† Duminica a 2-a a Paștelui
Culoare: alb
Psaltire: II
Liturghie proprie, Gloria,
Credo, prefaţă pentru Paşti I
Fap 5,12-16
Ps 117
Ap 1,9-11.12-13.17-19
In 20,19-31
Ant. la intrare 1Pt 2,2
Ca nişte copii de curand născuţi, să doriţi laptele spiritual, curat, ca să creşteţi prin el spre mantuire, aleluia
Rugăciunea Zilei
LECTURA I
Numărul celor care credeau se mărea din ce în ce mai mult.
Citire din Faptele Apostolilor 5,12-16
În zilele acelea, prin mâinile apostolilor se făceau semne şi multe minuni în popor. Toţi erau într-un cuget, în Porticul lui Solomon. 13 Dar nimeni dintre ceilalţi nu îndrăznea să li se alăture. Însă poporul îi preamărea. 14 Iar numărul celor care credeau – o mulţime de bărbaţi şi de femei – se mărea din ce în ce mai mult prin Domnul, 15 aşa încât aduceau bolnavii chiar şi de pe străzi şi îi puneau pe paturi şi pe tărgi pentru ca, atunci când venea Petru, măcar umbra lui să cadă pe vreunul dintre ei. 16 Iar mulţimea de prin cetăţile din jurul Ierusalimului se aduna aducându-i pe cei bolnavi şi pe cei chinuiţi de duhuri necurate, şi toţi erau vindecaţi.
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 117(118),2-4.22-24.25-27a (R.: 1)
R.: Lăudaţi-l pe Domnul, pentru că este bun:
veşnică este îndurarea lui!
sau:
Aleluia.
2 Să spună acum Israel că este bun:
veşnică este îndurarea lui!
3 Să spună acum casa lui Aaron că este bun:
veşnică este îndurarea lui!
4 Să spună acum cei care se tem de Domnul:
veşnică este îndurarea lui! R.
22 Piatra pe care au dispreţuit-o zidarii
a ajuns în capul unghiului.
23 Domnul a făcut acest lucru
şi este minunat în ochii noştri.
24 Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul,
să ne bucurăm şi să ne veselim în ea! R.
25 Doamne, mântuieşte-mă,
Doamne, dă-mi biruinţă!
26 Binecuvântat este cel care vine în numele Domnului.
Vă binecuvântăm din casa Domnului.
27a Domnul este Dumnezeu şi ne luminează. R.
LECTURA II
Am fost mort şi iată că sunt viu în vecii vecilor!
Citire din Apocalipsul sfântului apostol Ioan 1,9-11a.12-13.17-19
Eu, Ioan, fratele vostru şi părtaş cu voi la strâmtorarea, la împărăţia şi la statornicia în Isus, mă aflam pe insula numită Patmos din cauza cuvântului lui Dumnezeu şi a mărturisirii lui Isus. 10 În ziua Domnului, am fost răpit în Duh şi am auzit în urma mea un glas puternic, ca de trâmbiţă, 11a care spunea: “Ceea ce vezi, scrie într-o carte şi trimite-o celor şapte Biserici”. 12 M-am întors să văd al cui este glasul care vorbea cu mine; şi, întorcându-mă, am văzut şapte candelabre de aur, 13 iar în mijlocul candelabrelor pe cineva ca un Fiu al Omului, îmbrăcat cu un veşmânt lung şi încins la piept cu o cingătoare din aur. 17 Când l-am văzut, am căzut la picioarele lui ca mort, dar el şi-a pus mâna dreaptă peste mine, spunându-mi: “Nu te teme! Eu sunt cel dintâi şi cel de pe urmă 18 şi cel viu. Am fost mort şi iată că sunt viu în vecii vecilor! Eu am cheile morţii şi ale locuinţei morţilor. 19 Aşadar, scrie cele pe care le-ai văzut, cele ce sunt şi cele ce vor veni după acestea!”
