† Duminica a 20-a de peste an
Culoare: verde
Psaltire: IV
Liturghie proprie, Gloria,
Credo, prefaţă duminicală
Prov 9,1-6
Ps 33
Ef 5,15-20
In 6,51-58
Ant. la intrare Ps 83,10-11
Dumnezeule, scutul nostru, priveşte şi vezi faţa Unsului tău. Căci mai bună este o zi în curţile tale, decât o mie în altă parte.
Rugăciunea Zilei
Dumnezeule, care le-ai pregătit daruri nevăzute celor care te iubesc, revarsă în inimile noastre căldura dragostei tale, pentru ca, iubindu-te în toate şi mai presus de toate, să dobândim făgăduinţele tale, care întrec orice dorinţă. Prin Domnul nostru Isus Cristos.
LECTURA I
Veniţi şi hrăniţi-vă cu pâinea mea şi beţi vinul meu pe care l-am amestecat!
Citire din cartea Proverbelor 9,1-6
Înţelepciunea şi-a zidit casa şi-a cioplit şapte coloane. Şi-a înjunghiat animalele, şi-a amestecat vinul şi şi-a pregătit masa. 3 Şi-a trimis slujitoarele să strige de pe vârfurile înalte ale cetăţii: 4 “Cel nepriceput să se îndrepte aici!” Iar celui sărac la inimă să-i zică: 5 “Veniţi şi hrăniţi-vă cu pâinea mea şi beţi vinul meu pe care l-am amestecat! 6 Abandonaţi nepriceperea şi veţi trăi, păşiţi drept pe calea priceperii!”
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 33(34),2-3.10-11.12-13.14-15 (R.: 9a)
R.: Gustaţi şi vedeţi cât de bun este Domnul!
2 Îl voi binecuvânta pe Domnul în orice timp,
lauda lui va fi fără încetare în gura mea.
3 Să se laude sufletul meu în Domnul!
Să audă cei umili şi să se bucure! R.
10 Temeţi-vă de Domnul, voi, sfinţii lui,
căci de nimic nu duc lipsă cei ce se tem de el!
11 Bogaţii au sărăcit şi îndură foame,
dar cei care îl caută pe Domnul nu duc lipsă de nimic. R.
12 Veniţi, fiilor, ascultaţi-mă,
vă voi învăţa frica de Domnul!
13 Cine este omul care doreşte viaţa,
care doreşte zile multe ca să vadă binele? R.
14 Fereşte-ţi limba de răutate
şi buzele de vorbe înşelătoare!
15 Îndepărtează-te de rău şi fă binele,
caută pacea şi urmeaz-o! R.
LECTURA II
Căutaţi să înţelegeţi care este voinţa Domnului!
Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Efeseni 5,15-20
Fraţilor, aveţi grijă cum vă purtaţi, nu ca nişte oameni fără minte, ci ca nişte înţelepţi! 16 Folosiţi bine timpul favorabil, pentru că zilele sunt rele! 17 De aceea, nu deveniţi fără minte, ci căutaţi să înţelegeţi care este voinţa Domnului! 18 Nu vă îmbătaţi cu vin în care este dezmăţ, ci fiţi plini de Duhul! 19 Vorbind între voi în psalmi, imnuri şi cântări sfinte, cântând şi intonând psalmi în inimile voastre pentru Domnul! 20 Aduceţi mulţumiri lui Dumnezeu Tatăl întotdeauna şi pentru toate în numele Domnului nostru Isus Cristos!
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE In 6,56
(Aleluia) Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne în mine şi eu în el, spune Domnul (Aleluia)
EVANGHELIA
Trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan 6,51-58
În acel timp, Isus le-a zis mulţimilor: “Eu sunt pâinea cea vie care s-a coborât din cer. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci, iar pâinea pe care o voi da eu este trupul meu pentru viaţa lumii”. 52 Atunci iudeii au început să discute aprins între ei, spunând: “Cum poate acesta să ne dea să mâncăm trupul său?” 53 Dar Isus le-a zis: “Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncaţi trupul Fiului Omului şi nu beţi sângele lui, nu aveţi viaţă în voi. 54 Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu are viaţa veşnică şi eu îl voi învia în ziua de pe urmă. 55 Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură. 56 Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu rămâne în mine şi eu în el. 57 Aşa cum m-a trimis Tatăl care este viu, iar eu trăiesc prin Tatăl, la fel, şi cel care mă mănâncă pe mine va trăi prin mine. 58 Aceasta este pâinea care s-a coborât din cer; nu ca aceea pe care au mâncat-o părinţii voştri şi au murit. Cine mănâncă această pâine va trăi în veci”.
