† Duminica a 23-a de peste an
Culoare: verde
Psaltire: III
Liturghie proprie, Gloria,
Credo, prefaţă duminicală
Înţ 9,13-18b
Ps 89
Flm 9b-10.12-17
Lc 14,25-33
Ant. la intrare Cf. Ps 118,137.124
Tu eşti drept, Doamne, şi nepăr-tinitoare este judecata ta; poartă-te cu slujitorul tău după bunătatea ta.
Rugăciunea Zilei
LECTURA I
Cine se va gândi la ce vrea Domnul?
Citire din cartea Înţelepciunii 9,13-18b
Cine poate cunoaşte planul lui Dumnezeu şi cine se va gândi la ce vrea Domnul? Gândurile celor muritori sunt şovăielnice şi cugetările noastre, nesigure. 15 Căci trupul coruptibil îngreunează sufletul şi trupul pământesc apasă peste mintea cu multe griji. 16 Cu dificultate ne reprezentăm cele de pe pământ şi descoperim cu trudă cele la îndemână, dar cele din cer, cine le va da de urmă? 17 Cine ar fi cunoscut planul tău, dacă nu i-ai fi dat înţelepciunea şi nu l-ai fi trimis pe Duhul tău Cel Sfânt din înălţimi? 18b Astfel au fost îndreptate căile celor de pe pământ, oamenii au învăţat cele plăcute ţie.
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 89(90),3-4.5-6.12-13.14 şi 17 (R.: 1)
R.: Doamne, tu ai fost locul nostru de refugiu din generaţie în generaţie.
3 Tu îl faci pe om să se întoarcă în ţărână,
tu ai spus: “Întoarceţi-vă, fiii lui Adam!”
4 Pentru că, în ochii tăi, o mie de ani
sunt ca ziua de ieri, care a trecut,
şi ca o strajă de noapte. R.
5 Îi iei ca un şuvoi; sunt ca un vis;
6 dimineaţa sunt ca iarba care creşte;
dimineaţa înfloreşte şi creşte,
seara este cosită şi se usucă. R.
14 Satură-ne dis-de-dimineaţă cu bunătatea ta,
ca să tresăltăm de bucurie şi să ne veselim în toate zilele vieţii noastre!
17 Bunăvoinţa Domnului Dumnezeului nostru să fie asupra noastră!
Fă sigură pentru noi lucrarea mâinilor noastre!
Da, fă sigură lucrarea mâinilor noastre! R.
LECTURA II
Să-l primeşti pe Onesim înapoi, dar nu ca pe un sclav, ci ca pe un frate iubit!
Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Filemon 9b-10.12-17
Fiul meu preaiubit, eu, Paul, acum bătrân şi prizonier al lui Cristos Isus: 10 te rog pentru copilul meu, pentru Onesim, căruia i-am dat naştere în lanţuri. 12 Ţi l-am trimis înapoi pe el, care este inima mea. 13 Aş fi voit să-l ţin pentru mine, ca, în locul tău, să-mi slujească mie, celui care sunt în lanţuri pentru evanghelie, 14 dar n-am vrut să fac nimic fără consimţământul tău, pentru ca binele tău să nu fie silit, ci de bunăvoie. 15 Poate tocmai de aceea a fost despărţit de tine pentru un timp, ca să-l primeşti înapoi pentru veşnicie, 16 dar nu ca pe un sclav, ci mult mai mult decât un sclav, ca pe un frate iubit, mai ales pentru mine, dar cu atât mai mult pentru tine, atât ca om, cât şi ca frate în Domnul. 17 Deci, dacă mă consideri părtaş în credinţă cu tine, primeşte-l ca pe mine însumi!
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE Ps 118(119),135
(Aleluia) Luminează-ţi faţa pentru slujitorul tău şi învaţă-mă hotărârile tale! (Aleluia)
EVANGHELIA
Niciunul dintre voi care nu renunţă la tot ceea ce are nu poate fi discipolul meu.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca 14,25-33
În acel timp, multă lume mergea după Isus, iar el, întorcându-se, le-a spus: 26 “Dacă cineva vine la mine şi nu-şi urăşte tatăl, mama, femeia, copiii, fraţii şi surorile, ba chiar propria sa viaţă, nu poate fi discipolul meu. 27 Cine nu-şi poartă crucea şi nu vine după mine nu poate fi discipolul meu. 28 Într-adevăr, cine dintre voi, voind să construiască un turn, nu stă mai întâi să calculeze cheltuiala, dacă are cu ce să-l termine? 29 Pentru ca nu cumva, punând temelia şi neputând să-l termine, toţi cei care-l văd să înceapă a-l lua în râs, 30 spunând: «Acest om a început să construiască, dar nu poate să termine». 31 Sau care rege, pornind la război împotriva altui rege, nu stă mai întâi să se sfătuiască dacă poate cu zece mii să-l înfrunte pe cel care vine împotriva lui cu douăzeci de mii? 32 Iar de nu, pe când celălalt este încă departe, trimite solie ca să ceară pacea. 33 Tot astfel, niciunul dintre voi care nu renunţă la tot ceea ce are nu poate fi discipolul meu”.
