Introducere
Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Orice faptă pe care o face, și orice acțiune pe care o săvârșim au și câte o consecință. Uneori e una bună însă, din păcate, de cele mai multe ori, sunt rele. Ajungem să îi rănim și supărăm pe cei din jurul nostru, sau invers ei ne rănesc pe noi. Însă de cele mai multe ori noi suntem cei care îl supărăm și rănim pe Dumnezeu. Astăzi Isus dorește să ne invite să apreciem mai mult un dar pe care el ni l-a făcut, adică sacramentul reconcilierii, al spovezii, loc în care noi putem merge pentru a ne împăca cu Dumnezeu, pentru a primi iertarea sa. Dacă avem curajul de a merge la spovadă vom afla pe propria noastră piele cât de generos în milostivire este Dumnezeu.
Scurtă activitate
Obiectivul
Acceptarea responsabilității consecințelor propriilor noastre acțiuni și fapte.
Materiale
- Nici unul.
Instrucțiuni
- Începeți să discutați cu copii despre anticiparea consecințelor ce sunt atrase de propriile noastre acțiuni și fapte.
- Apoi invitații la un exercițiu de imaginație, spunându-le:
Imaginați-vă următoarea situație: că la voi acasă există o regulă de a nu vă juca cu mingea prin casă, mai ales în sufragerie. Însă pe când părinți voștri sunt plecați, voi și fratele vostru decideți să vă jucați cu mințea oricum înăuntru. Când vă jucați, mingea lovește o lampă care cade jos și se sparge. Cum credeți că vor reacționa părinți voștri când le veți spune ce s-a întâmplat?
R. Acceptați toate răspunsurile rezonabile ca fiind corecte.
Poate că nu am spart vreo lampă niciodată, însă cu siguranță am avut multe alte experiențe în care a trebuit să acceptăm responsabilitatea pentru că am făcut ceva rău sau greșit. În acel moment în care ne admitem greșeala, ce credeți că urmează să se întâmple?
R. Acceptați toate răspunsurile rezonabile ca fiind corecte.
Vii puteți imagina pe părinți voștri iertându-vă, ba mai mult că dau și o petrecere în cinstea voastră de bucurie?
Evanghelia
Tocmai aceasta s-a întâmplat în textul evangheliei de astăzi (Duminica a 4-a din Postul Mare – 27.03.2022), în care vom vedea cum fiul cel mai mic al unui tată, vine la el într-o zi și îi cere toată partea lui de moștenire, pe care se duce și o risipește aiurea într-o altă țară. Cu alte cuvinte a făcut o năzbâtie, iar apoi se întoarce și își cere iertare. Și vom vedea ceea se aștepta fiul să se întâmple și ceea ce s-a întâmplat de fapt. Dar haideți să vedem mai exact ce s-a întâmplat. Care dintre voi dorește să citească?
În acel timp, toţi vameşii şi păcătoşii se apropiau de Isus ca să-l asculte. 2 Fariseii şi cărturarii însă murmurau, spunând: “Acesta îi primeşte pe păcătoşi şi mănâncă cu ei”. 3 Atunci, le-a spus această parabolă: 11 “Un om avea doi fii. 12 Cel mai tânăr dintre ei i-a spus tatălui: «Tată, dă-mi partea de avere ce mi se cuvine!» Iar el le-a împărţit averea. 13 Şi, nu după multe zile, fiul cel mai tânăr şi-a adunat toate şi a plecat de acasă într-o ţară îndepărtată. Acolo şi-a risipit averea într-o viaţă de desfrâu. 14 După ce a cheltuit toate, a venit o mare foamete în ţara aceea, iar el a început să ducă lipsă. 15 Atunci s-a dus şi s-a aciuat la unul dintre cetăţenii acelei ţări care l-a trimis la câmp să păzească porcii. 16 Şi ar fi dorit să se sature cu roşcovele pe care le mâncau porcii, dar nimeni nu-i dădea. 17 Atunci, venindu-şi în fire, a spus: «Câţi zilieri ai tatălui meu au pâine din belşug, iar eu mor aici de foame! 18 Ridicându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: ‘Tată, am păcătuit împotriva cerului şi înaintea ta; 19 nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău. Ia-mă ca pe un zilier al tău!’» 20 Şi, ridicându-se, a mers la tatăl său. Pe când era încă departe, tatăl l-a văzut, i s-a făcut milă şi, alergând, l-a îmbrăţişat şi l-a sărutat. 21 Atunci, fiul i-a spus: «Tată, am păcătuit împotriva cerului şi înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău». 22 Însă tatăl a spus către servitorii săi: «Aduceţi repede haina cea dintâi şi îmbrăcaţi-l! Daţi-i un inel în deget şi încălţăminte în picioare! 23 Aduceţi viţelul cel îngrăşat şi tăiaţi-l: să mâncăm şi să ne bucurăm, 24 căci acest fiu al meu era mort, şi a revenit la viaţă, era pierdut, şi a fost găsit!» Şi au început să se veselească. 25 Însă fiul lui mai mare era la câmp. Când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi dansuri. 26 Atunci, chemându-l pe unul dintre servitori, l-a întrebat ce este aceasta. 27 El i-a spus: «Fratele tău a venit, iar tatăl tău, pentru că l-a recăpătat sănătos, a tăiat viţelul cel îngrăşat». 28 Dar el s-a mâniat şi nu voia să intre. Însă tatăl său a ieşit şi-l implora. 29 El, răspunzând, i-a zis tatălui său: «Iată, de atâţia ani te slujesc şi niciodată n-am încălcat porunca ta! Dar mie nu mi-ai dat niciodată măcar un ied ca să mă bucur cu prietenii mei. 30 Însă, când a venit acest fiu al tău care şi-a devorat averea cu desfrânatele, ai tăiat pentru el viţelul cel îngrăşat». 31 Atunci, el i-a spus: «Fiule, tu eşti cu mine întotdeauna şi toate ale mele sunt ale tale. 32 Dar trebuia să ne bucurăm şi să ne veselim, pentru că acest frate al tău era mort, şi a revenit la viaţă, era pierdut, şi a fost găsit!»”