Cuvântul Domnului
RUGĂCIUNEA CREDINCIOȘILOR
Fraților preaiubiți, cu credință să ne întoarcem spre Dumnezeu în rugăciune, pentru ca adunând nevoile a cât mai mulți oameni să le putem oferi prin Isus care va fi cu noi în jertfa și sacrament. Să spunem împreună:
R. Ascultă-ne Doamne!
- Ne rugăm în unire cu papa Francisc, ca Biserica să își tragă puterea și scopul de la Trupul și Sângele lui Cristos dat nouă. R.
- Ne rugăm pentru creștini care trăiesc în mijlocul persecuțiilor, incapabili de a fi părtași la Euharistie, ca rugăciunea noastră pentru ei să ne unească și să ne dea binecuvântarea curajului. R.
- Ne rugăm cu un efort reînnoit pentru încetarea focurilor din Orientul Mijlociu, din Palestina și Israel, din Liban și Siria, Iran și Yemen, ca suferințele, frica, neliniștea și disperarea să ajungă la un sfârșit. R.
- Ne rugăm și pentru toți cei care au luptat în războaie, ca vindecarea și pacea să coboare asupra lor iar rănile războiului să fie vindecate cât mai repede. R.
- Ne rugăm și pentru toți cei din jurul nostru, ca să nu fim niciodată necugetați ci să recunoaștem voința lui Dumnezeu în viețile noastre și să îl primim pe Duhul Sfânt care ne va oferi recunoștința din inimile noastre. R.
- Ne rugăm și pentru toate intențiile noastre, pe care le vom adresa acum în cugetul inimilor noastre……. R.
- Ne rugăm pentru toți cei care au murit, ca ei să fie părtași la banchetul din Împărăția Tatălui veșnic. R.
Doamne Dumnezeul nostru, binecuvântează-ne pentru ca să putem să ne ferim mereu limba de rău iar buzele noastre de a rosti înșelăciuni. Ajută-ne, te rugăm, să ne întoarcem de la rău la bine, și să căutăm pe tine pentru a ajunge la pacea mult dorită. Prin Cristos Domnul Nostru. Amin
Asupra Darurilor
Primeşte, Doamne, darurile noastre, prin care se săvârşeşte un schimb minunat, pentru ca, oferindu-ţi ceea ce tu ne-ai dăruit, să ne învrednicim a te primi pe tine însuţi. Prin Cristos, Domnul nostru.
Ant. la Împărtăşanie In 6,51-52
Eu sunt pâinea vie, care s-a coborât din cer, spune Domnul. Dacă mănâncă cineva din această pâine, va trăi în veci.
După Împărtășanie
Prin aceste taine care ne-au făcut părtaşi de viaţa lui Cristos, te rugăm cu umilinţă, Doamne, ca, în bunătatea ta, să ne faci pe pământ tot mai asemănători cu chipul tău, ca să ne învrednicim de unirea deplină cu el în ceruri. El, care vieţuieşte şi domneşte în vecii vecilor.
Duminica a 20-a de peste an (B) – 2
Prov 9,1-6
Ef 5,15-20
In 6,51-58
Din când în când mai găsesc câte o povestioară despre unele fapte extrem de eroice ale unor episcopi și preoți din China care și-au menținut credința vie și care au hrănit continuu Biserica clandestină din acei ani. Una dintre aceste povești vorbește despre un preot care trăia și muncea ca muncitor necalificat. Prin intermediul unor semne deja bine stabilite, el primea unele mesaje asupra locului în care era de găsit, de obicei în jurul unui magazin ce vindea săpunuri. Clienți care, asemenea primilor creștini, dădeau un semn, li se dădea în schimb o bucată de săpun, în mijlocul căruia era ascunsă o bucată mică de ostie consacrată. Creștini chinezi luau această cumpărătură acasă, și de obicei, după o scurtă slujbă în familie, primeau sfânta Împărtășanie.
