Preasfânta Treime (C) – 1

Prov 8,22-31

Rom 5,1-5

In 16,12-15

Un mare predicator spusese la un moment dat, într-o carte de-a sa de omilii intitulată, Un gând pentru astăzi, că în momentul în care ne rugăm, de obicei începem cu aceste cuvinte, În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh!. După ce ne terminăm de spus rugăciunile mai mereu terminăm cu exact aceleași cuvinte sau cu următoarele, Glorie Tatălui și Fiului și Duhului Sfânt. Când Isus urma să se urce la ceruri, le-a spus discipolilor săi, să meargă în lumea întreagă, pentru a predica evanghelia și pentru a boteza în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh. De asemenea, pentru ca un botez să fie valid, valabil, trebuie neapărat ca cel care botează să rostească aceste cuvinte. Cuvântul Treime ne spune că există trei persoane divine în natura Divină. Numele Tată, Fiul și Duhul Sfânt, nu sunt decât numele acestor persoane. Persoane divine pe care le numim ca Preasfânta Treime.

Acest predicator a continuat să spună că cuvântul treime înseamnă trei în unul. Credem, după cum ne-a învățat și Isus, că Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt, sunt cu toți Dumnezeu. Însă aceștia trei împreună formează un singur Dumnezeu și nu trei Dumnezei separați. Astfel în cuvintele Crezului Atanasian, auzim că Tatăl este Dumnezeu, Fiul este Dumnezeu iar Duhul Sfânt este Dumnezeu și totuși nu există trei Dumnezei ci unul singur. Cum așa? Cel mai bun mod prin care aș putea explica acest lucru e printr-un exemplu. Un exemplu ce ne poate oferi o imagine a unui adevăr sigur. Voi încerca să lămuresc pe cât de mult e cu putință printr-un exemplu. Mâna mea are cinci degete, însă toate aceste cinci degete formează o singură parte a unei mâini, însăși cuvintele mână și degete nu fac referire la același lucru ci la două lucruri separate care formează un singur lucru. Prin urmare, e complet normal ca eu să ajung la un număr diferit dacă număr degetele apoi mâinile. Tot la fel și cu persoana și cu natura, sunt lucruri diferite, dar când aplic aceste cuvinte la Dumnezeu descopăr că ei sunt trei forme diferite și o singură natură.

Un alt exemplu e cel al paharelor de apă. Fiecare având ca nume o literă din alfabet, A, B și C. Acum, cu toți veți fi cu siguranță de acord cu mine, că paharul A, nu e paharul B și nu e nici paharul C. Corect? Prin urmare, avem trei pahare de apă separate însă care sunt toate pline cu același lichid, cu apă. Însă cum și de ce? Dacă puteți răspunde la aceste întrebări, atunci veți avea răspunsul și o idee asupra Preasfintei Treimi. Dacă nu puteți răspunde la aceste întrebări, atunci va trebui să nu ne învinovățim fiindcă nu este vina noastră.

Imagini pentru holy trinityAstăzi celebrăm sărbătoarea Preasfintei Treimi, adică sărbătoarea a trei persoane divine însă a unui singur Dumnezeu sau a trei în unul. Un episcop, pe nume Villegas, a avut o descriere foarte bună a sărbătorii pe care o celebrăm astăzi. Acesta spusese că Solemnitatea Preasfintei Treimii este o sărbătoare unică în Biserică. Este unică fiindcă nu celebrăm un eveniment asemenea Crăciunului, Rusaliilor sau a Duminicii Pascale. Ci mai degrabă celebrăm o dogmă. De asemenea, această sărbătoare a Preasfintei Treimi este și un mister. Un mister atât de mare încât ne ridică în minte foarte multe întrebări, imediat după ce aflăm răspunsul la o altă întrebare.

