31 decembrie – A 7-a zi din octava Crăciunului

joi, 30 decembrie 2021

A 7-a zi din octava Crăciunului (31 decembrie)

Ss. Silvestru I, pp. *; Melania; Ecaterina Labouré, fc.

Culoare:  alb
Psaltire
:   I

Liturghie proprie, Gloria,
prefaţă pentru Crăciun (I, II sau III)

1In 2,18-21
Ps 95
In 1,1-18

Ant. la intrare             Is 9,6

Un prunc ni s-a născut nouă, un fiu ni s-a dat nouă şi domnia a fost pusă pe umerii săi, iar numele lui este Sfetnic minunat.

Rugăciunea Zilei
Dumnezeule atotputernic şi veşnic, tu ai voit ca în naşterea Fiului tău să se afle începutul şi desăvârşirea legăturii lui Dumnezeu cu omul; dă-ne, te rugăm, harul să facem şi noi parte din moştenirea lui Cristos Domnul, căci în el sălăşluieşte mântuirea întregii lumi. El, care, fiind Dumnezeu.
LECTURA I

Voi aveţi ungerea de la Cel Sfânt şi cunoaşteţi cu toţii adevărul.

Citire din Scrisoarea întâi a sfântului apostol Ioan 2,18-21
Copii, este ceasul de pe urmă. După cum aţi auzit, vine Anticrist, iar acum au apărut mulţi anticrişti; după aceasta cunoaştem că este ceasul de pe urmă. 19 Dintre noi au ieşit, dar nu erau de-ai noştri, pentru că, dacă ar fi fost de-ai noştri, ar fi rămas cu noi, dar trebuia să se arate că nu toţi sunt de-ai noştri. 20 Dar voi aveţi ungerea de la Cel Sfânt şi cunoaşteţi cu toţii. 21 Nu v-am scris pentru că n-aţi cunoaşte adevărul, ci pentru că îl cunoaşteţi şi pentru că nicio minciună nu este din adevăr.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 95(96),1-2.11-12.13 (R.: 11a)
R.: Să se bucure cerurile şi să se veselească pământul!

1 Cântaţi-i Domnului un cântec nou!
Cântaţi-i Domnului, toţi locuitorii pământului!
2 Cântaţi-i Domnului, binecuvântaţi numele lui!
Vestiţi din zi în zi mântuirea lui! R.

11 Să se bucure cerurile şi să se veselească pământul,
să vuiască marea şi tot ce cuprinde ea!
12 Să se bucure câmpiile şi tot ce este pe ele,
să tresalte de bucurie toţi copacii pădurilor. R.

13 Să se bucure în faţa Domnului care vine,
pentru că vine să judece pământul!
El va judeca lumea cu dreptate
şi popoarele, în adevărul său. R.

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE                        In 1,14a.12ac

(Aleluia) Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit între noi. Celor care l-au primit, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu. (Aleluia)

EVANGHELIA

Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit între noi.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan            1,1-18
La început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu şi Cuvântul era Dumnezeu. 2 Acesta era la început la Dumnezeu. 3 Toate au luat fiinţă prin el şi fără el nu a luat fiinţă nimic din ceea ce există. 4 În el era viaţa şi viaţa era lumina oamenilor, 5 iar lumina în întuneric luminează, dar întunericul nu a cuprins-o. 6 A fost un om, trimis de Dumnezeu, al cărui nume era Ioan. 7 Acesta a venit spre mărturie, ca să dea mărturie despre lumină, pentru ca toţi să creadă prin el. 8 Nu era el lumina, ci a venit să dea mărturie despre lumină. 9 Cuvântul era lumina adevărată, care, venind în lume, luminează pe orice om. 10 Era în lume şi lumea a luat fiinţă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut. 11 A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. 12 Însă celor care l-au primit, celor care cred în numele lui, le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu, 13 care, nu din sânge, nici din voinţa trupului, nici din voinţa bărbatului, ci din Dumnezeu s-au născut. 14 Şi Cuvântul s-a făcut trup şi a locuit între noi, iar noi am văzut gloria lui, glorie ca a unicului născut din Tatăl, plin de har şi de adevăr. 15 Ioan a dat mărturie despre el şi a strigat, zicând: “Acesta era cel despre care v-am spus: «Cel care vine după mine a fost înaintea mea pentru că era mai înainte de mine»”. 16 Căci noi toţi am primit din plinătatea lui har după har. 17 Pentru că Legea a fost dată prin Moise, harul şi adevărul au fost prin Isus Cristos. 18 Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu, cel care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat.

