Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an – 2

sâmbătă, 23 iulie 2022

Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an

SS. BRIGITTA, călug., patroană a Europei; Ezechiel, profet

Culoare:  verde (alb)
Psaltire
:   IV

Liturghie la alegere
prefaţă comună

Ier 7,1-11
Ps 83
Mt 13,24-30

Ant. la intrare                           Ps 53,6.8

Iată, Dumnezeu este ajutorul meu; Domnul este ocrotitorul vieţii mele. Cu bucurie îţi voi aduce jertfă, voi preamări numele tău, Doamne, pentru că este bun.

Rugăciunea Zilei

Priveşte cu îndurare, Doamne, la slujitorii tăi şi înmulţeşte cu bunătate asupra lor darurile harului tău, pentru ca, înflăcăraţi de speranţă, credinţă şi iubire, să stăruie cu grijă pururi trează în împlinirea poruncilor tale. Prin Domnul nostru Isus Cristos.

LECTURA I

Casa aceasta, asupra căreia este chemat numele meu, este o peşteră de tâlhari în ochii voştri?

Citire din cartea profetului Ieremia 7,1-11
Cuvântul care a fost către Ieremia de la Domnul: “Stai la poarta casei Domnului, proclamă acolo cuvântul acesta şi spune: «Ascultaţi cuvântul Domnului, toţi cei din Iuda care veniţi prin porţile acestea ca să vă prosternaţi înaintea Domnului! 3 Aşa vorbeşte Domnul Sabaot, Dumnezeul lui Israel: ‘Faceţi bune căile şi faptele voastre şi eu vă voi stabili în locul acesta! 4 Nu vă încredeţi în cuvintele înşelătoare care zic: . 5 Căci dacă veţi face bune căile şi faptele voastre şi dacă veţi face judecată între un om şi aproapele lui, 6 dacă nu-i veţi asupri pe străin, pe orfan şi pe văduvă, dacă nu veţi vărsa sânge nevinovat în locul acesta şi dacă nu veţi merge după zei străini, spre nenorocirea voastră, 7 vă voi face să staţi în locul acesta, în ţara pe care le-am dat-o părinţilor voştri din veac şi până-n veac. 8 Dar, iată, voi vă încredeţi în cuvinte înşelătoare care nu folosesc! 9 Furaţi, ucideţi, comiteţi adulter, juraţi strâmb, oferiţi tămâie lui Baal şi umblaţi după zei străini pe care nu-i cunoaşteţi. 10 Apoi veniţi şi staţi înaintea mea, în casa asupra căreia este chemat numele meu, şi spuneţi: ca să faceţi toate aceste lucruri abominabile. 11 Casa aceasta, asupra căreia este chemat numele meu, este o peşteră de tâlhari în ochii voştri? Iată, eu însumi am văzut – oracolul Domnului’»”.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 83(84),3.4.5-6a şi 8.11 (R.: 2)
R.: Cât de plăcute sunt lăcaşurile tale, Doamne al oştirilor!

3 Sufletul meu suspină,
ba chiar tânjeşte după curţile Domnului.
Inima mea şi trupul meu
tresaltă de bucurie în Dumnezeu cel viu! R.

4 Până şi vrabia îşi găseşte o casă
şi rândunica un cuib unde să-şi pună puii lor:
altarele tale, Doamne Sabaot,
regele meu şi Dumnezeul meu! R.

5 Fericiţi sunt cei care locuiesc în casa ta,
pentru că te pot lăuda mereu!
6a Fericit este omul care îşi află tăria în tine!
8 Ei merg crescând în putere,
până ce se va face văzut în Sion Dumnezeul dumnezeilor. R.

11 Căci mai bună este o zi în curţile tale,
decât o mie în altă parte;
prefer să stau în pragul casei Dumnezeului meu,
decât să locuiesc în corturile celor nelegiuiţi. R.

