Introducere
Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Ne apropiem cu repeziciune de cea mai frumoasă și minunată sărbătoare din tot anul, de sărbătoarea Nașterii Domnului, adică Crăciunul. Un timp fermecător plin de luminițe, colinde, mâncare bună, compania celor dragi, zăpadă dar mai ales de venirea lui Moș Crăciun.
Însă nu trebuie să uităm că Crăciunul nu e despre venirea lui Moș Crăciun ci despre venirea pruncului Isus în mijlocul nostru, care ne aduce și el un dar, cel mai minunat dar posibil, adică Mântuirea.
De aceea astăzi vă invit să ne pregătim cum se cuvine pentru venirea pruncului Isus prin a învăța împreună ce este iertarea și când trebuie să o punem în practică prin împăcarea care presupune și niște schimbări în viața noastră.
Scurtă activitate
Materiale
- Nici unul
Sunt foarte multe situații ce au loc în viața noastră în care poate că va trebui să ne cerem iertare sau poată că cealaltă persoană trebuie să își ceară iertare față de noi. De aceea în continuare aș dori să vă întreb:
Care iertare credeți că sună mult mai sincer, când o persoană spune Îmi pare rău? Sau când o persoană spune Îmi pare rău că te-am făcut așa. Știu că te-am rănit și voi încerca să nu mai fac și a doua oară.
- Răspunsul clar e cel de-al doilea!
Care este diferența dintre cele două timpuri de scuze sau cereri de iertare?
- A doua e mult mai specifică și sinceră decât prima.
Să nu uitați niciodată că scuzele sau cererile de iertare adesea sunt și sună mult mai sincer atunci când sunt însoțite de motivul pentru care ne pare rău și de indificarea anumitor schimbări la care ne angajăm să le facem diferit în viitor.
Evanghelia
În textul evangheliei de duminică (Duminica a 3-a din Advent – 12.12.2021), vom avea ocazia să auzim cum oameni vin la Ioan Botezătorul pentru a-l întreba de ceea ce e nevoie ca ei să se căiască. Dar vă invit să ascultăm acest text evanghelic pentru a înțelege mai bine:
În acel timp, mulţimile îl întrebau pe Ioan: “Atunci, ce trebuie să facem?” 11 Răspunzând, le-a spus: “Cel care are două tunici să împartă cu cel ce nu are, iar cine are de mâncare să facă la fel!” 12 Au venit şi unii vameşi ca să fie botezaţi şi i-au spus: “Învăţătorule, noi ce trebuie să facem?” 13 El le-a spus: “Nu pretindeţi mai mult decât ceea ce a fost fixat pentru voi!” 14 Şi unii soldaţi l-au întrebat la fel, spunând: “Iar noi ce trebuie să facem?” El le-a zis: “Nu maltrataţi şi nu acuzaţi pe nimeni pe nedrept şi fiţi mulţumiţi cu solda voastră!” 15 Deoarece poporul era în aşteptare şi toţi se întrebau în inima lor despre Ioan, dacă nu cumva este el Cristosul, 16 Ioan le-a răspuns tuturor: “Eu vă botez cu apă, însă vine unul mai puternic decât mine, căruia nu sunt vrednic să-i dezleg cureaua încălţămintei. El vă va boteza în Duhul Sfânt şi cu foc. 17 Lopata de vânturat este în mâna lui, ca să cureţe aria şi să adune grâul în grânarul său, iar pleava o va arde în focul care nu se va stinge”. 18 Astfel, prin multe alte îndemnuri, el predica poporului vestea cea bună.
Discuții
Care grup de oameni au venit să îl i-a la întrebări pe Ioan Botezătorul?
R: Mulțimea, vameși și soldați!
Cum le răspunde Ioan?
R: Mulțimii le spune să împărtășească ceea ce au cu ceilalți. Vameșilor le spune să fie drepți. Iar soldaților le spune că fie corecți.
Concluzie
Am văzut cum Ioan a oferit sugestii concrete pentru fiecare grup care i-au pus întrebări. Dorința noastră de a fi pregătiți cum se cuvine pentru Isus va fi mult mai sinceră dacă vom putea identifica o schimbare anume pe care să o putem face în viața noastră în acest timp al Adventului ca pregătire pentru sosirea Domnului.
Așa că întrebarea cu care aș dori să închei este: Care e acea schimbare specifică pe care o poți face în acest Advent ca pregătire pentru Isus?
(Permite-ți tinerilor să reflecte asupra acestei întrebări în tăcere)
Rugăciunea de încheiere
În încheiere să ne rugăm bunului Dumnezeu să ne ajute în angajamentul nostru de a face această schimbare în viețile noastre. Să spunem împreună: Act de căință…
Ateliere și jocuri
- Atelier – Cuvinte care vindecă
Obiectiv
Tineri vor deveni mai conștienți asupra modului în care pot folos darul vorbirii pentru a binecuvânta și pentru a vindeca, și nu pentru a distruge și respinge.
Scop
Tineri vor fi capabili să identifice care sunt acele cuvinte care au puterea de a binecuvânta și de a vindeca.
Materiale
- Hârtie
- Pixuri sau creioane
Instrucțiuni
- Împărțiți tineri în grupuri de câte trei sau patru persoane
- Oferiți-le câte cinci minute pentru a face fiecare câte o listă de cuvinte care pot binecuvânta și vindeca (De exemplu: Îmi pare rău! Te pot ajuta?).
- Invitații să își împărtășească propriile ideii.
- Invitați tineri să se gândească la moduri în care pot deveni mai conștienți de folosirea corespunzătoare a cuvintelor care vindecă și pot binecuvânta pe ceilalți.
Durată: 15 minute
Mulțumesc pentru atenție și răbdare!
O seară frumoasă tuturor!