Ce poveste minunată. Chiar dacă creștini chinezi erau în pericolul de a fi prinși și închiși de către autoritățile guvernului chinez care scosese biserica catolică în afara legii, fiind complet interzisă, catolici creștini tot au continuat să îl primească pe Isus ca pâine vie, în ciuda pericolelor la care se expuneau.
La o primă vedere, textul evangheliei de astăzi pare să ne vorbească despre Isus pâinea vie, iar asta fiindcă el este Cuvântul lui Dumnezeu care a devenit om și care ne hrănește. Însă un pic mai încolo, am văzut cum evanghelia ne vorbește despre Euharistie fiindcă este menționat cuvântul făcut trup. Isus a spus, Cine mănâncă trupul meu şi bea sângele meu are viaţa veşnică şi eu îl voi învia în ziua de pe urmă. Pentru că trupul meu este adevărată hrană, iar sângele meu este adevărată băutură (vv. 54-55).
Evrei au rămas profund uimiți de către aceste cuvinte. Așa că au spus, Cum poate acesta să ne dea să mâncăm trupul [său]? Iar asta fiindcă a consuma sângele animalelor pentru ei reprezenta un mare și imens Nu. Regulă pe care o putem găsi în cartea Leviticului, unde putem citi că Oricine, din casa lui Israél sau dintre străinii care locuiesc în mijlocul lui, mănâncă sânge de orice fel, îmi voi întoarce faţa împotriva celui care mănâncă sângele şi-l voi nimici din mijlocul poporului său (17,10). Iar acum, Isus e cel care se oferă pe sine însuși ca hrană. Iar Isus insistă asupra a ceea ce tocmai declarase. El nu vorbește în mod simbolic și literar. Acesta este motivul pentru care în Biserica primară, creștini erau acuzați ca fiind canibali, fiindcă consumau trupul și sângele lui Isus în timpul adunărilor lor. În limbajul nostru local acesta ar fi echivalentul vrăjitoarelor sau a vampirilor. Ei vorbeau despre creștini ca dușmani ai rasei umane.
Isus ne dă trupul și sângele său, la propriu, ca hrană pentru viața noastră veșnică. Iar asta fiindcă Isus nu a spus, Căci simbolul trupului meu este hrană și simbolul sângelui meu este adevărată băutură. El ne invită să fim părtași la trupul și sângele său. Trupul său este prezent în pâine iar sângele său este prezent în potirul cu vin.
Telemachus a fost un eremit care a trăit în deșert însă care a primit într-o bună zi chemarea de la Dumnezeu de a merge la Roma. Așa că s-a dus.
Roma pe atunci era creștină însă tot aveau loc jocuri de gladiatori, jocuri în care bărbați se luptau între ei iar mulțimile aclamau și se bucurau la țâșnirea sângelui lor.
Telemachus și-a făcut drum spre acele jocuri. În tribune a găsit nu mai puțin de 80 000 de spectatori. A rămas stupefiat. Oare acești oameni care se ucideau reciproc, oare nu erau și ei copii ai lui Dumnezeu? S-a ridicat din scaunul său și a sărit direct în arenă și s-a pus între cei doi gladiatori. Însă imediat a fost dat deoparte. Însă el s-a întors înapoi. Mulțimea deja devenea furioasă așa că au început să arunce cu pietre după el. Însă el s-a reîntors și a treia oară între gladiatori. Prefectul în acel moment, a dat poruncă unui soldat să îl ucidă. Acesta s-a dus și-a scos sabia iar Telemachus a căzut mort la pământ.
Dintr-o dată, a fost o tăcere. Dintr-o dată mulțimea realizase ceea ce se întâmplase de fapt. Că un om sfânt ședea mort în fața lor.
În acea zi, ceva s-a petrecut în Roma, fiindcă din aceea zi nu a mai avut loc niciodată acele jocuri de gladiatori teribile. Prin moartea acelui om a avut loc curățarea întregului imperiu.