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE In 20,29
(Aleluia) “Pentru că m-ai văzut, ai crezut, Toma, spune Domnul. Fericiţi cei care nu au văzut şi au crezut!” (Aleluia)
EVANGHELIA
După opt zile, Isus a venit.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan 20,19-31
În seara aceleiaşi zile, prima a săptămânii, deşi uşile locului în care erau discipolii, de frica iudeilor, erau încuiate, a venit Isus, a stat în mijlocul lor şi le-a zis: “Pace vouă!” 20 Zicând aceasta, le-a arătat mâinile şi coasta. Discipolii s-au bucurat văzându-l pe Domnul. 21 Atunci, Isus le-a zis din nou: “Pace vouă! Aşa cum m-a trimis Tatăl, aşa vă trimit şi eu pe voi”. 22 Şi, spunând aceasta, a suflat asupra lor şi le-a zis: “Primiţi-l pe Duhul Sfânt! 23 Cărora le veţi ierta păcatele, le vor fi iertate; cărora le veţi ţine, le vor fi ţinute”. 24 Însă Toma, unul dintre cei doisprezece, cel numit “Geamănul”, nu era cu ei când a venit Isus. 25 Aşadar, ceilalţi discipoli i-au spus: “L-am văzut pe Domnul!” Dar el le-a zis: “Dacă nu voi vedea în mâinile lui semnul cuielor şi nu-mi voi pune degetul în semnul cuielor şi nu-mi voi pune mâna în coasta lui, nu voi crede”. 26 După opt zile, discipolii lui erau iarăşi înăuntru, iar Toma era împreună cu ei. Isus a venit, deşi uşile erau încuiate, a stat în mijlocul lor şi a zis: “Pace vouă!” 27 Apoi i-a spus lui Toma: “Adu-ţi degetul tău aici: iată mâinile mele! Adu-ţi mâna şi pune-o în coasta mea şi nu fi necredincios, ci credincios!” 28 Toma a răspuns şi i-a zis: “Domnul meu şi Dumnezeul meu!” 29 Isus i-a spus: “Pentru că m-ai văzut, ai crezut. Fericiţi cei care nu au văzut şi au crezut!” 30 Isus a mai făcut înaintea discipolilor şi multe alte semne, care nu sunt scrise în cartea aceasta. 31 Acestea însă au fost scrise ca să credeţi că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă în numele lui.
Cuvântul Domnului
RUGĂCIUNEA CREDINCIOȘILOR
Fraților preaiubiți, Isus înviat care astăzi i-a salutat pe discipoli săi plini de frică cu binecuvântarea păcii este cel aclamat ca Domn și Dumnezeu de apostolul Toma. Să spunem împreună:
R. Ascultă-ne Doamne!
- Ne rugăm ca toate parohiile și comunitățile din Biserică să fie unite în rugăciune și în îngrijirea celor bolnavi, după cum a fost și prima comuniate creștină din Ierusalim. R.
- Ne rugăm ca toți creștini să își afirme credința în Isus înviat ca Domnul și Dumnezeul lor, și să aibă o iubire plină de respect unul față de celălalt. R.
- Ne rugăm ca poporul Ucrainian, plini de frică, să găsească pacea și curajul prin credința lor în Isus înviat și să fie liniștiți de cuvintele lor. R.
- Ne rugăm ca catolici orientali și creștini ortodocși care astăzi celebrează duminica învierii, să audă și să urmeze cuvintele lui Isus. R.
- Ne rugăm ca cei care au murit în războaie și violențe de tot felul să primească viața veșnică prin numele lui Isus. R.
Tată atotputernic și bun, alături de Toma și noi îl aclamăm pe Isus ca fiind Domnul și Dumnezeul nostru. Dă-ne te rugăm harul de a putea continua în aceste timpuri pline de neliniști și de griji, punându-ne credința în Isus, care viețuiește și domnește în toți veci vecilor. Amin.
Asupra Darurilor
Ant. la Împărtăşanie Cf. In 20,27
Intinde-ţi mana, atinge urmele cuielor şi nu fi necredincios, ci credincios, aleluia!
După Împărtășanie
Dumnezeule atotputernic, dă-ne, te rugăm, harul ca puterea tainei pascale să lucreze necontenit în sufletele noastre. Prin Cristos, Domnul nostru.
Duminica a 2-a a Paștelui (C) – 2
Fap 5,12-16
Ap 1,9-11.12-13.17-19
In 20,19-31
Să vezi înseamnă să crezi, sună o zicală pe care tot am auzit-o. Această atitudine, de M-ai întâi arată-mi, poate fi o expresie destul de dură, fiindcă implică o încăpățânare practică, o lipsă de încredere față de cealaltă persoană.
Se aseamănă cu procesul unui infractor la tribunal. Înainte ca un acuzat să fie condamnat, el ori ea, trebuie mai întâi să dovedească că este vinovat, dovezi clare și incontestabile. Faptele și dovezile sunt prezentate de către procuror, dovezi și fapte care într-un final vor duce la condamnarea sa.
