Cateheză pentru copii – Duminica a 8-a de peste an (C) (Comportamentul)

Introducere

Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Afară au început zilele cu tot mai mult soare, dar mai ales acel timp în care toți copaci încep să înfrunzească și să facă flori din care vor și ieșii viitoarele lor roade, sau fructe după cum le spunem noi. Acesta e și modul în care noi ne dăm seama ce e cu acel copac, după rodul care îl are. Tot la fel e și cu oameni, comportamentul fiecăruia dintre noi spune ce fel de oameni suntem. Iar modelarea unui comportament bun este cel mai bun mod prin care noi putem participa la misiunea de a-i aduce și pe alți la Isus. Cu alte cuvinte, Isus vrea să ne învețe astăzi că noi mereu trebuie să ne concentrăm atenția asupra propriului nostru comportament și să încetăm să ne mai fixăm atenția asupra judecării sau criticării celor din jur.

 

Scurtă activitate

 

Obiectiv

Conștientizarea faptului că atunci când îi judecăm pe ceilalți noi nu ne mai vedem pe noi.

Materiale

  • Copii ale rugăciunii păcii de la finalul catehezei.

Instrucțiuni

  • Rugați copii să își îndrepte degetul de la mână sus spre dumneavoastră.
  • După aceea rugații să întoarcă palma cu degetul îndreptate pe o parte pentru a se vedea celelalte trei degete care sunt închise în palmă.
  • Pentru a fi mai ușor puteți face voi și să invitați copii să vă imite fiecare pas.
  • Apoi spuneți-le:

Există o zicală care spune că atunci când noi ne îndreptăm degetul spre ceilalți, în același timp avem alte trei degete îndreptate spre noi înșine. Adesea nu observăm aceste trei degete fiindcă ele sunt ascunse. Această zicală are scopul de a ne avertiza asupra tendinței noastre periculoase de a-i judeca pe ceilalți. Așa că doresc să vă întreb pe voi: Voi ce credeți că înseamnă?

R: Că atunci când îi judecăm pe ceilalți noi nu mai observăm acel comportament al nostru la care mai trebuie să lucrăm.

 

Evanghelia

 

În textul evangheliei de astăzi (Duminica a 8-a de peste an – 25.02.2022), vom vedea cum Isus începe să îi învețe pe proprii lui discipoli ce trebuie să facă pentru a fi discipoli buni, folosindu-se bineînțeles de o parabolă. Dar haideți să ascultăm mai exact ce ne spune Isus mai exact:

În acel timp, Isus le-a spus şi o parabolă: “Poate un orb să conducă un alt orb? Nu vor cădea amândoi în groapă? 40 Discipolul nu este superior învăţătorului, dar orice discipol instruit va fi la fel ca învăţătorul său. 41 De ce, aşadar, vezi paiul din ochiul fratelui tău, însă nu iei în seamă bârna din ochiul tău? 42 Cum poţi să-i spui fratelui tău: «Frate, lasă-mă să scot paiul din ochiul tău!» atunci când nu vezi bârna din ochiul tău? Ipocritule, scoate mai întâi bârna din ochiul tău şi atunci vei vedea limpede să scoţi paiul din ochiul fratelui tău! 43 Căci nu este niciun pom bun care să facă fructe rele şi, iarăşi, niciun pom rău care să facă fructe bune, 44 pentru că orice pom se cunoaşte după fructele proprii: doar nu se culeg smochine din spini şi nici struguri din mărăcini. 45 Omul bun scoate binele din tezaurul bun al inimii sale, iar cel rău scoate răul din tezaurul rău al inimii sale. Căci gura lui vorbeşte din prisosul inimii”.

Discuții asupra evangheliei

Ce ne spune Isus că ar trebui să facem înainte de a scoate bârna din ochiul fratelui nostru?

R: Să scoatem bârna din propriul nostru ochi.

O brână din lemn este mult mai mare decât o așchie. E asemenea acelei zicale despre care v-am spus mai devreme despre arătatul cu degetul. Isus dorește să ne atragă atenția asupra faptului că dacă noi ne concentrăm atenția asupra greșelilor celorlalți, atunci noi nu le vom mai observa pe ale noastre. El ne cheamă să ne examinăm conștiința și să ne comportăm așa cum dorește el și să încetăm să privim la cei din jurul nostru pentru a critica și bârfi tot ceea ce fac ei.

 

Concluzie

 

Un lucru e clar că noi suntem discipoli buni atunci când modelăm iubirea creștină și facem fapte bune, și alegeri morale. Iar atunci când vedem că cineva face ceea ce noi credem că este greșit, atunci noi nu trebuie să participăm. Putem fi o influență pozitivă prin a da dovadă de un comportament diferit de al lor. Așa că întrebarea e: Puteți să îmi dați voi câteva exemple?

