Cateheză diversă – Anul vechi și anul nou – (cateheză pentru tineri)

Introducere

Cu toți suntem conștienți că în mai puțin de o lună vom face trecerea într-un nou an. De aceea mi se pare că e o ocazia potrivită pentru a învăța câte ceva despre anul liturgic Bisericesc, care se apropie de final mai repede decât cel civil.

Aplicație practică

Materiale

Bucăți mici de hârtie

Creioane sau pixuri

Un coș sau un bol

Instrucțiuni

În mai puțin de o lună anul civil se apropie de final și cu toții vom celebra sosirea unui nou an, 2021, chiar dacă anul acesta va fi mai deosebit. Cu ocazia sosirii primei zile a noului an, mulți oameni își fac promisiuni, iau decizii sau hotărâri pentru ei înșiși, care să le îmbunătățească viața în noul an ce va veni.

De asemenea noi ne apropiem și de sfârșitul unui alt tip de an, al anului liturgic, sau a anului Bisericesc. Duminica viitoare este ultima din anul bisericesc. Următoarea va fi prima duminică din advent, ce marchează începutul unui nou an liturgic. În textul evangheliei din această Duminică, vom vedea cum Isus le oferă celor care îl urmau unele sfaturi care aveau rolul de a-i ajuta în luarea acestor decizii și promisiunii de îmbunătățire a vieții lor.

Rog pe cineva să citească textul evanghelic, Matei 25,14-30:

În acel timp, Isus le-a spus această parabolă discipolilor săi: “Un om, voind să plece într-o călătorie, și-a chemat servitorii și le-a încredințat bunurile sale. 15 Și unuia i-a dat cinci talanți, altuia doi, iar altuia unul, fiecăruia după propria putere. Apoi a plecat. Îndată, 16 cel care primise cinci talanți s-a dus, a lucrat cu ei și a câștigat alți cinci. 17 La fel cel cu doi talanți, a câștigat alți doi. 18 Dar cel care primise unul s-a dus, a săpat o groapă în pământ și a ascuns banii stăpânului său. 19 După mult timp, a venit stăpânul acelor servitori și le-a cerut cont. 20 Venind cel care primise cinci talanți, a adus alți cinci talanți, spunând: «Stăpâne, cinci talanți mi-ai dat, iată, alți cinci talanți am câștigat!» 21 Stăpânul i-a zis: «Bine, servitor bun și credincios! Peste puțin ai fost credincios, te voi stabili peste multe. Intră în bucuria stăpânului tău!» 22 Venind apoi cel cu doi talanți, a spus: «Stăpâne, doi talanți mi-ai dat, iată, alți doi talanți am câștigat». 23 Stăpânul i-a zis: «Bine, servitor bun și credincios! Peste puțin ai fost credincios, te voi stabili peste multe. Intră în bucuria stăpânului tău!» 24 În sfârșit, venind și cel care primise un talant, a zis: «Stăpâne, știam că ești un om aspru, care seceri unde n-ai semănat și aduni de unde n-ai împrăștiat, 25 și, pentru că m-am temut, m-am dus și am ascuns talantul tău în pământ. Iată, ai ce este al tău!» 26 Dar stăpânul i-a răspuns: «Servitor rău și leneș! Știai că secer unde n-am semănat și adun de unde n-am împrăștiat. 27 Deci trebuia să depui banii mei la bancheri, iar la venirea mea, aș fi retras ce este al meu cu dobândă. 28 Așadar, luați de la el talantul și dați-l celui ce are zece talanți! 29 Pentru că oricui are i se va da și-i va prisosi, iar de la cel care nu are se va lua și ceea ce are. 30 Iar pe servitorul netrebnic aruncați-l afară în întuneric: acolo va fi plânset și scrâșnirea dinților!»”

Ce credeți că dorea Isus să îi învețe?

Isus dorea să îi învețe cum să își folosească cel mai bine proprii talanți și propriile daruri.

Dar care să fie aceste daruri pe care le-am primit de la Dumnezeu?

Pe lângă cele șapte daruri ale Duhului Sfânt pe care le-am primit cu toți la botez și mir adică, Înțelepciunea, Înțelegerea, Sfatul, Puterea, Știința, Evlavia, Frica de Dumnezeu; sau cele 12 roade ale Duhului Sfânt adică, Iubirea, Bucuria, Pacea, Răbdarea, Bunăvoința, Bunătatea, Îngăduința, Blândețea, Fidelitatea, Modestia, Cumpătarea, Castitatea; unii dintre noi pot avea și alte daruri sau talente pe care doar ei le-au primit de la Dumnezeu și pe care le pot folosi în ajutorul celor din jur.