Toate lucrurile pe care nu le putem înțelege le numim mister. Și sunt extrem de multe mistere în viețile noastre, chiar și în clipa aceasta, aspecte asupra cărora nu avem nici un răspuns. Și vom continua cu alte câteva exemple. De ce oare nu putem vedea gândurile ce trec ori sunt în mintea noastră? Dacă mă lovesc la deget, de ce nu pot vedea durerea pe care o simt ci doar reacția de pe fața mea, și aceea cu ajutorul unei oglinzi? Care este cauza cancerului? Ce anume ne ajută să dormim? Chiar dacă nu ne putem vedea gândurile ori durerea sau timpul ori viața, ele există, toate există. Tot la fel și cu Preasfânta Treime. Este un adevăr al credinței noastre pe care nu îl putem înțelege în întregime.

Însă adevărul e că în momentul în care vorbim despre mister, asta nu înseamnă că nu cunoaștem nimic despre el. Până și un catehism spunea la un moment dat că Misterul nu poate fi cunoscut, și nu avem nici o idee asupra lui. Mințile noastre umane limitate nu pot înțelege, discerne totul despre adevărul lui Dumnezeu. Dumnezeu nu este complet de neînțeles, dar nici nu îl putem înțelege complet.

Solemnitatea Preasfintei Treimi este un mister fiindcă încalcă toate legile matematicii, logicii și a rațiunii.  Matematica ne spune că unu plus unu plus unu fac trei. Însă misterul Preasfintei Treimi ne spune că unu plus unu plus unu face tot unu. Dacă am merge să îi spunem profesorului nostru de matematică că unu plus unu plus unu face tot unu, atunci s-ar putea să ne trezim cu notă mică la examen, la test. Ori, dacă mergem și îi spunem sfântului Părinte Papa că unu plus unu plus unu fac trei, vom ajunge să fim numiți eretici. Mulți au iești din Biserică fiindcă au susținut că unu plus unu plus unu fac trei. Dar și mai mulți au fost cei care au crezut când li sa spus că unu plus unu plus unu face tot unu.

Tatăl este diferit de Fiul. Fiul nu este Duhul Sfânt. Fiul nu este Tatăl. Și totuși, Tatăl este egal cu Fiul iar Fiul este egal cu Duhul Sfânt, iar Duhul Sfânt este egal cu Tatăl și cu Fiul. Dacă ei sunt puși împreună, atunci toți trei nu sunt trei Dumnezei ci doar un singur Dumnezeu. Bănuiesc că deja v-am amețit, însă vedeți partea bună, și eu m-am amețit. Însă, tot accept acest adevăr despre Dumnezeu prin credință.

Cum putem să îl experimentăm pe Duhul Sfânt? Acest episcop a spus apoi că putem avea parte de experiența preasfintei Treimi dacă suntem uniți.  Iar aici cred că cea mai bună referință, exemplu e familia creștină. Dacă ei sunt uniți unul cu altul în iubire, atunci vom putea vedea în ei Preasfânta Treime, care este o oglindă, o reflexie a unității acelei familii, mai ales dacă și merg împreună la Biserică. Și avem astfel, pe Tatăl, mama și copilul ori copii. Acest tip de familie reflectă Preasfânta Treime care se află într-o constantă unitate unul cu celălalt.

Însă, o altă modalitate de a avea parte de experiența Preasfintei Treimi e de a respecta unul altuia propria unicitate. După cum Tatăl nu îl cuprinde pe Fiul iar fiul nu îl cuprinde pe Duhul Sfânt. Tatăl și Fiul respectă unicitatea și identitatea Duhului Sfânt. Iar Duhul Sfânt respectă distincția, diferența dintre Tatăl și Fiul. Aceasta este lecția noastră. Adică necesitatea și obligativitatea de a ne respecta reciproc.

Și voi încheia cu ceea ce a scris Thomas Kempis în cartea sa destul de vestită Imitațiunea lui Cristos, că Ce merit ai dacă înțelegi misterul trinității dar nu trăiești asemenea Treimii. Amin

Alte opțiuni: 01, 02, 03, 04,

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://paxvobis.ro/wp-content/uploads/2021/11/header-nou-final.jpg);background-size: initial;background-position: center bottom;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 400px;}