Introducere
Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Astăzi continuăm seria noastră de cateheze cu un alt sacrament, cel al confirmațiunii sau mirului, care cu siguranță deja l-ați primit cu toți. Și vom începe să discutăm pornind de la un text biblic luat din cartea Faptele Apostolilor (8,14-17):
Apostolii care erau în Ierusalim, auzind că Samaria a primit cuvântul lui Dumnezeu, i-au trimis la ei pe Petru şi pe Ioan, care au coborât acolo şi s-au rugat pentru ei ca să-l primească pe Duhul Sfânt. Căci nu se coborâse încă peste nici unul dintre ei, ci au fost botezați numai în numele Domnului Isus. Atunci şi-au pus mâinile peste ei şi l-au primit pe Duhul Sfânt.
Ce este mirul sau confirmațiunea?
Mirul sau Confirmațiunea este un sacrament prin care dobândim pe Duhul Sfânt cu darurile lui, ca să putem mărturisi cu tărie credința creștină.
Înainte de a trece efectiv să discutăm despre semnele, harul, darurile Duhului Sfânt și sigiliul acestui sacrament aș dori să trecem puțin împreună prin scurtul istoric al acestui sacrament, care bineînțeles că începe încă din perioada Vechiului Testament.
Prefigurările Confirmațiunii
Sacramentul confirmațiunii a fost prevestit în Vechiul Testament și în cultură prin:
- Semne naturale – uleiul care simbolizează abundența, bucuria, curăția, (de obicei în acea perioadă se ungeau cu ulei înainte și după baie) de tonifiere (atleți și luptători), liniștire, vindecare, sănătate și frumusețe.
- Ungerea – ungerea preoților, a profeților și a regilor.
- Chrism – care tradus înseamnă ungere în greacă. Aceasta este și cuvântul original al numelui lui Mesia, Cristos care tradus înseamnă cel uns.
Scurt istoric
În primul secol al Bisericii atât sacramentul botezului cât și cel al confirmațiunii erau împreună și formau un sacrament dublu, după cum a relatat sfântul Ciprian. Însă din cauza numărului tot mai mare de copii la botez pe parcursul întregului an, și creșterea numărului de parohii rurale, precum și creșterea diecezei în teritoriu, adesea îl împiedica pe episcop să fie prezent la toate botezurile.
Soluția la această problemă a fost prin despărțirea sacramentului botezului de cel al confirmațiunii. Iar în vest dorința de a rezerva botezul întreg episcopului a provocat separarea temporală a celor două sacramente.
În est însă s-a menținut unitatea, așa că confirmațiunea este conferită de preotul care botează. Însă acesta poate să o facă numai cu sfântul mir ce este consacrat numai de episcop.
Un alt obicei al Bisericii Romane e cel al dublei ungeri, cu sfânta Crismă de după botez.
- Prima ungere e cel al neofitului înainte de a se apropia de baia botezului, ungere care a rămas atașată botezului.
- Aceasta este completată de o a doua ungere pe creștet a noului biotezat de către episcop, ungere care adesea e văzută ca pe o formă primară a confirmațiunii. Însă dacă botezul este conferit unui adult, atunci după botez există numai o singură ungere, cea a confirmațiunii.
În est, Botezul și Confirmațiunea sunt celebrate împreună alături de prima sfântă Împărtășanie. Pe când în vest cele trei sunt complet separate, fiindcă comuniunea noului creștin este exprimată mult mai clar cu episcopul ca garant și slujitor al unității, catolicității și apostolicității Bisericii sale.
Însă înainte de a trece mai departe să nu uităm că sacramentul confirmațiunii a fost instituit de Isus Cristos. Când? Ca răspuns vă invit să citim următoarele două fragmente din cartea Faptele Apostolilor:
- Fap 2,2-4: Şi, dintr-o dată, s-a iscat din cer un vuiet, ca la venirea unei vijelii puternice, şi a umplut întreaga casă în care stăteau. Atunci le-au apărut nişte limbi ca de foc împărţindu-se şi aşezându-se asupra fiecăruia dintre ei. Toţi au fost umpluţi de Duhul Sfânt şi au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească.
- Fap 19,5-6: Când au auzit ei, au primit botezul în numele Domnului Isus. Iar când Paul şi-a pus mâinile peste ei, Duhul Sfânt a coborât asupra lor, iar ei vorbeau în limbi şi profeţeau.
Semnele exterioare ale sacramentului Confirmațiunii
- Forma (cuvântul): primește pecetea darului Duhului sfânt.
- Materia (acțiunea): impunerea mâinilor și uleiul crismei. Sfânta Crismă este un amestec de ulei de măsline amestecat cu balsam consacrat.
- Slujitorul: episcopul iar în unele cazuri chiar și preotul.
- Recipientul: cei care au fost botezați și care nu au fost încă miruiți.
Efectele sacramentului Confirmațiunii
Înainte de toate prin primirea sacramentului confirmațiunii noi primim harul:
- Imprimă pe sufletul celui uns un nou caracter misionar care nu poate fi pierdut; astfel confirmațiunea este primită numai o singură dată.
- Mărește și aprofundează harul botezului și îl încorporează pe cel uns în Cristos, Biserica sa, și misiunea sa.
- Întărește abilitatea de a trăi, răspândi și de a apăra credința.
- Ne face mai părtași de Duhul Sfânt, de cele șapte daruri și roadele sale.
Pecetea sau sigiliul sacramental
- În greacă cuvântul pentru sigiliu e cel de sphargis.
- Soldați romani primeau un semn (sphargis) pe brațul lor care indica că ei aparțin uneia dintre legiunile romane
- Era un semn al onoarei și o sursă de privilegii și datorii.