  1. Acceptați toate răspunsurile rezonabile ca fiind bine, precum: Dacă vedem pe cineva că exclude un alt copil, atunci noi trebuie să mergem la acel copil și să îl luăm în grupul nostru și să fim buni cu el sau ea.

 

Rugăciunea de încheiere

 

Rugăciunea păcii

Doamne, fă din mine un instrument al păcii tale: unde este ură, să aduc iubire, unde este ofensă, să aduc iertare, unde este dezbinare, să aduc unire, unde este îndoială, să aduc credință, unde este greșeală, să aduc adevăr, unde este disperare, să aduc speranță, unde este tristețe, să aduc bucurie, unde este întuneric, să aduc lumină.

O, doamne, Ajută-mă să am încredere nu atât să fiu mângâiat, cât să mângâi, nu atât să fiu înțeles, cât să înțeleg, nu atât să fiu iubit, cât să iubesc. Căci cel ce se uită pe sine, se găsește; celui ce iartă, i se va ierta; și cel ce moare, se trezește la viața veșnică. Amin!

 

Ateliere și jocuri

 

  1. Atelier3 întrebări bune + 3 răspunsuri bune = 1 alegere morală

Obiectiv

Învățarea copiilor că pe lângă a cere unui adult ajutorul și rugăciunea de îndrumare la Duhul Sfânt, ei vor trebui să se întrebe singuri trei întrebări atunci când au de-a face cu luarea unei decizii morale.

Scopul

Copii vor identifica cele trei întrebări pe care ni le adresăm atunci când examinăm alegerile morale.

Materiale

  • Foițe cu următoarele trei întrebări pentru fiecare pereche de câte doi copii, sau pot fi afișate la panou pentru a le vedea cu toții.
  1. Ce urmează să fac e un lucru bun?
  2. Aleg să o fac pentru un motiv bun?
  3. Aleg să o fac la timpul și locul potrivit?

Instrucțiuni

  • Spuneți-le copiilor că ei urmează să facă o activitate care îi va ajuta să își amintească cele trei întrebări atunci când au de-a face cu alegeri dificile.
  • Grupați copii doi câte doi pentru a lucra pe perechi. Spuneți-le că le veți prezenta o situație care implică o alegere dificilă. Un copil din fiecare pereche va fi responsabil pentru luarea acelei decizii. Celălalt copil se va comporta ca și cum vocea interioară a persoanei, și îi va șopti cele trei întrebări dar și răspunsurile pe care conștiința ni le dă.
  • Dați unui copil din fiecare pereche o listă cu întrebările pe care trebuie să le spună vocea interioară. Partenerul va fi cel care va lua deciziile finale.
  • Prezentați o situație de alegere morală întregului grup. Invitați parteneri să își joace rolurile în luarea deciziei și să facă dacă ei pot răspunde da la fiecare următoare situație.
  • Împărtășiți alegerile cu întregul grup iar apoi inversați rolurile pentru următoarea situație.
  • Încheiați prin a le reaminti copiilor că e important să își adreseze singuri aceste întrebări, să ceară sfatul unui adult, să se roage la Duhul Sfânt pentru a cere ajutor în luarea acelei decizii.

Durată: 20 minute

Indicii

Folosiți situații din viața de zi cu zi a copiilor pe care îi aveți în față.

De exemplu:

  • Ce le vor spune părinților despre lampa spartă din dormitor
  • Ce trebuie să facă atunci când un părinte le spune că pot merge la joacă dacă își termină temele.
  • Ce să facă dacă își notează propriile teme la matematică dar a uitat să răspundă la o singură întrebare.
  • Ce să facă dacă a uitat că e ziua de înghețată dar ai văzut o bancnotă de 1 leu pe catedra profesorului.

 

  1. Jocul Cartea magică

Obiectiv

Dezvoltarea expresivității corporale și stimularea atenției.

Materiale

  • Nici unul

Instrucțiuni

Toate persoanele se așază formând un cerc. Centrul imaginar constituie o carte fermecată. Fiecare jucător merge înspre carte si extrage ceva. Atunci el simulează o activitate corespunzătoare obiectului ce l-a extras. De exemplu, cineva scoate un pieptene, deci se piaptană.

Cine consideră că a ghicit reprezentarea merge spre centru si o spune la ureche persoanei din centru fără însă ca alți să audă. In cazul unei greșeli se întoarce in cerc si mai încearcă o dată. Dacă nu greșește, rămâne in centru împreună cu primul participant. Apoi, împreună aleg un nou obiect. Jocul se termină când toți sunt in centru.

 

Mulțumesc pentru atenție și răbdare!

O seară frumoasă tuturor!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole asemanatoare

//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?