Cuvântul Domnului

RUGĂCIUNEA CREDINCIOȘILOR

Fraților preaiubiți, acum când am ajuns la ultima zi din anul 2021, suntem invitați să aducem recunoștința lui Dumnezeu pentru că a susținut lumea în acest an atât de dificil și pentru toate binecuvântările pe care ni le-a dat. Să spunem împreună:

R. Ascultă-ne Doamne!

  • Ne rugăm pentru bucuria în Cuvântul făcut trup, Isus Cristos, adevărata lumină a lumii. R.
  • Ne rugăm pentru toți cei care au fost alături de cei bolnavi, și cei care au luptat pe fronturile pandemiei de Covid. R.
  • Ne rugăm pentru planeta noastră și universul creat prin Fiul lui Dumnezeu, ca noi să avem grijă de această casă comună cu responsabilitate. R.
  • Ne rugăm pentru momentele trecute, ca să fim recunoscători pentru binecuvântările lui Dumnezeu, să ne căim de greșelile făcute, să ne rugăm pentru cei pe care i-am supărat, și să îi încredințăm Domnului pe cei care au avut un an greu. R.
  • Ne rugăm pentru Noul An, ca în noua societate pe care o vom crea, să fim mai încrezători în faptul că e un al nou An al Domnului. R.
  • Ne rugăm pentru toți credincioși noștri răposați care au murit în acest an care a trecut, ca ei să se odihnească în pace. R.

Dumnezeule atotputernic și bun, fă te rugăm ca noi să te putem urma mereu mult mai îndeaproape, să te iubim mai mult, zi de zi, an de an. Prin Cristos Domnul nostru. Amin

Asupra Darurilor
Dumnezeule, izvorul adevăratei evlavii şi al păcii, dă-ne, te rugăm, harul să aducem prin această jertfă cinstea cuvenită maiestăţii tale şi, prin participarea la sfintele taine, să fim tot mai uniţi în credinţă şi iubire. Prin Cristos, Domnul nostru.
Ant. la Împărtăşanie                    1In 4,9

Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său unul-născut, ca să trăim prin el.

După Împărtășanie

Doamne, poporul tău este călăuzit în drumul său de feluritele ajutoare ale Providenţei tale; dăruieşte-ni-le cu bunătate şi acum, şi în viitor, pentru ca, bucurându-ne de bunurile trecătoare de care avem nevoie, să căutăm cu mai multă încredere bunurile veşnice. Prin Cristos, Domnul nostru.

31 decembrie – A 7-a zi din octava Crăciunului – 1

In 1,1-18

Cuvântul

Fiecare evanghelie are propria sa introducere. Matei și Luca încep cu relatarea zămislirii lui Isus și a nașterii sale în timp ce Marcu îl prezintă pe Isus ca un om adult din Nazaret. Ioan însă merge mai departe, urmărind originile sale încă de la începutul timpului însăși. Încă dinainte ca vreo ceva să fi fost creat, el exista. Ioan îl identifică pe Isus cu cuvântul întrupat prin care întreaga lume a fost creată. Nu doar că el era Cuvântul lui Dumnezeu, ci el era Dumnezeu însuși. Toate au luat ființă prin el și fără el nu a luat ființă nimic din ceea ce există sunt niște cuvinte destul de puternice. Omul Isus care a trăit și a lucrat cu ei a fost ridicat la un nivel transcendental și a fost prezentat ca Dumnezeu Isus. Astfel, în Isus, divinul și umanul se contopesc într-o singură entitate de neseparat.

