Miercuri din săptămâna a 5-a a Paştelui
Sf. Ioan de Avila, pr. înv. *; Fer. Ivan Merz, laic
Culoare: alb (roşu)
Psaltire: I
Liturghie proprie,
prefaţă pentru Paşti (II, III, IV sau V)
Fap 15,1-6
Ps 121
In 15,1-8
Ant. la intrare Cf. Ps 70,8.23
Să se umple gura mea de lauda ta, Doamne, ca să pot cânta; se vor bucura buzele mele când îţi voi cânta ţie, aleluia!
Rugăciunea Zilei
Dumnezeule, tu iubeşti nevinovăţia şi o redai celor ce au pierdut-o; te rugăm, îndreaptă spre tine inimile slujitorilor tăi. Tu, care ne-ai eliberat din întunericul necredinţei, nu ne lăsa să ne îndepărtăm vreodată de lumina adevărului tău. Prin Domnul nostru Isus Cristos.
LECTURA I
Au hotărât să urce la apostoli şi la prezbiterii din Ierusalim în legătură cu această dispută.
Citire din Faptele Apostolilor 15,1-6
În zilele acelea, unii dintre cei care coborâseră din Iudeea îi învăţau pe fraţi: “Dacă nu primiţi circumcizia, după obiceiul care vine de la Moise, nu puteţi să vă mântuiţi”. 2 Întrucât s-a ivit o divergenţă şi o discuţie aprinsă între Paul şi Barnaba şi aceştia, au hotărât ca Paul şi Barnaba, împreună cu alţi câţiva dintre ei, să urce la apostoli şi la prezbiterii din Ierusalim în legătură cu această dispută. 3 Aşadar, trimişi fiind de comunitate, ei au străbătut Fenicia şi Samaria povestind despre convertirea păgânilor, şi au făcut o mare bucurie tuturor fraţilor. 4 Când au ajuns la Ierusalim, au fost primiţi de comunitate, de apostoli şi de prezbiteri şi au povestit tot ce a făcut Dumnezeu cu ei. 5 Dar unii din gruparea fariseilor care crezuseră s-au ridicat şi au spus: “Trebuie să primească circumcizia şi să li se poruncească să ţină Legea lui Moise”. 6 Apostolii şi prezbiterii s-au adunat să analizeze acest lucru.
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 121(122),1-2.3-4a.4b-5 (R.: cf. 1)
R.: Vom merge cu bucurie în casa Domnului.
sau:
Aleluia.
1 M-am bucurat când mi s-a spus:
“Să mergem în casa Domnului!” 2 Iată, picioarele noastre au ajuns la porţile tale, Ierusalim! R.
3 Ierusalimul este zidit ca o cetate bine întărită.
4a Acolo urcă triburile, triburile Domnului. R.
4b După mărturia lui Israel,
ca să laude numele Domnului.
5 Căci acolo sunt scaunele de judecată,
tronurile casei lui David. R.
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE In 15,4a.5b
(Aleluia) “Rămâneţi în mine şi eu în voi, spune Domnul. Cel care rămâne în mine acela aduce roade multe”. (Aleluia)
EVANGHELIA
Cel care rămâne în mine şi eu în el, acela aduce rod mult.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan 15,1-8
În acel timp, Isus le-a spus discipolilor săi: “Eu sunt viţa cea adevărată, iar Tatăl meu este viticultorul. 2 Orice mlădiţă care este în mine şi nu aduce rod, el o înlătură şi oricare aduce rod, o curăţă ca să aducă şi mai mult rod. 3 Voi sunteţi deja curaţi, datorită cuvântului pe care vi l-am spus. 4 Rămâneţi în mine, şi eu în voi! După cum mlădiţa nu poate aduce rod de la sine, dacă nu rămâne în viţă, tot la fel nici voi, dacă nu rămâneţi în mine. 5 Eu sunt viţa, voi sunteţi mlădiţele. Cel care rămâne în mine şi eu în el, acela aduce rod mult, pentru că fără mine nu puteţi face nimic. 6 Dacă cineva nu rămâne în mine, este aruncat afară, la fel ca mlădiţa, şi se usucă; se adună, se aruncă în foc şi arde. 7 Dacă rămâneţi în mine şi cuvintele mele rămân în voi, orice voiţi, cereţi şi vi se va face! 8 În aceasta a fost glorificat Tatăl meu, ca să aduceţi rod şi să fiţi discipolii mei”.