În continuare aș dori să stați câteva clipe în tăcere și să vă gândiți dacă aveți daruri de la Dumnezeu pe care voi le-ați putea folosi dar nu a-ți făcut-o încă? Vă rog să răspundeți la această întrebare fiecare în gândurile voastre! (1 minut pauză).

Acum, vă rog să scoateți bucățile de hârtie pe care le aveți în mâini și să scrieți pe ele o promisiune lui Isus despre modul în care v-ați decis să vă folosiți darurile și talentele pe deplin în noul an. Când ați terminat vă rog să puneți hârtiuțele în acest coș.

Aceste bilețele le voi păstra pentru începutul adventului și mă voi ruga în tot timpul adventului ca aceste promisiunii și decizii pe care voi le-ați făcut acum lui Dumnezeu să se și împlinească.

Că tot suntem la promisiuni, ce altă promisiune ni s-a făcut, iar de săptămâna viitoare vom începe să îi așteptăm împlinirea?

E promisiunea pe care Dumnezeu ne-a făcut-o tuturor, că ne va da un mântuitor. Iar în timpul adventului, noi ne vom afla într-o stare de pregătire, de veghe și de bucurie pentru împlinirea acestei promisiuni care va avea loc prin nașterea lui Cristos de Crăciun.

Însă ce este anul liturgic bisericesc despre care am tot menționat?

Cu toții știm că anul civil are 365 de zile și că e format din 56 de săptămâni; că ultima zi e 31 decembrie iar prima zi e 1 ianuarie. Ei bine tot la fel e și cu Biserica. Și ea are un an al ei, numit liturgic, care are o structură complet diferită de cea civilă.

Însă înainte de a vedea ce este acest an liturgic vă invit să înțelegem mai întâi ce înseamnă liturgie?

Cuvântul liturgie provine de la cuvântul grecesc liturgia care tradus înseamnă cult public.

Liturgia este cultul public oficial al Bisericii. Iar asta fiindcă prin ea Cristos își continuă opera de mântuire. Ea este opera preasfintei Treimi, din moment ce Tatăl își revarsă binecuvântarea sa în Cuvânt și Duh, iar misterul pascal al lui Cristos devine prezent prin puterea Duhului Sfânt.

De reținut!

Liturgie e diferită de cultul particular precum rozariul, novenele, rugăciunile la inima preasfântă a lui Isus și a Mariei sau celelalte rugăciuni la sfinți.

Ce cuprinde mai exact liturgia?

Liturgia e formată și cuprinde patru aspecte principale:

  • Jertfa Euharistică
  • Cele șapte sacramente
  • Liturgia Orelor
  • Sacramentaliile

Înainte de a trece efectiv la anul liturgic vă invit să trecem un pic și să vedem ce e liturgia cerească și liturgia pământească.

Liturgia este acțiunea atât a lui Dumnezeu cât și a omului, Cristos întreg adică cap și membre, care acționează împreună în liturgie. Ca Mare preot, Cristos celebrează cu trupul său, care este Biserica din ceruri și de pe pământ.

Liturgia cerească despre care am învățat sau vom învăța în cartea Apocalipsului este celebrată de către îngeri, de către sfinți din Vechiul și Noul Testament, de preasfânta Fecioară Maria, apostoli, martiri și de o mulțime mare pe care nimeni nu putea să o numere, din toate națiunile, triburile, popoarele și limbile (Ap 7,9).

Pe scurt

  • Prin sacramente noi participăm încă de aici pe pământ la această liturgie cerească.
  • În liturgie cerul coboară cu adevărat pe pământ.

Ce este acest an liturgic?

În primul rând, după cum anul civil cuprinde 4 anotimpuri, adică, vară, toamna, iarna și primăvară, tot la fel e și cu anul liturgic.

Timpurile anului liturgic au la bază misterul vieții lui Isus Cristos, adică nașterea, viața, moartea și învierea.

Care sunt timpurile anului liturgic?

Acest an liturgic începe cu:

Adventul –  care e o pregătire pentru sosirea lui Cristos.

Crăciunul – care e celebrarea întrupării și nașterii lui Isus.

Timpul de peste an – în care ne amintim și luăm parte la viața publică a lui Isus.

Postul Mare – care e culmea vieții lui Cristos prin trădarea și crucificarea sa.

Paștele sau Timpul Pascal – care constă în celebrarea învierii și înălțării lui Cristos la ceruri, precum și coborârea Duhului Sfânt de la Rusalii.

Timpul de peste an – perioadă în care continuăm să învățăm despre calea spre sfințenie în timp ce suntem martori ai vieții lui Cristos.