În Vechiul Testament, contextul Cuvântului lui Dumnezeu este activ și creativ, ce plutește deasupra vidului, golului dând formă la tot ceea ce a fost creat. Psalmul 33 la versetul 6, spune că Prin cuvântul Domnului au fost făcute cerurile. Multe alte referințe la cuvântul lui Dumnezeu pot fi găsite în Vechiul Testament, întreaga creație este un act al cuvântului. Cartea înțelepciunii spune că Dumnezeu a făcut toate prin cuvântul său. Aici Cuvântul lui Dumnezeu este echivalat cu Înțelepciunea lui Dumnezeu.

Acest Cuvânt al lui Dumnezeu, creator și dătător de viață a luat forma umană, a trupului și a locuit între noi oameni. O antifonă a Bisericii antice, primare spune că Ceea ce era el, a rămas, și ceea ce nu a fost și-a asumat. Dumnezeu transcendent ca Cuvânt a devenit o ființă umană tangibilă în Isus. Însă cu toate că el a devenit unul dintre noi, tot nu a fost recunoscut. Ceea ce e păcat.

Asta e ceea ce se întâmplă și în experiența vieții noastre zilnice. Ceea ce apare frumos și atractiv când se îndepărtează, devine mai puțin atractiv în timp ce devine mai apropiat. Eroinele din filmele indiene apar atât de încântătoare însă soția care are grijă toate nevoile soțului rămâne plictisitoare și neatrăgătoare. Eroul din film care apare a fi puternic însă soțul care muncește zi și noapte pare a fi o creatură slabă. Familiaritate aduce mulțumirea.

Era în lume și lumea a luat ființă prin el, dar lumea nu l-a cunoscut.  A venit la ai săi, dar ai săi nu l-au primit. Un tată lucrează în afara granițelor luptându-se cu vremea rea și condiții grele de trai însă când se întoarce acasă după mulți ani, soția și copii îl disprețuiesc și nu vor să îl mai recunoască. Ioan ne oferă o imagine a cuvântului destul de simplă. Îl recunoaștem noi pe Isus? Apreciem ceea ce a făcut el pentru noi? Cel mai mare dar pe care ni l-a dat, celor care credem în el, este darul de a deveni copii ai lui Dumnezeu. El ne dă, oferă, o nouă naștere pentru împărăția sa.

Imagine similarăPentru a vedea divinul în cel slab, în copilul Isus care plânge, în Isus crucificat care plânge și strigă pe cruce, va trebui să ne deschidem ochiul interior al credinței. Va trebui să ne lăsăm motivați de credință. Va trebui să apreciem darul de neegalat, nestemat la mântuirii pe care ni l-a obținut Isus.

Astăzi, este ultima zi a anului vechi calendaristic, iar la noapte mulți dintre noi vor întâmpina noul an cu un big bang. Vom asculta și privi exploziile focurilor de artificii despre care, autoritățile ne-au avertizat că pot fi destul de periculoase, însă noi tot o vom face, tot le vom arunca. Mulți alți vor participa la unele ritualuri lumești, tradiții și superstiții care cred ei că ne vor ajuta în noul an care va începe, că ne vor ține noroc.

În afara de aceste focuri de artificii, alții cu siguranță au fost azi, sau vor merge să cumpere fructe, fiindcă, zic ei vor aduce perfecțiunea și prosperitatea în noul an. Înainte de miezul nopții, unii părinți vor spune copiilor lor să deschidă larg geamurile și ușile casei lor și să pornească toate mașinile și motoarele pentru ca ei să fie mereu gata, să o ducă bine în noul an ce începe, și pe durata întregului nou an. Și multe alte tradiții asemenea, care intensifică caracterul festiv al acestui timp. Însă, cât de diferită este chemarea pe care ne-o adresează Biserica. Biserica, în schimb ne invită să privim la pruncul Isus, la Cuvânt, la Viață și la Lumină și să îi prezentăm lui toate speranțele, durerile și angoasa noastră.