Cuvântul Domnului
Rugăciunea credincioșilor
Fraților preaiubiți, Isus ne-a atras spre sine însuși asemenea mlădițelor de viță pentru ca noi să putem fi părtași de viața sa dumnezeiască. Să spunem împreună:
R. Ascultă-ne Doamne!
- Ne rugăm ca fiecare creștin, mlădița lui Cristos adevărata viță, să crească în viața sa, pentru ca fiecare să poată da dovadă de dreptate și milostivire unul față de celălalt. R.
- Ne rugăm ca să ne încredem în cuvintele lui Isus și să cunoaștem că fiecare rugăciune pe care o oferim în credință va fi ascultată conform voinței lui Dumnezeu. R.
- Ne rugăm ca noi să învățăm să nu fim risipitori cu resursele pământului și să fim atenți la reciclare pe cât de mult posibil, acum când comemorăm săptămâna Laudato Si la invitația papei Francisc. R.
- Ne rugăm ca papa Ioan I, care a fost primul papă care la alegerea sa din secolul 6 și-a ales un alt nume, să fie un semn de curaj pentru toți cei care sunt prinși între facțiuni puternice opuse. R.
- Ne rugăm și pentru credincioși noștri răposați, ca să aibă parte de bucuria fără de sfârșit în Împărăția cerurilor. R.
Dumnezeule atotputernic, ascultă toate aceste rugăciuni ale noastre și oferă lumii în care trăim adevărata pace ce poate proveni numai de la Tine. Prin Cristos Domnul Nostru. Amin
Asupra Darurilor
Te rugăm, Doamne, dă-ne harul să-ţi aducem necontenit mulţumiri prin aceste taine pascale, pentru ca ele, continuând în noi lucrarea mântuirii, să ne fie izvor de bucurie veşnică. Prin Cristos, Domnul nostru.
Ant. la Împărtășanie
Domnul a înviat şi ne-a dăruit lumina, nouă, celor răscumpăraţi prin sângele său, aleluia!
După Împărtășanie
Ascultă-ne, Doamne, rugăciunile, pentru ca acest schimb tainic, prin care se săvârşeşte răscumpărarea noastră, să ne dăruiască ajutor în viaţa de acum şi să ne dobândească bucuriile veşnice. Prin Cristos, Domnul nostru.
Miercuri din săptămâna a 5-a a Paştelui – 1
In 15,1-8
Vița și Mlădițele
În evanghelia de astăzi, Isus se prezintă pe sine însuși ca o adevărată viță pe care se află mlădițe (v.5). Pentru evrei, imaginea vinului este bogată în semnificație, din moment ce pământul lui Israel este acoperit de numeroase podgorii după cum și Romania este acoperită de porumb. Vinul are și conotații religioase. De exemplu, Isaia vorbește despre casa lui Israel ca via Domnului Sabaot (5,7); Ieremia spune că Dumnezeu l-a plantat pe Israel ca vinul său ales (2,21). În timp ce vinul a devenit un simbol al poporului lui Israel, acesta este folosit în scripturi și ca un semn de degenerare. Un alt exemplu este profeția lui Isaia care vorbește despre Israel care a devenit un vin sălbatic și degenerat (2,21).