Cine spune că nu am credință? Am credință, însă… ei bine, dacă există un cuvânt, dar la finalul afirmației noastre, în acest caz, tocmai acel cuvânt dovedește lipsa noastră de credință și încredere. Voi sluji biserica, doresc să devin catehet, un cooperator laic însă mai întâi lasă-mă să fac asta. Această ultimă parte arată tocmai lipsa noastră de credință și încredere în Dumnezeu.
Blaise Pascal, un mare filosof francez, a prezentat, la un moment dat, un argument ce trebuia să încurajeze oameni să creadă în Dumnezeu. Acesta l-a numit ca Argumentul Wager. Dacă eu cred în Dumnezeu dar acolo sus nu există Dumnezeu, atunci nu am nimic de pierdut. Însă dacă nu cred în Dumnezeu dar acolo sus el chiar există, atunci pierd totul.
Pascal a fost cel care a scos teoria matematică a probabilității. Indiferent care o fi aceea, ceea ce e important e faptul că credința noastră nu poate fi egalată cu probabilitatea. Probabilitatea, cred eu, este un tip de propunere ce urmează să fie dovedită mai târziu, în momentul în care o vom experimenta pe propria piele.
Credința însă este diferită. De exemplu, dacă mama mea îmi spune că ea mă iubește, atunci chiar o cred. Nu pun la îndoială afirmația ei. Acest fapt ține de certitudine. Sunt sigur fiindcă și eu o iubesc iar ea mă iubește.
Cea de-a doua Duminică din timpul Pascal mai este numită și ziua lui Toma necredinciosul, sau Duminica Tomei. Textul evangheliei pe care tocmai l-am auzit ne-a vorbit despre Toma care s-a îndoit de faptul că Domnul înviase cu adevărat din morți. El și-a manifestat lipsa de încredere. Și datorită acestui dubiu, termenul de Toma necredinciosul a devenit o expresie ce e destinată, a descrie și eticheta pe toți cei care se îndoiesc ori sunt sceptici ori chiar pesimiști. Însă uneori e bine să te îndoiești fiindcă, după cum sună și acea vorbă, Dubiul este cheia cunoașterii. Cei care pun sub semnul întrebării ceva fără să ezite, învață mult mai multe.
Cu toți avem de învățat de la Toma, de la îndoiala lui. Faptul că el, cel puțin a fost sincer cu faptul că nu înțelesese ceea ce se petrecea. El era sincer cu faptul că nu ia de bună tot ce circulă. Spre diferență de noi care cunoaștem, știm și tot nu recunoaștem.
Isus, în textul evangheliei de astăzi, face referință la prieteni săi care nu erau prezenți, prin a spune că Fericiți sunt cei care nu au văzut dar au crezut! (v.29). Cu alte cuvinte, cei care au credință în el, asemenea nouă, sunt cu adevărat fericiți.
După ce am căutat prin anumite cărți semnificația cuvântului credință, am găsit la un moment dat o definiție foarte interesantă, definiție care sună cam așa, o încredere completă în ceva ori cineva. De exemplu, prin a permite unei persoane necunoscute, care e pilot, să ne ducă în zbor, pe o distanță de mii de kilometri, deasupra munților și mării, într-un avion, fără să punem la îndoială educația de care a avut parte ori capacitatea ori credibilitatea lui, asta e ceea ce înseamnă credința, să ai credință.
Conciliul Vatican I, avea o definiție destul de complicată a cuvântului credință, care spunea că este virtutea supranaturală prin care noi credem, nu datorită unui adevăr intrinsec al lucrurilor, ci datorită autorității lui Dumnezeu care ne spune că e adevărat.
Conciliul din Trento spunea că credința este absolut necesară pentru mântuire. Fără credință, nu avem cum să îl lăudăm pe Dumnezeu.
Un alt conciliu spunea că credința este răspunsul nostru pozitiv la această chemare a lui Isus. Este o acceptare personală a persoanei lui Cristos ca Domn și Mântuitor….este un dar de la Dumnezeu. Nimeni nu poate veni la Isus decât dacă Tatăl îl atrage….trebuie să fie o credință formată și comunitară….o credință misionară și matură…o credință înculturată…
Însă, sfântul apostol Paul a dat una dintre cele mai bune definiții asupra credinței în scrisoarea sa către Romani, unde spunea că credința e atunci când nu avem nici o dovadă însă tot credem. De exemplu, din 100 de întrebări la un chestionar, am reușit să fac corect abia 52, însă tot cred că am să trec acel test, acel chestionar, iar asta e credința. Uneori e puțin nebună însă e credința. Un alt exemplu, Max Alvarado, stătea la un moment dat în fața unei oglinzi, când a spus că ce persoană frumoasă. Asta e tot credință fiindcă există o mică dovadă, în oglindă, ce susține afirmația sa.