În textul evangheliei de astăzi, sfântul Ioan îl prezintă pe Isus grecilor dar și nouă tuturor. Ne prezintă că,

În primul rând, Isus era cuvântulLa început era Cuvântul şi Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Ioan scoate în evidență că Isus nu este o parte a acestei lumii ci există cu Dumnezeu din veșnicie, încă dinaintea creării lumii și a timpului. El este mereu Dumnezeu. Uneori ne gândim la Dumnezeu ca fiind răzbunător, rigid și că Isus a venit pentru a schimba furia lui Dumnezeu în iubire și să altereze atitudinea lui față de noi. Iar asta, fiindcă Vechiul Testament adesea ne prezintă un Dumnezeu nervos, supărat și distructiv. În orice caz, nu Dumnezeu este cel care s-a schimbat. Ci cunoștințele noastre asupra lui Dumnezeu s-au schimbat. Noi putem prinde doar frânturi asupra înțelegerii naturii lui Dumnezeu. Abia când a venit Isus, ei au văzut pe deplin și complet modul în care era Dumnezeu, din totdeauna.

În al doilea rând, că Isus este viața. El a venit în lume ca viață pentru a dărui viața sa. Viața pe care a asumat-o este una slabă. Această viață este atât de slabă încât cu greu se poate observa că Dumnezeu a venit în lume cu excepția câtorva păstori și a altor câtorva magi, oameni înțelepți. Însă oare a voit Dumnezeu ca toate acestea să aibă loc în alt mod? Ar fi ales el altă cale prin care să îi facă de rușine pe cei puternici decât să intre în lume ca un copil sărac? În acest fel, mod, Cristos și-a asumat natura umană, pentru a ne elibera din robia păcatului.

În al treilea rând, Isus este Lumina. Se spune că un cuplu  și-a luat fiul în vârstă de 11 ani și fiica în vârstă de 7 ani la o peșteră dintr-un orășel mai îndepărtat de unde locuiau. Ca întotdeauna, când ajungeau la cel mai îndepărtat loc al acelei peșteri, ghidul închidea luminile pentru a dramatiza mai puternic, cât de întuneric și tăcut era tot ce se afla sub suprafața pământului. Acea fetiță, s-a trezit deodată învăluită într-un întuneric total, așa că s-a speriat și a început să plângă. Imediat vocea fratelui ei s-a făcut auzită, Nu plânge, Cineva de aici cunoaște de unde se aprinde lumina.

Crăciunul este un timp al luminii. Cristos este lumina ce revelează cine suntem și care revelează măreția chemării noastre, a tuturor. El s-a întrupat, pentru ca noi să putem intra, pentru ca noi să putem ajunge în ceruri, și totuși, mulți sunt cei care uită aceasta, până și propriul său popor, a ajuns să nu îl accepte. Însă celor care l-au acceptat, el le-a dat puterea de a deveni copii ai lui Dumnezeu. El a devenit unul dintre noi, pentru ca noi, într-o zi, să fim asemenea lui. Sfântul Atanasiu în lucrarea sa De Incarnatione, adică Despre Întrupare, la capitolul 54 scria că Fiul lui Dumnezeu a devenit om, pentru ca noi să putem deveni Dumnezeu. Sfântul Toma de Aquino, în Opusculum, la capitolul 57 scria că Singurul Fiul Preaiubit al lui Dumnezeu a dorit să ne facă părtași ai divinității sale, asumând natura noastră, pentru ca, devenind, om, să poată să îl facă pe om Dumnezeu.

În încheiere să nu uităm că exploziile focurilor de artificii de la noapte nu vor acoperi adevărata Lumină, pe Isus Cristos. Iar asta fiindcă,  el este cel care ne luminează și ne strălucește viețile și căile spre Împărăția lui Dumnezeu. Fie ca începutul noului an civil să nu fie redus doar la luarea de decizii ce vor rămâne simple cuvinte ci la recunoașterea lui Isus, Cuvânt, Viață și Lumină. Fie ca noi toți să îl primim, în fiecare zi, astfel încât, să putem spune și noi asemenea Sfântului Ioan, zi de zi,  Căci noi toți am primit din plinătatea lui har după har…Amin

Alte teme omiletice și catehetice

  1. Isus Cuvântul veșnic.
  2. Isus ca om adevărat.
  3. Subordonarea lui Ioan Botezătorul.
  4. Darul vieții în Duh.
//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?