Zilele de sărbătoare – acestea sunt acele zile de-a lungul anului dedicate fie lui Isus, Mariei, sfinților sau îngerilor.

Un alt aspect important pe care e bine să îl cunoașteți e cel al lecturilor anului liturgic adică:

Lecturile de la sfânta Liturghie reflectă diversele momente despre care tocmai am vorbit ale anului liturgic, de exemplu:

  • Lecturi despre nașterea lui Cristos la Crăciun.
  • Lecturi despre patima Domnului în Săptămâna Sfântă.
  • Lecturi despre viața creștină de-a lungul Timpului de peste an.

Cum se împart totuși aceste lecturi?

Din moment ce Biblia este o carte destul de mare, ea a fost împărțită în trei mari cicluri de lecturi, cicluri care se extind pe durata a trei ani liturgici pentru zilele de Duminică și a doi ani liturgici pentru zilele din cursul săptămânii, adică:

În zilele de Duminică:

  • Anul A – în care se citește evanghelia după Matei.
  • Anul B – în care se citește evanghelia după Marcu.
  • Anul C – în care se citește evanghelia după Luca.

*Un alt lucru ce trebuie amintit e faptul că în zilele de Duminică, prima lectură mereu este din Vechiul Testament sau din Faptele Apostolilor iar a doua din scrisorile Noului Testament care sunt alese în corespondență cu textul evangheliei din acea Duminică.

În zilele din timpul săptămânii:

Lecturile din zilele din timpul săptămânii sunt împărțite și ele în doi ani liturgici intitulați: Anul I și Anul II, care sunt complet independente de ciclurile Duminicale. În ambii ani se citesc același pasaj evanghelic. Ceea ce diferă e prima lectură a zilei, în care se citesc pasaje din întreaga Biblie, începând cu Geneză în Anul I și încheindu-se cu cartea Apocalipsei în Anul II.

Culorile liturgice

Cu siguranță ați văzut preotul că de-a lungul anului se îmbracă cu haine de diferite culori, ba verzi, ba albe, ba roșii sau chiar mov. De ce oare?

Ca să înțelegeți mai bine le vom lua pe rând:

Culoarea Verde – semnifică viața și speranța și se folosește la sfintele liturghii din Timpul de peste an.

Culoarea Roșie – semnifică focul, iubirea și sângele și se folosește la diferitele sărbători ale martirilor, la Rusalii și în Duminica Floriilor.

Culoarea Albă – semnifică curăția, bucuria și sărbătoarea și se folosește la sfintele Liturghii de Crăciun, Paște și la sărbătorile lui Isus, ale Mariei și ale altor sfinți.

Culoarea Mov – semnifică durerea și căința și se folosește la sfintele liturghii din zilele de Advent și Post Mare precum și la sfintele liturghii pentru răposați.

Culoarea Roz – semnifică bucuria și se folosește în Duminica Gaudete din Advent (a treia din Advent) și în Duminica Laetare din Postul Mare (a patra din Postul Mare).

Am menționat la un moment dat de așa zisele zile de sărbătoare. Ce sunt ele și de ce ne privește pe noi așa de mult?

Pe lângă zilele de Duminică mai există și alte zile speciale de sărbătoare, a căror solemnitate ne obligă să celebrăm sau să participăm la sfânta Liturghie.

Care sunt acestea?

Biserica celebrează mai multe zile de sărbătoare printre care:

  • Neprihănita Zămislire – 8 decembrie
  • Crăciunul – 25 decembrie
  • Maria, Născătoare de Dumnezeu – 1 ianuarie
  • Înălțarea lui Isus – 40 de zile de după paște
  • Sfinți Petru și Paul – 29 iunie
  • Adormirea Maicii Domnului – 15 august
  • Sărbătoarea Tuturor Sfinților – 1 noiembrie

Și vom încheia prin a recita împreună psalmul 128 de la această Duminică:

1 Fericiţi toţi cei care se tem de Domnul
şi umblă pe căile sale!
2 Atunci te vei hrăni din munca mâinilor tale;
vei fi fericit şi toate îţi vor merge bine. 

3 Soţia ta va fi ca o viţă roditoare înăuntrul casei tale;
copiii tăi vor fi ca vlăstarele măslinului
împrejurul mesei tale. 

4 Iată, aşa va fi binecuvântat omul
care se teme de Domnul!
5 Să te binecuvânteze Domnul din Sion,
ca să vezi fericirea Ierusalimului
în toate zilele vieţii tale. 

Mulțumesc pentru atenție și răbdare!

O seară frumoasă tuturor!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole asemanatoare

//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?