Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an – 1

sâmbătă, 24 iulie 2021

Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an

Ss. Sharbel Makhluf, pr. *; Cristina, fc. m.

Culoare:  verde (alb)
Psaltire
:   IV

Liturghie la alegere
prefaţă comună

Ex 24,3-8
Ps 49
Mt 13,24-30

Ant. la intrare                           Ps 53,6.8

Iată, Dumnezeu este ajutorul meu; Domnul este ocrotitorul vieţii mele. Cu bucurie îţi voi aduce jertfă, voi preamări numele tău, Doamne, pentru că este bun.

Rugăciunea Zilei

Priveşte cu îndurare, Doamne, la slujitorii tăi şi înmulţeşte cu bunătate asupra lor darurile harului tău, pentru ca, înflăcăraţi de speranţă, credinţă şi iubire, să stăruie cu grijă pururi trează în împlinirea poruncilor tale. Prin Domnul nostru Isus Cristos.

LECTURA I

Iată sângele alianţei pe care Domnul îl încheie cu voi!

Citire din cartea Exodului 24,3-8
În zilele acelea, Moise a venit şi a istorisit poporului toate cuvintele Domnului şi toate hotărârile. Tot poporul a răspuns într-un glas: “Tot ce a spus Domnul, vom face”. 4 Moise a scris toate cuvintele Domnului. Apoi s-a sculat dis-de-dimineaţă, a zidit un altar la poalele muntelui şi a ridicat douăsprezece pietre pentru cele douăsprezece triburi ale lui Israel. 5 A trimis nişte tineri dintre fiii lui Israel să aducă arderi de tot şi să aducă viţei ca jertfe de împăcare Domnului. 6 Moise a luat jumătate din sânge şi l-a pus în vase, iar cu cealaltă jumătate a stropit altarul. 7 A luat cartea alianţei şi a citit-o în auzul poporului. Ei au zis: “Tot ceea ce a spus Domnul, vom face şi vom asculta”. 8 Moise a luat sângele şi a stropit poporul, zicând: “Iată sângele alianţei pe care a făcut-o Domnul cu voi potrivit tuturor acestor cuvinte”.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 49(50),1-2.5-6.14-15 (R.: cf. 14a)
R.: Primeşte, Doamne, jertfa noastră de laudă!

1 Domnul, Dumnezeul dumnezeilor, vorbeşte,
el cheamă pământul de la răsăritul soarelui până la asfinţitul lui.
2 Din Sion, frumuseţea desăvârşită,
Dumnezeu străluceşte. R.

5 “Adunaţi-i înaintea mea pe credincioşii mei,
pe cei care, prin jertfă, au încheiat alianţa cu mine!”
6 Cerurile vor face cunoscută dreptatea lui,
căci însuşi Dumnezeu este judecătorul. R.

14 Oferă-i lui Dumnezeu jertfă de laudă
şi împlineşte voturile făcute Celui Preaînalt!
15 Cheamă-mă în ziua strâmtorării:
eu te voi elibera, iar tu mă vei cinsti! R.

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE      Iac 1,21bc

(Aleluia) Primiţi cu blândeţe cuvântul care a fost sădit în voi şi care poate mântui sufletele voastre! (Aleluia)

EVANGHELIA

Lăsaţi să crească împreună până la seceriş.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Matei 13,24-30
În acel timp, Isus a prezentat mulţimilor o altă parabolă: “Împărăţia cerurilor se aseamănă cu un om care a semănat sămânţă bună în ogorul său. 25 Dar pe când oamenii dormeau, a venit duşmanul lui, a semănat neghină prin grâu şi a plecat. 26 Când a răsărit grâul şi a dat rod, atunci s-a văzut şi neghina. 27 Venind servitorii stăpânului casei, i-au spus: «Stăpâne, oare n-ai semănat sămânţă bună în ogorul tău? De ce are deci neghină?» 28 El le-a spus: «Un om duşmănos a făcut aceasta». Servitorii i-au spus: «Vrei să mergem ca să o smulgem?» 29 Dar el le-a zis: «Nu, ca nu cumva, smulgând neghina, să scoateţi din rădăcină şi grâul. 30 Lăsaţi să crească împreună până la seceriş! În timpul secerişului voi spune secerătorilor: smulgeţi mai întâi neghina, legaţi-o în snopi ca să fie arsă, iar grâul adunaţi-l în grânarul meu!»”