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE    Iac 1,21bc

(Aleluia) Primiţi cu blândeţe cuvântul care a fost sădit în voi şi care poate mântui sufletele voastre! (Aleluia)

EVANGHELIA

Lăsaţi să crească împreună până la seceriş.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Matei 13,24-30
În acel timp, Isus a prezentat mulţimilor o altă parabolă: “Împărăţia cerurilor se aseamănă cu un om care a semănat sămânţă bună în ogorul său. 25 Dar pe când oamenii dormeau, a venit duşmanul lui, a semănat neghină prin grâu şi a plecat. 26 Când a răsărit grâul şi a dat rod, atunci s-a văzut şi neghina. 27 Venind servitorii stăpânului casei, i-au spus: «Stăpâne, oare n-ai semănat sămânţă bună în ogorul tău? De ce are deci neghină?» 28 El le-a spus: «Un om duşmănos a făcut aceasta». Servitorii i-au spus: «Vrei să mergem ca să o smulgem?» 29 Dar el le-a zis: «Nu, ca nu cumva, smulgând neghina, să scoateţi din rădăcină şi grâul. 30 Lăsaţi să crească împreună până la seceriş! În timpul secerişului voi spune secerătorilor: smulgeţi mai întâi neghina, legaţi-o în snopi ca să fie arsă, iar grâul adunaţi-l în grânarul meu!»”

Cuvântul Domnului

Rugăciunea credincioși

Fraților preaiubiți, să ne rugăm acum împreună, ca prin mijlocirea sfintei Brigitta, pe care o sărbătorim astăzi, împărăția lui Dumnezeu să crească mult mai puternic în inimile oamenilor. Să spunem împreună:

 R. Ascultă-ne Doamne!

  • Ne rugăm ca adevărul lui Cristos să fie puternic în lume, și să nu fie învăluit de influențele minciunilor și a lăcomiei, a lipsei de respect și a violenței. R.
  • Ne rugăm ca cei care intenționează să facă rău celorlalți ca teroriști, să se întoarcă de la căile lor rele pentru ca astfel lumea să devină un loc mai bun. R.
  • Ne rugăm ca creștini să își respecte clădirea bisericii lor, pentru ca ele să fie adevărate locuri de rugăciune în care oameni să întâlnească milostivirea lui Dumnezeu. R.
  • Ne rugăm ca noi să putem primi cuvântul lui Dumnezeu ca hrană, pentru ca să putem crește în credință, speranță și iubire. R.
  • Ne rugăm ca sfânta Brigitta, soție, mamă, văduvă, care a avut o devoțiune atât de mare față de patima lui Isus, să mijlocească pentru noi la Bunul Isus toate rugăciunile noastre. R.
  • Ne rugăm ca toți credincioși noștri răposați să aibă parte de fericirea pe care Dumnezeu a dat-o aleșilor săi. R.

Dumnezeule, Tatăl și Regele nostru, dă-ne te rugăm bucuria adunării în această casă de rugăciune și lasă ca această masă Euharistică să fie o pregustare a banchetului tău ceresc. Prin Cristos Domnul nostru. Amin

Asupra Darurilor

Dumnezeule, care ai desăvârşit mulţimea jertfelor din legea veche prin jertfa unică şi deplină a lui Cristos, primeşte darurile slujitorilor tăi credincioşi şi sfinţeşte-le cu binecuvântarea ta precum odinioară darurile lui Abel, pentru ca ceea ce îţi oferă fiecare, spre cinstirea maiestăţii tale, să fie spre mântuire tuturor. Prin Cristos, Domnul nostru.

Ant. la Împărtășanie                    Ps 110,4-5

El a lăsat o amintire a minunilor sale, Domnul este milostiv şi plin de îndurare, le dă hrană celor ce se tem de el.

După Împărtășanie

Te rugăm, Doamne, îndură-te şi fii alături de poporul tău, pe care l-ai îndestulat cu tainele cereşti, şi dă-i harul ca, lepădând omul cel vechi, să ajungă la înnoirea vieţii. Prin Cristos, Domnul nostru.

Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an – 3

Mt 13,24-30

Parabola neghinei

În anul 1993 a avut loc un sondaj printre creștini catolici în Statele Unite ale Americii. Rezultatul acestui sondaj de opinie a fost acela că 88% dintre cei întrebați cred că dacă oameni ar fi în general mai buni, sau dacă ar face destule lucruri bune în viața lor, atunci ar câștiga și dobândi cu toți un loc în ceruri.