Discuții asupra evangheliei
Ce se aștepta fiul cel mai mic să facă tatăl său după ce va admite că a greșit?
R. Fiul se aștepta ca tatăl să îl renege, să nu îl mai recunoască ca fiu al său.
Ce consecință pentru faptele sale a cerut fiul?
R. Să fie tratat ca pe sun simplu slujitor, ca pe un alt angajat.
Ce a făcut în schimb tatăl?
Tatăl l-a primit pe fiu înapoi cu brațele deschise și cu cinste și onoare mare.
Concluzie
Tatăl din parabola lui Isus de astăzi este o imagine a noastră, a cât de mult dorește Dumnezeu să ne ierte. Dacă am simți vreodată atât de rău pentru o faptă pe care am făcut-o, că ar fi atât de rea încât Dumnezeu nu ne va ierta niciodată, tot ce va trebui să facem e să ne amintim de această istorioară. În timpul acestui Post Mare, spunem adesea că ne pare rău pentru păcatele noastre și îi cerem lui Dumnezeu să ne ierte. Iar această iertare o putem găsi dacă mergem la scaunul de spovadă, prin sacramentul Reconcilierii.
În încheiere invitații pe copii să creeze un acronim folosindu-se de cuvântul iertare. Să compună câte o frază pornind de la fiecare literă a cuvântului iertare, prin care să descrie acest timp de iertare ce ni s-a prezentat în parabolă.
Rugăciunea de încheiere
Încheiați prin a rosti împreună cu copii Actul de căință:
Doamne, Dumnezeul meu, mă căiesc din toată inima de toate păcatele mele şi le urăsc mai presus de toate, pentru că prin ele am pierdut harul tău şi împărăția cerului şi m-am făcut vrednic de pedeapsa veșnică a iadului; dar mai mult mă căiesc pentru că, păcătuind, te-am mâniat pe tine, Părintele meu, Mântuitorul meu şi Dumnezeul meu, atât de mare şi atât de bun. Pentru aceasta mă hotărăsc, cu ajutorul harului tău, să nu mai păcătuiesc şi să fug de orice prilej de păcat. Amin.
Ateliere și jocuri
- Atelier – Și ne iartă greșelile noastre
Obiectiv
Copii vor reflecta împreună asupra relației dintre iertare și celebrarea preasfintei Euharistii
Scopul
Copii vor fi capabili să rezume scopul predicii lui Isus de pe munte.
Materiale
- Biblii
- Muzica religioasă instrumentă pe fundal (cei care nu au și doresc să mă contacteze pe [email protected] pentru a le trimite separat muzica)
Instrucțiuni
- Invitații doi copii să citească cu voce tare pasajul din sfânta Scriptură: Matei 5,23-24 precum și Matei 6,12:
- Matei 5,23-24: Aşadar, dacă îţi aduci darul la altar şi acolo îţi aminteşti că fratele tău are ceva împotriva ta, lasă darul tău acolo, în faţa altarului, du-te, împacă-te mai întâi cu fratele tău şi apoi vino să-ţi oferi darul.
- Matei 6,12: şi ne iartă nouă greşelile noastre, precum şi noi iertăm greşiţilor noştri.
- Apoi începeți să discutați cu ei de ce e important și necesar să te împaci cu ceilalți înainte de a veni pentru primirea sfintei Euharistii?
- Permiteți-le câteva clipe să se gândească la o persoană pe care ei nu o pot ierta și pentru a-i cere lui Isus ajutorul și puterea de a-i ierta.
- Încheiați prin a vă rost împreună: Tatăl Nostru…
Durată: 15 minute
Indicii
În clipele de reflexie puteți da play din nou la muzica instrumentală pentru a crea un mediu reflectiv.
- Joc – Curentul electric
Obiectiv
A concentra atenția participanților si a dezvolta spiritul de observație.
Materiale
- Nici unul
Instrucțiuni
- Participanții formează un cerc si se apucă de mâini.
- Animatorul le spune că prin ei va trece curentul electric. Curentul electric se începe prin strângerea mâinii vecinului si se transmite de la un participant la altul în același mod.
- Un voluntar se plasează în centrul cercului, închide pe câteva clipe ochii si apoi îi deschide si încearcă să determine unde e curentul, apucând persoana respectivă de mână. Dacă a ghicit, trece în cerc, iar cel prins trece în locul voluntarului.
Durată: 20 minute
Mulțumesc pentru atenție și răbdare!
O zi frumoasă tuturor!