Cuvântul Domnului
RUGĂCIUNEA CREDINCIOȘILOR
Ultimele cuvinte din textul evangheliei de astăzi sunt o adevărată provocare pentru noi, niciunul dintre voi care nu renunță la tot ceea ce are nu poate fi discipolul meu”. Să ne rugăm pentru curajul și credința de a răspunde acestor cuvinte ale Domnului spunând împreună:
R. Ascultă-ne Doamne!
- Ne rugăm pentru ca noi să ne putem detașa de tot pentru ca astfel să putem umbla pe urmele lui Isus. R.
- Ne rugăm pentru cei care sunt bogați sau cei înzestrați cu haruri să își folosească darurile spre mai marea glorie a lui Dumnezeu și a celor din jur. R.
- Ne rugăm pentru cei care trăiesc în țări sfâșiate de războaie și violențe, ca cei de la putere să lucreze pentru pace, vindecare și împăcare. R.
- Ne rugăm ca noi să avem un respect mai profund față de ceilalți, mai ales față de cei vulnerabili din societate. R.
- Ne rugăm pentru cei care sun bolnavi în trup, minte și suflet. Ca ei să aibă parte de experiența atingerii vindecătoare a lui Isus prin grija și compasiunea celor din jurul lor. R.
- Ne rugăm și pentru credincioși noștri răposați ca ei să se odihnească în pace. În casa regelui veșnic. R.
Dumnezeule atotputernic și veșnic, ne-am adunat în fața ta ca un adevărat grup de discipoli dispuși să ia crucea în viața noastră de zi cu zi. Dă-ne te rugăm harul de a fi înțelepți și puternici în a fi mereu fideli ție. Prin Cristos Domnul nostru. Amin
Asupra Darurilor
Ant. la Împărtăşanie In 8,12
Eu sunt lumina lumii, spune Domnul. Cine mă urmează nu umblă în întuneric, ci va avea lumina vieţii.
După Împărtășanie
Te rugăm, Doamne, dă-le credincioşilor tăi, pe care îi hrăneşti şi îi întăreşti cu pâinea cuvântului tău şi a tainelor cereşti, harul, ca, folosindu-se de aceste daruri minunate ale Fiului tău preaiubit, să se învrednicească a fi părtaşi pururi de viaţa lui. El, care vieţuieşte şi domneşte în vecii vecilor.
Duminica a 23-a de peste an (C) – 1
Înț 9,13-18b
Flm 9b-10.12-17
Lc 14,25-33
Cea de-a patra poruncă a lui Dumnezeu spune, Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie bine și să trăiești mult pe pământ (Ex 20,12). Apoi în noua poruncă a iubirii lui Isus găsim că va trebui să vă iubiți unii pe alții (In 13, 34). Și totuși în textul evangheliei de astăzi îl auzim pe Isus spunând, Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi discipolul meu (v. 26). Cum putem noi oare împăca aceste cerințe care clar sunt cam contradictorii? Cum putem să îi urâm pe cei pe care ar trebui să îi iubim, și de ce? Un lucru e clar, că Isus nu este un avocat al urii de sine și a celor dragi. El ne spune că e important să fim prieteni cu noi înșine și să ne iubim părinți, copii, soțul sau soția. Însă ne mai și spune că Cine nu-și poartă crucea și nu vine după mine nu poate fi discipolul meu (v. 27). Dar apoi ne spune că tot astfel, niciunul dintre voi care nu renunță la tot ceea ce are nu poate fi discipolul meu (v. 33).
Vă imaginați că i-ați urâ pe tatăl și pe mama voastră, pe soția și pe copii voștri, pe frați și surorile voastre? Că a-ți purta crucea? Că a-ți renunța la toate bunurile materiale pe care le aveți? Oare vorbește Isus serios când spune toate acestea? Este el oare serios când vorbește despre toate aceste cerințe ale uceniciei sale? Ce dorește Isus să spună prin aceste cuvinte despre cei care doresc să devină discipoli lui în acest pasaj evanghelic? Aceste cuvinte sunt atât de dure ba chiar lipsite de respect față de părinți mai ales pentru noi români care punem atât de mult accent pe familie.