- Principala lor datorie era aceea de a apăra și de a extinde Imperiul Roman.
- Astfel, creștini care au primit sacramentul confirmațiunii primesc harul Duhului Sfânt prin care primesc onoarea și responsabilitatea de a mări împărăția lui Dumnezeu și de a apăra învățăturile lui Cristos, Regele, nu prin sabie și prin caritate.
- Caracterul confirmațiunii este esențial un caracter misionar.
Darurile Duhului Sfânt
- Isaia 11,2-3: Se va odihni peste el Duhul Domnului: duhul înţelepciunii şi al înţelegerii, duhul sfatului şi al tăriei, duhul ştiinţei şi al fricii de Domnul. Îşi va găsi bucuria în teama de Domnul; nu va judeca după aparenţa ochilor şi nu va lua hotărâri după cele auzite cu urechea.
Cele șapte daruri ale Duhului Sfânt sunt:
- Înțelepciunea;
- Înțelegerea;
- Tăria;
- Știința;
- Sfatul;
- Evlavia;
- Frica de Dumnezeu.
Datoriile nașilor de mir
- Unu: ideal și recomandat e să fie un singur naș din cei doi de la botez.
- Să fie catolic.
- De același sex ca cel miruit.
- Părinți nu pot fi nași.
- Să aibă cel puțin 16 ani.
- Să fie miruit.
- Datoriile: să aibă grijă ca persoana miruită să se poarte ca un adevărat martor al lui Cristos și să îndeplinească cu fidelitate obligațiile moștenite prin acest sacrament.
Ritualul Confirmațiunii
Mai întâi de toate, sfânta Crismă, uleiul cu balsam cum care sunt unși cei miruiți este consacrat în ziua de Joie Sfântă, în cadrul sfintei Liturghii speciale, de către episcop înconjurat fiind de toți preoți săi.
- Apoi trebuie să aibă loc reînnoirea promisiunilor de la botez și mărturisirea de credință.
- Episcopul întinde mâinile și recită o rugăciune în care îl invocă pe Duhul Sfânt.
- Ungerea și impunerea mâinilor:
- Atunci, turnând ulei consacrat în mâinile sale și impunând-o pe capul celui botezat, va spune, Te ung cu uleiul sfânt în Domnul, Tatăl Atotputernicul, și Cristos Isus și Duhul Sfânt – Sf. Hipolit.
- Semnul păcii: semnifică și demonstrează comuniunea eclezială cu episcopul și cu toți credincioși – Sf. Hipolit.
Ritualul Confirmațiunii de obicei are loc în cadrul unei sfinte Liturghii după structura următoare:
- Liturgia Cuvântului
- Reînnoirea promisiunilor baptismale în care cel botezat le rostește pentru sine însuși.
- Impunerea mâinilor și rugăciunea de revărsare a harului Duhului Sfânt.
- Ungerea cu sfânta Crismă.
- Rugăciunea credincioșilor.
- Liturgia Euharistică.
Ateliere și jocuri
- Atelier – Câștigă pierde sau remiză
Obiectiv
Reamintirea semnificației sacramentul inițierii creștine
Scop
Tineri vor folosi această activitate pentru a identifica și descrie elementele esențiale sacramentelor inițierii creștine, mai ales botezul și confirmațiunea.
Materiale
- Tablă sau flipchart
- Markere
- Fișe (fiecare dintre ele să aibă trecute cuvinte sau fraze asociate cu sacramentele inițierii creștine scrise pe ele)
- Bomboane sau dulciuri ca premii.
Instrucțiuni
- Înainte de a începe activitatea pregătiți fișele prin a trece pe ele câte una din următoarele cuvinte sau fraze: episcop, lumânarea de la botez, catehumen, sfânta Crismă, comunitate, cruce, vigilia pascală, euharistie, darurile Duhului Sfânt, Nași, Duhul Sfânt, impunerea mâinilor, Rusaliile, Preasfânta Treime, apa și veșmântul alb.
- Împărțiți tineri în două sau trei echipe, în funcție de numărul de tineri. Alegeți câte unul din fiecare grupă să fie cel care cronometrează.
- Explicați tinerilor că vor face o activitate care combină elemente de șaradă și desen simplu pentru a împărtăși ceea ce știu despre aceste sacramente ale inițierii creștine.
- Decideți care echipă va începe și cereți doi voluntari din acea echipă să vină în față.
- Explicați că cei doi voluntari vor alege la întâmplare o fișă pe care e scris un cuvânt sau frază legată de sacramentul inițierii creștine. Apoi vor avea 60 de secunde să își ajute coechipieri să ghicească ce se află pe fișa lor prin desenarea unei imagini sau simbol pe tablă sau pe flipchart.
- În timp ce unul dintre ei desenează simbolul care e legat de cuvânt sau frază, celălalt copil se poate folosi de gesturi non-verbale, mimică, pentru ași ajuta coechipierii să ghicească corect cuvântul.
- Dacă echipa reușește să ghicească cuvântul atunci ei pot câștiga încă un punct dacă reușesc să explice corect legătura dintre cuvânt și sacrament.
- Repetați modelul când toate cuvintele și frazele au fost alese.
- Dacă doriți, puteți oferi echipei care câștigă cele mai multe puncte un premiu simplu.
Indicii
- Când veți decide care cuvinte sau fraze le veți folosi, asigurați-vă că copii sunt deja familiarizați cu termeni.
- Această activitate poate fi adaptată și la alte sacramente.
Atenție
- Dacă în grup sunt și copii cu nevoii speciale (fizice, vizuale, auz, vorbire, sau comportament cu dizabilități), adaptați activitatea la capacitatea lor.
Durată: 15 minute
Mulțumesc pentru atenție și răbdare!
O seară frumoasă tuturor!