Cuvântul Domnului

Rugăciunea credincioși

Fraților preaiubiți, trăim într-o lume atât de complexă, în care binele și răul există unul lângă altul. Să îl rugăm pe bunul Dumnezeu să ne de-a harul înțelepciunii și ajutorul său de care avem atât de mare nevoie. Să spunem împreună:

R. Ascultă-ne Doamne!

– Ne rugăm ca oameni buni să nu se descurajeze de prezența celui rău, ci să găsească motive de creștere a angajamentului lor de construire a unei lumi mai drepte, libere și tolerante. R.

– Ne rugăm ca cei care intenționează să facă rău celorlalți, să fie luminați de Dumnezeu pentru ca astfel să se poată schimba și lucra pentru pace și pentru binele comun. R.

– Ne rugăm pentru siguranța oamenilor, ca educația să fie disponibilă tuturor și ca toți oameni să aibă acces la un sistem de sănătate tot mai bun. R.

– Ne rugăm ca sfântul Sharbel să fie un adevărat model de angajament față de Isus și de trăire pe deplin a credinței. R.

– Ne rugăm ca toți răposați noștri să simtă bucuria iertării lui Dumnezeu. R.

Dumnezeule, tu care ești Tatăl și Regele nostru, dă-ne te rugăm bucuria adunării în această casă a ta de rugăciune și fă ca această masă Euharistică să fie o pregustare a banchetului tău veșnic. Prin Cristos Domnul Nostru. Amin

Asupra Darurilor

Dumnezeule, care ai desăvârşit mulţimea jertfelor din legea veche prin jertfa unică şi deplină a lui Cristos, primeşte darurile slujitorilor tăi credincioşi şi sfinţeşte-le cu binecuvântarea ta precum odinioară darurile lui Abel, pentru ca ceea ce îţi oferă fiecare, spre cinstirea maiestăţii tale, să fie spre mântuire tuturor. Prin Cristos, Domnul nostru.

Ant. la Împărtășanie                    Ps 110,4-5

El a lăsat o amintire a minunilor sale, Domnul este milostiv şi plin de îndurare, le dă hrană celor ce se tem de el.

După Împărtășanie

Te rugăm, Doamne, îndură-te şi fii alături de poporul tău, pe care l-ai îndestulat cu tainele cereşti, şi dă-i harul ca, lepădând omul cel vechi, să ajungă la înnoirea vieţii. Prin Cristos, Domnul nostru.

Sâmbătă din săptămâna a 16-a de peste an – 3

Mt 13,24-30

Parabola neghinei

În anul 1993 a avut loc un sondaj printre creștini catolici în Statele Unite ale Americii. Rezultatul acestui sondaj de opinie a fost acela că 88% dintre cei întrebați cred că dacă oameni ar fi în general mai buni, sau dacă ar face destule lucruri bune în viața lor, atunci ar câștiga și dobândi cu toți un loc în ceruri.

Textul evangheliei de astăzi ne-a vorbit despre una dintre cele mai cunoscute parabole, cea a neghinei și a grâului. Neghina, baasa în iudaică și zizania în grecește, în acele timpuri din Biblie, era o planta care nu se putea cultiva fiindcă avea tendința de a crește mult peste plantele dorite, sufocându-le în același timp. În cartea lui Iob, neghina este descrisă ca fiind dezgustătoare sau chiar sufocantă (31,40). Acestea sunt și erau plante toxice care, în faza inițială de creștere, se aseamănă foarte mult cu planta ei rudă, grâul motiv pentru care era și extrem de greu de distins, care e una și care e cealaltă. Iar răspunsul pe care îl oferă stăpânul, îl cunoaștem cu toți că dacă încerci să smulgi neghina, odată cu ea riști să smulgi și grâul.