Conform unui mare predicator, în coloana sa lunară dintr-un ziar local, Domnul menționează trei motive care blochează disponibilitatea cuiva de a deveni discipolul său. Primul aspect sunt relațiile, adică Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi discipolul meu. Al doilea aspect care blochează e lipsa de perseverență, și l-am auzit pe Isus spunând, Acest om a început să construiască, dar nu poate să termine. Iar al treilea aspect care blochează sunt bunurile, și l-am auzit pe Isus spunând, niciunul dintre voi care nu renunță la tot ceea ce are nu poate fi discipolul meu”.
Cu alte cuvinte, Isus ne spune astăzi că nimic și nimeni, nici măcar relațiile familiale nu ar trebui să ne stea în calea urmării lui complete. Că el trebuie să fie prima noastră prioritate asupra a tot și a toate, mai ales asupra propriilor noastre familii. Iar asta fiindcă ucenicia nu este un poate, fiindcă poate este o expresie ce exprimă indecizia ci este o alegere deliberată în favoarea lui Isus.
Iată de ce, la această sfântă Liturghie vă invit să reflectăm asupra a trei elemente principale asupra uceniciei.
Primul element esențial al uceniciei este Venirea, sosirea. Isus ne invită să fim cu el, să fim membri ai familiei sale după cum auzisem și la un canal de televiziune. Însă ca să fim membri ai familiei sale va trebui să face ceva pentru a fi vrednici de această invitație. Iar asta fiindcă până în acest moment, mulțimi de oameni au călători în permanență cu Isus (v.25). Iar acum a sosit momentul în care Domnul Isus îi va separa pe cei care sunt cu adevărat dedicați față de cei care nu sunt. Acum e momentul în care va vedea cine e gata să îl renege, chiar și cu prețul morții. El a spus că Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi discipolul meu (v.26).
Însă de ce oare ne spune Isus că trebuie să ne urăm familiile ba chiar și pe noi înșine? Expresia a urâ adesea înseamnă și a prefera mai puțin. Isus folosește un limbaj dur pentru a se putea face destul de clar faptul că nimic nu trebuie să aibă prioritate sau să fie pe primul loc în viețile noastre decât singur Dumnezeu.
Cu astfel de cuvinte ale lui Isus, aceste cerințe cer o dedicare totală din partea noastră. Un adevărat discipol trebuie să părăsească toate pentru a-l urma pe Isus. El trebuie să îl iubească pe Isus mai presus de toate. Isus îi provoacă pe discipoli săi să se examineze pe ei înșiși și să vadă pe cine iubesc ei mai întâi. Catehismul Bisericii Catolice la numărul 1618 spune că Cristos este centrul oricărei vieți creștine. Legătura cu El ocupă primul loc înaintea oricăror altor legături, familiale ori sociale. Încă de la începuturile Bisericii, au existat bărbați și femei ce au renunțat la marele bine al căsătoriei pentru a-l urma pe Miel oriunde merge, ca să se îngrijească de cele ale Domnului, ca să caute a-i fi bineplăcuți, ca să iasă în întâmpinarea Mirelui care vine. Cristos însuși i-a îndemnat pe unii să-l urmeze în acest mod de viață, al cărui model rămâne El însuși:
Sunt eunuci care s-au născut așa din pântecele mamei lor; sunt eunuci făcuți de mâinile oamenilor; și sunt alții care s-au făcut ei înșiși eunuci pentru Împărăția cerurilor. Cine poate înțelege, să înțeleagă (Mt 19, 12).
Al doilea element esențial al uceniciei este crucea. Același canal de televiziune a numit plin de entuziasm acest element ca internet cafe iar asta fiindcă purtarea crucii este inima uceniciei noastre. Crucea este simbolul creștinismului. Crucile marchează bisericile și înfrumusețează altarele noastre. Mereu începem și încheiem rugăciunile cu semnul sfintei Crucii. La încheierea sfintei Liturghii preotul acordă binecuvântarea poporului prin a-și mișca mâna dreaptă în aer sub forma unei crucii. Suntem atât de familiari, obișnuiți cu acest simbol încât ne aflăm în pericolul de a uita că la început nu era doar un simplu simbol de ornament ci era forma supremă de pedeapsă. Când Luca în textul evangheliei de astăzi face referință la un discipol care își i-a crucea, el folosește cuvinte, poartă crucea (v.27). Cuvântul grecesc pentru a purta este bastazo. E același cuvânt pe care Luca îl folosește când face referință la Isus care își purta crucea pe Calvar (Lc 23,26). Prin urmare, evanghelistul Luca așteaptă ca discipoli lui Isus să îl urmeze la propriu în suferințele și în moartea sa.
