Mc 12,35-37
Cristos, Fiul lui David
În rândul iudeilor cel mai întâlnit titlu pentru Mesia sau al echivalentului grecesc Christ care tradus înseamnă cel uns, era Fiul lui David. Textul evangheliei de astăzi nu este unul chiar atât de ușor de înțeles. Și totuși, sfinți Matei și Luca (Mt 2,42-46, Lc 20,42-44) îl menționează ceea ce înseamnă că trebuie să fie o învățătură importantă a lui Isus. Așa că întrebarea e, ce încearcă El să ne spună?
Mari exegeți biblici spun că scopul pentru care Isus a citat un pasaj din psalm(110,1) este pentru a arăta mulțimii și fariseilor că Mesia era mai mult decât un simplu descendent al lui David, fiindcă David îl numește pe acest descendent al său Domnul meu. Această expresie are rolul de a arăta că David îl vede pe Mesia ca Domnul său și ca superior lui. Are rolul de a arăta superioritatea Lui, chiar și asupra lui David, ce ce trage din originea sa transcendentală. David atesta aceasta în momentul în care se adresează lui Mesia cu numele rezervat exclusiv lui Yahweh, Domnul meu.
Ce înseamnă oare să recunoști că Isus este Domn, Kyrios în greacă? Cuvântul Domn înseamnă conducător sau rege și este o persoană căruia i se datorează angajamentul deplin și total. Conform unui dicționar catolic, acest titlu este cel mai adesea folosit pentru Dumnezeu în Vechiul Testament, însă mult mai frecvent lui Cristos în Noul Testament. În Vechiul Testament versiunea greacă și ceea ce depinde de ea, adică ce găsim în Vulgata, este folosit în locul lui Jahweh (Iehova), numele propriu al lui Dumnezeu folosit de către israeliți. Modul în care sfântul Paul și alți scriitori ai Noului Testament folosesc acest titlu este o dovadă a faptului că ei privesc la Cristos ca la Dumnezeu. În Faptele Apostolilor 10,48, La Isus se face referință ca la Domnul Isus Cristos. Apoi, conform catehismului Bisericii Catolice la numărul 446, În traducerea grecească a cărților Vechiului Testament, numele inefabil sub care Dumnezeu s-a revelat lui Moise, YHWH, este redat prin Kyrios (“Domn”). De atunci, Domnul devine numele cel mai obișnuit pentru a desemna însăși divinitatea Dumnezeului lui Israel. Noul Testament folosește în acest sens forte titlul de “Domnul” pentru Tatăl, dar – și aceasta este noutatea – și pentru Isus, recunoscut astfel și El ca Dumnezeu.
Isus nu este un vindecător, unul care face miracole, un predicator, un învățător sau un exemplu ci mai presus de toate acestea el este Dumnezeul nostru și Domnul care, conform Prefeței a treia din timpul săptămânii, el are dreptul de a primi ascultare de la toate creaturile, lauda Bisericii de pe pământ și recunoștința sfinților din ceruri.
Legat de adevărul deja menționat despre Isus ca Dumnezeu și Domn al nostru, D. M. Stearn predica la un moment dat în Philadelphia, U.S.A. la finalul slujbei un străin a venit la el și i-a spus, Nu îmi place modul în care vorbești despre cruce. Cred că în loc să scoți în evidență moartea lui Cristos, mai degrabă l-ai predica pe Isus, ca învățător și exemplu.
Stearns i-a răspuns, Dacă îl prezint pe Cristos în acel mod, ai mai fi dispus să îl urmezi? Cu siguranță da, a răspuns străinul fără nici o ezitare. Bine atunci, a spus predicatorul, hai să facem primul pas. El nu a păcătuit. Poți spune și tu asta despre tine?
Omul a privit confuz și oarecum surprins, de ce, nu a spus. Recunosc cp am păcătuit. Stearns a răspuns, Atunci cea mai mare nevoie a ta acum e acea de Mântuitor și nu de exemplu!
Credem că Isus este Mesia, Fiul lui Dumnezeu, Fiul lui David, Domnul și Dumnezeul nostru. De aceea va trebui să ne supunem de bunăvoie domniei sale în viețile noastre. Să îl lăsăm să fie Domnul și Regele vieților noastre, gândurilor, inimilor, caselor, relațiilor, muncii noastre și la tot ceea ce facem și să nu permitem patimilor, iubirii de bani, alcoolului, drogurilor și altora de genul să ne conducă. Amin