Is 55,1-11
1In 5,1-9
Mc 1,7-11
Părtași la efectele salvifice ale crucii lui Isus prin Botez
De mai bine de două săptămâni l-am tot celebrat pe Isus ca prunc. Acum iarăși începem să îl celebrăm pe Isus ca adult. De aceea e normal să începe să facem aceasta cu prima apariție a lui Isus ca adult, adică botezul său de către Ioan Botezătorul în râul Iordan.
Poate că ne întrebăm de ce Isus i-a cerut lui Ioan să îl boteze. Isus nu avea nici un păcat pentru care să se căiască mai ales că botezul lui Ioan Botezătorul era unul pentru căința de păcate (Lc 3,3). Când oameni păcătoși mergeau la Ioan la râul Iordan ei o făceau fiindcă erau conștienți de starea lor de păcat iar botezul simboliza întoarcerea unei pagini noi în viețile lor și lăsarea păcatului în urmă. Isus, cu toate că era asemenea nouă în toate, era fără păcat, după cum ne spune și scrisoarea către Evrei (Evr 4,15). Acest lucru ne explică motivul pentru care Ioan Botezătorul a obiectat la cererea lui Isus pentru botez din evanghelia lui Matei adică Eu trebuie să fiu botezat de tine şi tu vii la mine? (Mt 3,14). Răspunsul pe care l-a oferit Isus lui Ioan ne ajută să înțelegem de ce Isus dorea să fie botezat, Lasă acum, căci aşa se cuvine ca noi să împlinim toată dreptatea (Mt 3,15). Să împlinim toată dreptatea este motivul pentru care Isus dorea să fie botezat. Am putea spune că e destul de dificil să înțelegem acest răspuns fiindcă lui Isus nu îi lipsea deloc dreptatea că el era deja drept. Așa că cum avea acest botez al său să împlinească toată dreptatea?
În continuare, pentru a putea răspunde cât mai eficient la această întrebare mă voi folosi de cartea papei Benedict, intitulată Isus din Nazaret (pp. 17-23). Isus fără de păcat nu avea nici un păcat al său propriu pe care să îl ducă în râul Iordan prin urmare ar fi putut fi păcatele noastre cele pe care le-a dus în râu. În mod natural nimeni nu avea să înțeleagă aceasta în acel moment însă ei au realizat aceasta mai târziu când Isus a murit pe cruce pentru păcatele noastre.
Această legătură strânsă dintre botezul lui Isus și crucea sa o putem vedea și în diferite locuri din scripturi, adică:
Profetul Isaia a profețit că un slujitor va suferi din cauza păcatelor noastre (Is 52,13-52,12). Sunt sigur că cunoaștem cu toți aceste profeții ale lui Isaia din moment ce le auzim în fiecare an în ziua de Vineri Sfântă. Acest slujitor va fi drept iar prin suferința lui are să facă pe cei păcătoși drepți. Evident e faptul că această profeție prezice patima lui Isus.
Apoi, Isus ori de câte ori a prezis propria sa patimă a descris-o ca pe un botez. Trebuie să fiu botezat cu un botez şi cât sunt de îngrijorat până se va împlini! (Lc 12,50). Când Iacob și Ioan au dorit să stea la dreapta și la stânga lui Isus, el le-a vorbit despre patima sa despre care sunt sigur că au înțeles abia mai târziu. Isus le spusese, Nu ştiţi ce cereţi. Puteţi să beţi potirul pe care-l beau eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care eu sunt botezat?” (Mc 10,38).
Apoi evanghelia lui Ioan ne vorbește despre momentul în care Ioan Botezătorul l-a văzut pe Isus apropiindu-se de el în râul Iordan, moment în care a spus Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii (In 1,29). Interesant e faptul că pe când Isus se apropia de râul Iordan, Ioan Botezătorul menționează că Isus ridică păcatul lumii. Interesant e și faptul că Ioan Botezătorul îl descrie pe Isus ca pe Mielul lui Dumnezeu. În evanghelia lui Ioan, Isus moare pe cruce în clipa în care mielul pascal era jertfit în templu de către preoți. Miei pascali erau jertfiți ca amintire a primilor miei pascali a căror sânge a uns stâlpii ușilor în ultima noapte petrecută de evrei în Egipt, ca protecție față de moarte. Isus este noul miel pascal al noii alianțe care și-a vărsat sângele pentru noi, pentru mântuirea noastră de păcatele noastre, care încă de la botezul său este proclamat de Ioan ca fiind Mielul lui Dumnezeu care rădică păcatul lumii.
Pe cruce Isus a luat păcatele noastre asupra sa și ne-a făcut drepți. De aceea când Isus a fost botezat el a dus cu sine vina noastră în râul Iordan. În acest mod putem vedea că în momentul în care Isus a fost botezat toată dreptatea a fost împlinită. Când Iona a fost aruncat în apă din corabie, viața tuturor celorlalți de pe vapor a fost salvată (Iona 1,12-15), iar când Isus a luat asupra sa păcatele noastre și nedreptățile noastre pe umeri săi noi am fost mântuiți, iar totul a început cu botezul său în râul Iordan. Cu alte cuvinte, în momentul în care Isus a fost botezat el deja a acceptat patima și moartea sa.
După cum există o legătură strânsă între botezul lui Isus și crucea sa tot la fel există și o legătură strânsă între botez și crucea lui Isus. Iar apostolul Paul în scrisoarea către Romani ne spune aceasta, Sau nu știți că noi toți, care am fost botezați în Cristos Isus, am fost botezați în moartea lui? Așadar, am fost înmormântați împreună cu el prin botez în moartea lui pentru ca, după cum Cristos a înviat din morți prin gloria Tatălui, la fel și noi să umblăm într-o viață nouă (Rom 6,3-4).
Paul ne spune că în momentul în care am fost botezați, din punct de vedere spiritual noi am intrat deja în mormânt cu Isus pentru a lăsa în urmă viața de păcat. Când am fost botezați noi am îngropat păcatul prin a intra spiritual în mormânt cu Isus și pentru a învia din nou la o viață nouă cu Isus, după cum și Isus a înviat la o viață nouă din mormânt. Botezul nostru, asemenea celorlalte șase sacramente, își trag puterea de la moartea și învierea lui Isus. Botezul nostru este o împărtășire a efectelor și a mântuirii morții și învierii lui Isus, o împărtășire în noua viață a lui Isus pe care o primim de la moartea și învierea sa.
Botezul lui Isus în râul Iordan exprimă intenția vieții sale întregi până la moartea sa pe cruce pentru noi, luând asupra sa păcatele noastre pentru a ne mântui. Botezul nostru mai exprimă și intenția vieții noastre întregi până la moarte, lăsând în urmă păcatul și trăind o viață cu Isus. Fiecare zi trebuie să fie o continuă trăire a botezului nostru și a noii vieții în Isus. Fiecare zi este o altă ocazie de a ne întoarce de la păcat și de a continua să îl urmăm pe Isus care a început odată cu botezul nostru. Când am fost botezați noi am intrat în mormânt cu Isus pentru a lăsa în urmă viața de păcat. Botezul nostru își trage puterea de la moartea și învierea lui Isus. Botezul nostru este o împărtășire la efectele și mântuirea morții și învierii lui Isus, o împărtășire la noua viață a lui Isus pe care noi am primit-o de la moartea și învierea sa. Isus a fost botezat pentru ca toată dreptatea să poată fi împlinită iar asta are loc doar atunci când noi vom trăi botezul nostru prin a ne întoarce de la păcat la trăirea vieții lui Isus și abia atunci toată dreptatea va fi împlinită și pentru noi. Amin