Isus știa că calea crucii era calea Tatălui spre glorie și victorie asupra păcatului și a morții. El a socotit costul și a spus Da voinței Tatălui său. Și noi va trebui să facem la fel, va trebui să socotim costul și să fim gata să îl urmăm pe Isus pe calea crucii dacă dorim să împărtășim gloria și victoria sa. Însă care este calea crucii pentru mine sau pentru fiecare dintre noi? Când voința mea se intersectează cu voința lui Dumnezeu, atunci voința lui e cea care trebuie îndeplinită. Calea crucii implică sacrificii, sacrificiul de a renunța la propria viață de fiecare dată când e necesar, totul de dragul lui Isus. Ceea ce face ca acest sacrificiu să fie unul posibil și mai dulce pentru noi, am putea spune, e iubirea lui Dumnezeu ce se revarsă pentru noi prin sângele lui Isus Cristos. Sfântul apostol Paul ne reamintește că iubirea lui Dumnezeu a fost revărsată în inimile noastre prin Duhul Sfânt (Rom 5,5). Niciodată nu vom putea să îl depășim pe Dumnezeu în dărnicie. El ne dă mai mult decât vom putea noi aștepta sau imagina vreodată. Așa că întrebarea e, îi permitem noi Duhului Sfânt să ne umple inimile cu iubirea lui Dumnezeu?
Al treilea element esențial al uceniciei este calcularea sau socotirea, numărarea. Un alt canal de televiziune a avut o descriere asemănătoare acestui element numindu-l co-prietenia. Iar asta fiindcă în reflecția mea proprie asupra acestei parabole secunde, am văzut că Isus a spus că un rege merge la război împotriva unor forțe ce sunt mult mai superioare lui și care va trebui să calculeze cu grijă costurile. El trebuie să ia în considerare șansele sale de câștigare a bătăliei. Dacă nu are nici o șansă sau riscurile sunt prea mari, atunci va trebui să se predea imediat sau cu alte cuvinte, să se împrietenească cu inamicul cu dușmanul prin intermediul dialogului. Tot la fel e și cu ucenicia creștină. Un discipol nu poate sluji la doi stăpâni. El va trebui să aleagă cui i se va dedica, adică ori se angajează complet față de unul ori se retrage complet de la celălalt. Nu poate sta jumi juma, câte jumătate pe ambele părți. El nu poate fi călduț adică nici cald și nici rece. Iar dacă încearcă să facă aceasta, în ziua judecății, Dumnezeu te voi vărsa din gura mea după cum putem citi în cartea Apocalipsului (Ap 3, 15-16).
Și în ultimul rând, adevărata ucenicie înseamnă a te angaja complet la o viața întreagă de renunțări proprii. Înseamnă să că va trebui să îmbrățișezi mereu suferința, persecuția, ascultarea, slujirea și umilința, totul din iubire pentru Cristos. Când astfel de realizări sunt îndeplinite, atunci vom putea spune și noi că cel care crede a fost salvat, mântuit cu ajutorul lui Dumnezeu, prin Duhul Sfânt care l-a învățat și la ghidat, pas cu pas spre mântuire și spre veșnica Împărăție a lui Dumnezeu. Așa că, aceste trei elemente trebuie să fie ghidul nostru. Amin
Alte teme de predici sau cateheze
- Costul uceniciei.
- Exemple ale priorității creștine față de legăturile familiale.
- Exemple ale priorității creștine față de bunurile proprii.
- Cât de multe cunosc despre costul uceniciei.
- Ce forme de purtare a crucii pot deveni practice în viața de zi cu zi.
- Tindem să ne vedem viața ca fiind permanentă sau trecătoare?
- Trăirea uceniciei: rolul vieții consacrate în biserică.
- Persoanele singure necăsătorite: un mod de ucenicie.
- Cuplurile căsătorite: un mod de ucenicie.
- Dezvoltarea învățăturilor bisericii: problema slujirii.
- Toate persoanele botezate: frați și surorile mele.
Duminica a 23-a de peste an (C) – 2
Dacă cineva vine la mine și nu-și urăște tatăl, mama, femeia, copiii, frații și surorile, ba chiar propria sa viață, nu poate fi discipolul meu (v. 26). Ori de câte ori auzim un astfel de pasaj evanghelic, adesea ne aflăm în situația în care stăm și ne întrebăm...
Duminica a 23-a de peste an (C) – 1
Cea de-a patra poruncă a lui Dumnezeu spune, Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca să-ți fie bine și să trăiești mult pe pământ (Ex 20,12). Apoi în noua poruncă a iubirii lui Isus găsim că va trebui să vă iubiți unii pe alții (In 13, 34)....