În Vechiul Testament, prin neghină se face referință la nedreptate, la lipsa dreptății după cum putem observa și în cartea profetului Osea. Însă în Noul testament, prin neghină se face referință la copii răi care locuiesc în lume împreună cu copii lui Dumnezeu. Această parabolă mai face referință și la inimile noastre care sunt pline atât de neghină cât și de grâu. Inimile noastre sunt locul în care se duce lupta dintre bine și rău, război care se termină abia cu ultima noastră suflare. Această separare dintre bine și rău va avea loc abia la judecata noastră finală.

Astfel vă invit să reflectăm împreună asupra a două lucruri ce reies din pasajul evangheliei de astăzi. Primul e despre coabitarea binelui și a tendințelor rele din fiecare dintre noi. Grâul și neghina se referă, nu doar la coexistarea binelui și a răului din om, ci mai ales la existența atât a binelui cât și a acelor tendințe rele din fiecare dintre noi. Fiecare dintre noi are în el atât bine cât și rău. De aceea, va trebui mereu să nu îi judecăm pe ceilalți prin ai pune într-o cutie și prin ai eticheta ca fiind buni sau răi. Mereu să încercăm să recunoaștem binele din ceilalți și să fim răbdători prin a încerca mereu să distrugem răul din noi. Prin recunoașterea faptului că în inimile noastre există un amestec de rău și bine și prin a ne admite asta, noi vom putea deveni mai puțini critici și cu mai multă compasiune față de greșelile celui de lângă noi. Și în plus cu cât va fi mai puternic grâul și cu cât mai des va fi cu atât mai puțin spațiu va rămâne pentru plantarea păcatului. Culegeam ceea ce semănăm.

Al doilea e despre răbdarea noastră din relațiile cu acei oameni nu chiar atât de buni. Această parabolă ne învață să fim răbdători cu noi. Servitorii i-au spus: «Vrei să mergem ca să o smulgem?» 29 Dar el le-a zis: «Nu (v.28). Servitori s-au grăbit însă stăpânul nu. Răbdarea lui Dumnezeu ne învață cum trebuie să păzim cuvântul pe care el l-a plantat în inimile noastre și cum să fim atenți la forța distructivă a păcatului și a răului care are puterea de a distruge totul. Cuvântul lui Dumnezeu ne aduce viața.

Răbdarea lui Dumnezeu mai poate fi descrisă și într-o manieră diferită prin a spune că cei mai mari misionari din istorie s-au dedicat răspândirii seminței cuvântului lui Dumnezeu și au fost nevoiți să aștepte perioade lungi de timp până au apucat să vadă roadele muncii lor. William Carey, de exemplu, a muncit 7 ani înainte ca primul convertit hindus să fie adus la Cristos în Burma. Adoniram Judson a muncit și el 7 ani înainte ca predica sa plină de credință să fie răsplătită. În vestul Africii, a durat 14 ani de zile ca primul convertit să fie primit în biserică. În Noua Zeelandă, a durat 9 ani, iar in Tahiti, a durat 16 ani până la începerea primei recolte de suflete.

Alexander Solzhenitsyn într-una din reflexiile sale intitulate Arhipelagul Gulag spunea că: treptat am ajuns să realizez că linia ce separă binele de rău nu trece între state sau între clase sau între partidele politice ci drept prin inima umană, până și în inimile care sunt copleșite de rău, o fărâmă de bine tot există. Până și în cea mai bună inimă, tot va rămâne un colțișor mic de rău. Amin.

Alte teme omiletice și catehetice

  1. Semnificația sângelui în Biblie
  2. Alianța și acordul comun.
  3. Coexistența grâului și a neghinei.
//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?