Textul evangheliei de astăzi ne-a vorbit despre una dintre cele mai cunoscute parabole, cea a neghinei și a grâului. Neghina, baasa în iudaică și zizania în grecește, în acele timpuri din Biblie, era o planta care nu se putea cultiva fiindcă avea tendința de a crește mult peste plantele dorite, sufocându-le în același timp. În cartea lui Iob, neghina este descrisă ca fiind dezgustătoare sau chiar sufocantă (31,40). Acestea sunt și erau plante toxice care, în faza inițială de creștere, se aseamănă foarte mult cu planta ei rudă, grâul motiv pentru care era și extrem de greu de distins, care e una și care e cealaltă. Iar răspunsul pe care îl oferă stăpânul, îl cunoaștem cu toți că dacă încerci să smulgi neghina, odată cu ea riști să smulgi și grâul.

În Vechiul Testament, prin neghină se face referință la nedreptate, la lipsa dreptății după cum putem observa și în cartea profetului Osea. Însă în Noul testament, prin neghină se face referință la copii răi care locuiesc în lume împreună cu copii lui Dumnezeu. Această parabolă mai face referință și la inimile noastre care sunt pline atât de neghină cât și de grâu. Inimile noastre sunt locul în care se duce lupta dintre bine și rău, război care se termină abia cu ultima noastră suflare. Această separare dintre bine și rău va avea loc abia la judecata noastră finală.

Astfel vă invit să reflectăm împreună asupra a două lucruri ce reies din pasajul evangheliei de astăzi. Primul e despre coabitarea binelui și a tendințelor rele din fiecare dintre noi. Grâul și neghina se referă, nu doar la coexistarea binelui și a răului din om, ci mai ales la existența atât a binelui cât și a acelor tendințe rele din fiecare dintre noi. Fiecare dintre noi are în el atât bine cât și rău. De aceea, va trebui mereu să nu îi judecăm pe ceilalți prin ai pune într-o cutie și prin ai eticheta ca fiind buni sau răi. Mereu să încercăm să recunoaștem binele din ceilalți și să fim răbdători prin a încerca mereu să distrugem răul din noi. Prin recunoașterea faptului că în inimile noastre există un amestec de rău și bine și prin a ne admite asta, noi vom putea deveni mai puțini critici și cu mai multă compasiune față de greșelile celui de lângă noi. Și în plus cu cât va fi mai puternic grâul și cu cât mai des va fi cu atât mai puțin spațiu va rămâne pentru plantarea păcatului. Culegeam ceea ce semănăm.

Al doilea e despre răbdarea noastră din relațiile cu acei oameni nu chiar atât de buni. Această parabolă ne învață să fim răbdători cu noi. Servitorii i-au spus: «Vrei să mergem ca să o smulgem?» 29 Dar el le-a zis: «Nu (v.28). Servitori s-au grăbit însă stăpânul nu. Răbdarea lui Dumnezeu ne învață cum trebuie să păzim cuvântul pe care el l-a plantat în inimile noastre și cum să fim atenți la forța distructivă a păcatului și a răului care are puterea de a distruge totul. Cuvântul lui Dumnezeu ne aduce viața.

Răbdarea lui Dumnezeu mai poate fi descrisă și într-o manieră diferită prin a spune că cei mai mari misionari din istorie s-au dedicat răspândirii seminței cuvântului lui Dumnezeu și au fost nevoiți să aștepte perioade lungi de timp până au apucat să vadă roadele muncii lor. William Carey, de exemplu, a muncit 7 ani înainte ca primul convertit hindus să fie adus la Cristos în Burma. Adoniram Judson a muncit și el 7 ani înainte ca predica sa plină de credință să fie răsplătită. În vestul Africii, a durat 14 ani de zile ca primul convertit să fie primit în biserică. În Noua Zeelandă, a durat 9 ani, iar in Tahiti, a durat 16 ani până la începerea primei recolte de suflete.

Alexander Solzhenitsyn într-una din reflexiile sale intitulate Arhipelagul Gulag spunea că: treptat am ajuns să realizez că linia ce separă binele de rău nu trece între state sau între clase sau între partidele politice ci drept prin inima umană, până și în inimile care sunt copleșite de rău, o fărâmă de bine tot există. Până și în cea mai bună inimă, tot va rămâne un colțișor mic de rău. Amin.

Alte teme omiletice și catehetice

  1. Semnificația purtării crucilor și a medaliilor religioase.
  2. Identitatea religioasă și securitatea falsă.
  3. Fidelitatea lui Dumnezeu și convertirea.
//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?