Când Isus se numește pe sine un vin adevărat iar noi suntem mlădițele, ne învață că moștenirea și hrana noastră spirituală vine doar de la el și nu de la comuniunea noastră cu oricine sau cu orice grup, cu toate că ei ne pot ajuta. Noi primim viața noastră spirituală, a harului, de la comuniunea cu el. Nu putem fi mântuiți decât dacă creăm o relație intimă vie cu el. Dacă rupem această legătură devenim fără valoare din punct de vedere spiritual căci Isus spune, fără mine nu puteți face nimic (v.5). In legătură cu adevărul său, Episcopul Jose Manguiran al diecezei de Dipolog, a scris că o viață fragmentară ca a noastră, trebuie, pentru integritatea ei, să fie legată de ceva mai mare decât fragmentul. Uitându-ne la existența fizică a omului, omul trebuie să se conecteze el însuși de aer prin respirație. Respirația aerului e ceea ce îl face întreg din punct de vedere fizic; a refuza să respiri înseamnă a te dezintegra. El a continuat să scrie că omul este mai mult decât o entitate fizică; el are o existență morală și spirituală ce trebuie să fie conectată de ceva mai măreț decât întreaga sa viață. El însuși trebuie să se conecteze de spiritul absolut, de Dumnezeu.
Isus ne arată un exemplu de legătură spirituală prin activitatea sa publică, Isus rămâne conectat de Dumnezeu care devine sursa puterii sale. Îl găsim pe Isus rugându-se Tatălui deoarece își găsește unitatea și fidelitatea, față de misiunea sa, în rugăciune. Episcopul Manguiran a spus că rugăciunea este o legătură necesară cu Dumnezeu pentru integritatea noastră spirituală, iar această legătură nu este opțională. A ne ruga este o obligație și un privilegiu; poate fi făcută în privat, singuri, oriunde și oricând. Însă rugăciunea singură nu este de ajuns; ar trebui făcută împreună cu comunitatea de credincioși, într-un loc sacru precum Biserica, fiindcă, pentru mine, legătura spirituală sau comuniunea nu doar că ne ține în legătură cu Isus, ci ar trebui să ne păstreze și în comuniune unul cu altul. A nu te ruga înseamnă a te rupe de la linia-putere a lui Dumnezeu.
Această legătură cu el trebuie să rezulte într-o mare rodnicie, fiindcă noi nu putem fi salvați prin simplu fapt că suntem creștini iar apoi să facem ceva contrar. Viețile noastre trebuie să dea roade fiindcă inactivitatea duce la dezastru. Cum devine vinul rodnic? Devine rodnic prin tăierea mlădițelor care nu dau rod; pentru ca mlădițele să își conserve tăria pentru a putea aduce roade bogate. Isus folosește această imagine pentru a descrie tipul de rod și de viață pe care o produce în aceia care sunt uniți cu el. Aceste fructe sunt cele ale dreptății, păcii, și iubirii în Duhul Sfânt. (Rom 14,17)
Ne tăiem de la Cristos prin păcatele noastre, în principal prin păcatul mândriei. Fiți atenți la Mândrie! Amin.
Alte teme de predici sau cateheze
- Doar Cristos ca centru al credinței.
- Trăind ca mlădiță a viei.
- Mântuirea, darul unui Dumnezeu milostiv.
- Guvernarea prin consens.
Miercuri din săptămâna a 5-a a Paştelui – 1
În evanghelia de astăzi, Isus se prezintă pe sine însuși ca o adevărată viță pe care se află mlădițe (v.5)....
Miercuri din săptămâna a 5-a a Paştelui – 3
Copii erau aliniați în sala de mese a unei școli primare catolice. În capătul mesei se afla o tavă mare cu mere. Sora a scris o notiță pe care a și lipit-o pe tava cu mere, pe care scria, Ia doar una. Dumnezeu te privește....
Miercuri din săptămâna a 5-a a Paştelui – 2
Toamna este unul dintre cele mai colorate momente din an. Natura se transformă într-o magnifică operă de artă. Frunzele din copaci se fac din verzi în galben, apoi în portocaliu iar apoi în maro...