Cineva tot trebuie să înceapă reforma, iar asta nu trebuie să aibă loc neapărat în mijlocul poporului, națiunii, ci și în propria noastră casă ori la locul de muncă. Odată începută, cine poate ști unde și cum se va termina?
Sper ca aceasta să se întâmple și cu fiecare dintre noi. În timpul acestei Euharistii, vom auzi despre Isus. Îl vom primi, iar apoi, treptat viața lui va deveni viața noastră.
Însă suntem noi vrednici să îl primim? Sunt unii oameni care sunt atât de stresați de nevrednicia de a-l primi pe Isus în preasfânta Împărtășanie fiindcă sunt păcătoși sau fiindcă încă nu au mers la scaunul de spovadă. Ce e mai șocant acum e modul în care oameni normali primesc sfânta Împărtășanie. După cum spusese și un preot într-una din omiliile sale că aceștia au participat la sfânta Liturghie vorbind unii cu alți, fără a fi atenți la Isus însă când vine momentul împărtășaniei se pun la rând cu toți ceilalți. Sunt unele cupluri care trăiesc împreună fără a fi primit binecuvântarea sacramentului sfintei Căsătorii și care nu au deloc scrupule în vederea primirii sfintei Împărtășanii. Putem noi căuta intimitate cu Domnul în timpul acestei Euharistii și să îl excludem din conversațiile noastre de zi cu zi? Putem noi avea o relație apropiată cu Isus în timpul Euharistiei și să îl excludem din viața noastră de căsătorie?
Dreptul canonic al Bisericii ne-a instruit că ar trebui să avem un post euharistic cu cel puțin o oră înainte de primirea sfintei Împărtășanii. Rolul acesteia nu e neapărat legistic ci mai degrabă de a ne face conștienți de primirea împărtășaniei cu reverență, pregătiți din punct de vedere mental, și pentru a ne face conștienți de măreția evenimentului, de a ne face să avem atitudinea corectă și de a avea dispoziția iubitoare a inimii.
Mai nou ni se permite să primim sfânta Împărtășanie și în mână. Indiferent că o primim în mână sau în gură, asta nu are nici o importanță. În primirea ei, credința și respectul cuvenit e cel care contează cu adevărat. Mâna noastră este la fel de vrednică ca și limba fiindcă amândouă sunt daruri de la Dumnezeu.
Un preot a spus la un moment dat că, sunt oameni care au limbi mult mai murdare decât propriile lor mâini. Alți spun că primirea lui Isus în mână este un semn al maturității creștine fiindcă numai copii sunt cei care sunt hrăniți și nu cei maturi. Mai poate însemna și că prin primirea Trupului lui Isus în mână, ne împuternicește nu limba ci mâinile fiindcă viața noastră creștină ar trebui să fie mai mult exprimată prin ceea ce facem decât prin ceea ce spunem. Ba mai mult, primi creștini primeau sfânta Împărtășanie în mâini.
Pentru a face ca sfânta noastră Liturghie să fie completă, va trebui să fim punctuali la invitația pe care Isus ne-o adresează, de a participa activ la cântat și rugăciuni, de a ne adresa cum trebuie, de a îngenunchea și de a face plecăciune în fața preasfântului Sacrament la intrarea și ieșirea din Biserică, de a nu vorbi cu cei de lângă noi, de a ne controla copii și de a ne simți responsabili de mizeria și dezordinea din biserică. Iar asta fiindcă cel de lângă noi e cel din ceruri. Amin
Duminica a 20-a de peste an (B) – 3
Prov 9,1-6 Ef 5,15-20 In 6,51-58 Într-o carte intitulată, Isus în Euharistie, am găsit o poveste despre o persoană musulmană care propusese trei întrebări episcopului. Prima dintre ele era, Cum
Duminica a 20-a de peste an (B) – 2
Prov 9,1-6 Ef 5,15-20 In 6,51-58 Din când în când mai găsesc câte o povestioară despre unele fapte extrem de eroice ale unor episcopi și preoți din China care și-au
Duminica a 20-a de peste an (B) – 1 (predică pentru copii)
Tot la fel, se întâmplase și cu Isus cât timp trăise pe pământ. Când mergea din cetate în cetate, din sat în sat, cu predicarea cuvântului lui Dumnezeu...