Cateheză pentru copii – Duminica a 2-a de peste an (C) (Rugăciunea pentru cei din jur)

Introducere

Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Astăzi, după această vacanță bine meritată și frumoasă, vom continua catehezele noastre, cu o temă care zic eu ca se potrivește de minune la acest timp în care ne aflăm adică cel al Crăciunului, în care ne-am axat mai mult asupra propriei noastre persoane si mai puțin a celor din jur. Iar astăzi vom vorbi despre o temă, pe care o vom descoperi împreună, și care are la bază sărbătoarea nunții din Cana Galileei la care a participat Isus cu discipoli lui și cu preasfânta Fecioară Maria.

La această sărbătoare, fecioara Maria a observat că gazda lor se afla între-o nevoie destul de gravă și urgentă, așa că s-a dus imediat la fiul ei Isus încrezătoare că Isus nu va rămâne pasiv și va răspunde și îi va ajuta. Tot la fel va trebui să facem și noi, va trebui să devenim tot mai atenți atât față de propriile noastre nevoii cât și asupra nevoilor celor din jurul nostru. Va trebui să urmăm exemplul fecioarei Maia să fim atenți pentru a putea prezenta lui Dumnezeu în rugăciune toate aceste nevoii, încrezători că Dumnezeu va răspunde la aceste rugăciuni ale noastre într-un mod cu totul extraordinar.

Scurtă activitate

Ce lipsește la această imagine?

 

Obiectiv

Copii ar trebui să devină mai atenți față de nevoile celor din jur, care de cele mai multe ori, nu se văd așa ușor ci doar dacă suntem atenți.

Materiale

  • Un puzzle cu o piesă lipsă sau o imagine cu o parte lipsă din interiorul ei.
  • Se poate folosi un puzzle personal, încă cu puține piese ca sa nu dureze prea mult, sau o imagine dintr-un ziar sau revistă pentru copii.

Instrucțiuni

  • Aduna-ți pe copii în jurul unei mese și explicațiile că vor trebui să facă acel puzzle împreună.
  • Deschideți puzzle-ul și faceți-l împreună cu ei pentru a-i ajuta să identifice cea ce lipsește la imaginea care a rezultat.

Discuții asupra activității

 

Întrebații pe copii:

Dacă acest mic exercițiu a fost unul greu sau ușor?

  1. Acceptați toate răspunsurile ca fiind bune!

Ce abilități au avut nevoie sau au folosit pentru a rezolv acest puzzle?

  1. Observația, atenția șa detalii, abilitatea de a-și imagina imaginea întreagă.

Evanghelia

După cum am zis deja și în introducere, în textul evangheliei pe care îl avem astăzi, adică cel de Duminică (Duminica a 2-a de peste an (C) – 16.01.2022), vom vedea împreună unul din acele momente în care mama lui Isus, Maria, a observat că ceva nu e în regulă după care s-a dus la Isus pentru a-l ruga să îi ajute pe acei miri aflați în dificultate și nevoie. Dar pentru a înțelege mai bine vă invit să citim și să ascultăm împreună acest text (In 2,1-11):

În acel timp, s-a făcut o nuntă în Cana Galileii şi mama lui Isus era acolo. 2 A fost chemat şi Isus cu discipolii lui. 3 Lipsind la un moment dat vinul, mama lui Isus i-a zis: “Nu mai au vin”. 4 Dar Isus i-a spus: “Ce ne priveşte pe mine şi pe tine, femeie; încă nu a venit ceasul meu”. 5 Mama lui Isus le-a spus slujitorilor: “Faceţi tot ce vă va spune”. 6 Erau acolo şase vase de piatră puse pentru purificarea iudeilor, fiecare de două sau trei măsuri. 7 Isus le-a zis: “Umpleţi vasele cu apă!” Iar ei le-au umplut până sus. 8 Atunci le-a zis: “Scoateţi acum şi duceţi stolnicului nunţii!” Ei i-au dus. 9 Când a gustat stolnicul apa devenită vin – şi el nu ştia de unde este, dar slujitorii care o aduseseră ştiau – stolnicul l-a chemat pe mire 10 şi i-a spus: “Orice om pune mai întâi vinul cel mai bun, iar când s-au îmbătat, pe cel mai slab. Tu ai ţinut vinul bun până acum!” 11 Aceasta a făcut-o Isus ca început al semnelor, în Cana Galileii. Şi-a arătat gloria, iar discipolii lui au crezut în el.

Discuții asupra evangheliei

Ce detaliu a observat preasfânta Fecioară Maria?

  1. Că nu mai aveau vin pe care să îl servească oaspeților de la nuntă.

Ce a făcut preasfânta Fecioară Maria pentru a putea răspunde la problema pe care a observat-o?

  1. A dus această problemă la fiul ei Isus.

De ce a dus preasfânta Fecioară Maria această problemă la Isus?

  1. Fiindcă ea știa că Isus putea face ceva în această privință.

Cum a răspuns Isus la această situație?

  1. A preschimbat apa în vin oferindu-le totodată o cantitate enorm de mare de vin.

Concluzia

Preasfânta Fecioară Maria a dus această nevoie pe care a văzut-o la Isus fiindcă ea credea cu tărie că Isus va putea face ca această situație dificilă să fie mai bună. Isus nu doar că a făcut ca totul să fie mai bine pentru gazda lui la această sărbătoare de nuntă. Ci s-a folosit de această ocazie pentru a ne arăta că Dumnezeu va răspunde tuturor nevoilor noastre și nevoilor lumii noastre în moduri cum nu ne putem imagina.