Această credință trebuie să aducă rod. Sfântul apostol Paul, în scrisoarea sa către Galateni spunea că Singurul lucru care contează este credința care lucrează prin iubire. Sfântul apostol Iacob, în scrisoarea sa a spus că Credința fără fapte este moartă. Astfel, va trebui mereu să ținem minte faptul că credința înseamnă mereu a crede într-o persoană și nu într-un lucru. Iar asta fiindcă persoana e cea care face ca o credință să conteze și nu un lucru. Credința și faptele trebuie să meargă împreună.
Am citi zilele acestea o poveste într-o carte de omilii, care vorbea despre un vas ce călătoarea pe ocean, pe linia New York-Spania. La un moment dat a avut loc o tragedie. Vasul a lovit un imens iceberg care i-a provocat o gaură mare, gaură ce a făcut ca vasul să prindă repede apă în partea de jos a lui.
Pentru ca pasageri să fie salvați, au fost lansate la apă, bărcile de salvare, iar fiecare bacă era capabilă să ducă doar 20 de pasageri. Dacă barca de salvare ducea cu un om în plus atunci ea se scufunda.
Din păcate, într-una din acele bărci de salvare erau 23 de pasageri, cu trei mai mult decât limita maximă. Acum, dacă trei din acei pasageri nu se ofereau să se arunce în apă, atunci toți cei 23 de pasageri aveau să se înece și să moară.
După un scurt moment de suspans, un american mai bătrân a ridicat mâna și a strigat, Trăiască America! După care a sărit în apă și a fost mâncat de rechini.
După alte câteva momente, un spaniol s-a ridicat, și-a ridicat brațul drept și a strigat cu mândrie, Trăiască Spania! După care a sărit în apă, iar rechini iar s-au ospătat și din el.
După alte câteva momente, s-a ridicat și un român. Care a mărturisit cu mândrie că e un creștin catolic ce provine dintr-o țară din estul Europei. Și el, și-a ridicat mâna după care a strigat, Trăiască România. Și la împins în apă pe ungur.
Limbajul umilinței este unul ieftin. Testul credinței nu sunt cuvintele ci faptele. Fără credință, nu avem cum să-l iubim, nici pe Dumnezeu și nici pe cei din jurul nostru. Fără iubire, viața nu merită trăită. Amin.
Alte teme de predici sau cateheze
- Evangheliile ca învățătură a apostolilor
- Viața în comun: responsabilitatea pentru ceilalți creștini
- Frângerea pâini: euharistia ca centru al credinței.
- Creșterea comunității: căutându-i pe ne-creștini.
- Creșterea în credință: Programul Ritului inițierii creștine a adulților (RICA).
- Iertarea păcatelor: botezul și reconcilierea.
- Iertarea păcatelor: sacramentul celor bolnavi.
- Rolul apostolilor în transmiterea credinței.
- Relația de credință și iubire.
- Înțelesul apocalipticii.
- Folosirea simbolurilor în credință.
- Testul credinței.
Duminica a 2-a a Paștelui (C) – 4
Fap 5,12-16 Ap 1,9-11.12-13.17-19 In 20,19-31 Cristos ne invită pe fiecare dintre la inima sa preasfântă Apostolul Toma a pornit de la dubiul față de învierea lui Isus la mărturisirea
Duminica a 2-a a Paștelui (C) – 3
V-ați întrebat vro dată de ce oare noi creștini ținem ziua de Duminică ca zi de sărbătoare de odihnă, în loc de Sabat, care tradus înseamnă Sâmbătă, cu toate că cele zece porunci ale lui Dumnezeu, conform cărții Exodului, spun să îți Aduci aminte de ziua de sabát ca s-o sfinţeşti!....
Duminica a 2-a a Paștelui (C) – 2
Să vezi înseamnă să crezi, sună o zicală pe care tot am auzit-o. Această atitudine, de M-ai întâi arată-mi, poate fi o expresie destul de dură, fiindcă implică o încăpățânare practică, o lipsă de încredere...
Duminica a 2-a a Paștelui (C) – 1 (predică pentru copii)
Dragi copii, iubiți credincioși, voi începe prin a vă citi ori recita scrisoarea unui copilaș din orașul Copenhaga, scrisoare care e un pic cam tristă, dar care ne va ajuta să înțelegem faptul că...