorcism și ungerea dinaintea botezului (Uleiul catehumenilor).
  5. Binecuvântarea apei baptismale.
  6. Renunțarea la păcat și mărturisirea de credință.
  7. Botezul
  8. Ungerea de după Botez (sfânta Crismă)
  9. Îmbrăcarea cu veșmântul alb.
  10. Înmânarea lumânării aprinse.
  11. Efata (deschiderea) și rugăciunea asupra urechilor și gurii (opțional).
  12. Rugăciunea Tatăl Nostru.
  13. Trimiterea și Binecuvântarea finală.

Ateliere și jocuri

  1. Atelier – Apele vieții

Obiectiv

Tineri vor învăța despre originea simbolului apei din ritualul Botezului.

Scopul

La final tineri vor fi capabili să explice simbolismul apei de la Botez.

Materiale

  • Biblii
  • Hârtie
  • Pixuri/creioane

Instrucțiuni

  • Tineri vor trebui să învețe mai multe despre simbolismul apei prin a căuta pe grupuri referințele de mai jos în sfânta Scriptură.
  • Împărțiți tineri în grupuri de câte trei sau patru persoane.
  • Rugații să caute fiecare citat de mai jos și să scrie pe hârtie o scurtă explicație asupra modului în care acel text arată faptul că apa este un semn al vieții.
  • Textele:
    • Geneză 1,9-11: (R: Dumnezeu a creat apa pentru a aduce la viață oameni, animalele și plantele)
    • Exod 14, 15-31: (R: Apa a adus viața evreilor aflați pe fugă)
    • Exod 17,1-7: (R: Apa a potolit setea evreilor în deșert).
    • 2 Rg 5,1-14: (R: Apa l-a curățat pe Naaman sirianul de leprozitatea lui).
    • Marcu 1,1-6: (R: Ioan Botezătorul a botezat mulți oameni în râul Iordan).
    • Ioan 4,5-42: (R: Femeii Samariteane i s-a promis apa vie).
  • La final invitați câte un voluntar din fiecare grupă să își împărtășească răspunsurile.

Durată: 20 minute

  1. JoculTraversarea râului Iordan

Obiectivul

De a-și reaminti cele aflate despre sacramentul Botezului.

Scopul

Tineri vor fi capabili să descrie ritualul și efectele Sacramentului Botezului.

Materiale

Nimic

 

Instrucțiuni

  • Împărțiți tineri pe două grupuri.
  • Puneți-i să stea în șir indian fața în față.
  • Grupați tineri din grupa A cu cei din grupa B.
  • Rugați cele două grupuri să facă fiecare doi pași în spate.
  • Explicați-le că râul Iordan e cel care trece acum printre ei.
  • Obiectivul e acela de a-și aduce partenerul peste râul Iordan prin a-i răspunde corect la întrebarea care i se va pune despre sacramentul Botezului.
  • Folosiți fapte sau lucruri știute de ei despre Botez pentru a formula întrebările precum exemplele de la punctul următor.
  • Când un tânăr a răspuns corect, partenerul este adus peste apele, invizibile, ale râului Iordan pe partea cealaltă a partenerului.
  • Când toți tineri și-au adus în siguranță partenerul peste Iordan, rugați-i să se întoarcă înapoi și începeți cu întrebările la celălalt grup.

Indicii

  • Pregătiți întrebările dinainte în funcție de numărul de tineri din grup.
  • Dacă un tânăr nu este capabil să răspundă la acea întrebare corect, treceți la următorul din rând, iar apoi reveniți ori de câte ori e nevoie pentru ca el să răspundă corect.
  • Ca să face-ți jocul mai interesant puteți crea și o mică competiție spunându-le că grupa care își aduce parteneri pe partea lor prin cele mai puține întrebări adresate câștigă. Sau că vor trebui să își aducă în brațe partenerul prin râul Iordan, sau multe altele asemenea.

Exemple de întrebări:

  1. Care este principalul semn al Botezului? (apa)
  2. Numiți una din metodele prin care oameni sunt botezați!? (scufundarea în apă)
  3. Numiți alt mod prin care se poate boteza? (turnarea apei pe capul persoanei).
  4. Ce spune celebrantul în momentul botezului? (Eu te botez…)
  5. În numele cui botează celebrantul? (Preasfânta Treime)
  6. Cu este îmbrăcată persoana botezată? (veșmânt alb)
  7. Ce simbolizează veșmântul alb? (noua creație, îmbrăcarea în Cristos).
  8. Copilul botezat este uns cu două uleiuri. Adevărat sau fals? (adevărat).
  9. Numiți unul din uleiuri. (uleiul catehumenilor)
  10. Unde este uns copilul cu acest ulei? (piept)
  11. Când este uns copilul cu acest ulei? (înainte de botez)
  12. Care este celălalt ulei? (sfânta Crismă)
  13. Unde este uns copilul cu acest ulei? (creștet)
  14. Ce simbolizează uleiul? (puterea și vindecarea)

 

Atenție

Fiți cu băgare de seamă și atenți la abilitățile tinerilor și selectați întrebările în așa fel încât să se potrivească capacității fiecăruia.

Durată: 20 minute

Mulțumesc pentru atenție și răbdare!

O seară frumoasă tuturor!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole asemanatoare

//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?