Așa că întrebările mele sunt:

Ce situații de nevoie sau dificile observăm în viața noastră de zi cu zi?

Ce ar face ca aceste situații să devină mai bune?

Cum putem răspunde la nevoie pe care le observăm?

Cum ar putea răspunde Dumnezeu ca să facă ca aceste situații să devină mai bune?

Rugăciunea de încheiere

În încheiere vă invit să aducem toate aceste nevoii și situații dificile pe care le-am identificat acum împreună lui Dumnezeu în rugăciune, cerându-i totodată să ne ajute să răspundem la nevoile celorlalți cu generozitate. Să le aducem cu încredere lui Dumnezeu, mai ales că putem vedea în lume modurile incredibile în care Dumnezeu răspunde celor care apelează la el cu credință.

*după câteva clipe de tăcere rostiți împreună cu copii următoarea rugăciune pentru generozitate a sfântului Ignațiu de Loyola:

Rugăciune pentru generozitate

Cuvântu-le veșnic, unicul Fiu preaiubit al lui Dumnezeu,

Te rog să mă înveți generozitatea.

Te rog să mă înveți să te slujesc așa cum meriți și dorești.

Să dau fără a aștepta recompense,

Să lupt fără să țin seama de răni,

Să muncesc fără să caut odihnă,

Să mă sacrific fără să mă gândesc la vrun premiu.

Te rog să ții cont că eu mereu am făcut voința ta sfântă. Amin

Atelier și joc

  1. Atelier – Să învățăm despre cei din jur

Obiectivul atelierului

Ajutarea copiilor să înțeleagă care sunt nevoile din comunitatea lor.

Scopul final

Copii vor dobândi un respect mai mare față de nevoile comunității lor.

Materiale

  • Cartonașe goale de hârtie de 10×15 cm sau o hârtie A4 ruptă în 4
  • Creioane

Instrucțiuni

  • Împărțiți copii în câte grupe considerați de cuviință.
  • Apoi identificați împreună cu ei care sunt nevoile comunității dumneavoastră.
  • Rugații copii sa aleagă câte o persoană din grup care va prezenta la final ceea ce vor lucra în fața tuturor.
  • Problemele identificate scrieți-le pe cartonașele goale pregătite dinainte.
  • Apoi puneți să aleagă fiecare grupă câte un cartonaș cu o nevoie identificată cu ei din comunitate.
  • Spuneți-le copiilor că vor avea câteva minute la dispoziție pentru a identifica împreună modul în care ei pot ajuta la rezolvarea acelei nevoii a comunității.
  • La final cel numit din grupă va trebui să vină în fața tuturor pentru a prezenta soluția lor găsită.
  • Cel care prezintă are la dispoziție 3 maxim 5 minute pentru a prezenta soluția.
  • La final ceilalți copii din celelalte grupe vor putea pune întrebări celui care prezintă.
  • Aceste întrebări vor trebui stabilite împreună cu ei în timp ce grupa respectivă se pregătește.
  • După ce au vorbit cu toți, lăsații pe copii să se gândească la moduri în care ei se pot oferi voluntari în comunitatea lor.

Durată: 30 minute

Indicii

  • Câteva ideii de voluntariat: bancă de alimente locale; ajutoare la învățătură pentru cei slabi la școală; ajutorul dat bătrânilor singuri; un preot; un doctor sau veterinar; un ofițer de poliție și multe altele asemenea.
  • Cel care vorbește se poate folosi în prezentarea lui chiar și de una sau două povestioare personale sau din comunitate în schimbul a ceea ce ar face dacă ar fi în acele funcții sau job-uri.
  1. JocLovește cutia

Scopul

Căutarea și găsirea jucătorilor dar și eliberarea lor din închisoare

Materiale

  • O doza de suc sau o sticlă.

Jucători:

  • Minim trei.

Instrucțiuni

  • Jocul se aseamănă cu va-ți ascunselea însă e mult mai elaborat.
  1. Se stabilește persoana care va căuta.
  2. Și se stabilește și închisoarea în care vor intra jucători prinși.
  3. Se pune doza sau sticla într-un spațiu deschis ușor accesibil.
  4. Toți jucători se adună în jurul dozei sau a sticlei.
  5. Cel care va căuta va pune mâna la ochi șu va număra până la 20.
  6. Unul din jucători va da cu piciorul în doza sau cutie după care încep să se ascundă.
  7. Când termină de numărat începe să caute jucători.
  8. Când găsește unul ii striga numele iar apoi amândoi încep sa fugă spre doza sau sticlă pentru a o lovi cu piciorul.
  9. Daca primul care o lovește e cel care caută atunci jucătorul găsit întră în închisoare.
  10. Dacă primul care o lovește ce cel care a fost găsit atunci are dreptul să se ascundă din nou.
  11. Dacă în timp ce cel care caută un alt jucător ascuns se strecoară și lovește sticla atunci jucători din închisoare sunt eliberați și se ascund iarăși.
  12. Jocul se încheie când toți jucători sunt în închisoare.

Durată: 30 minute

Indicii:

  • Dacă sunt mulți copii atunci se pot pune doi căutători.

Pentru cei care tot nu au înțeles cum se joacă puteți urmări acest videoclip explicativ:

https://www.youtube.com/watch?v=4TdcrkirZMM

 

Mulțumesc pentru atenție și răbdare!

O seară frumoasă tuturor!

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole asemanatoare

//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?