Dan 7,13-14

Ap 1,5-8

In 18,33b-37

Un personaj din filmul Regele Leu, o animație pe care cu siguranță a văzut-o mulți dintre noi, a spus la un moment dat următoarele cuvinte, A fi curajos nu înseamnă că cauți și probleme.

An de an, celebrăm sărbătoarea lui Cristos, Regele Universului. Însă această Duminică se întâmplă să fie și ultima Duminică din anul liturgic, bisericesc. Cu toate că, în mod tradițional, inaugurăm noul an pe 1 Ianuarie, Biserica celebrează noul an odată cu prima Duminică din Advent.

Textul evangheliei pe care îl folosim în această zi, ne vorbește despre Isus care a fost persecutat de Ponțiu Pilat, asupra acuzațiilor care au fost aduse împotriva lui de către conducători poporului evreu. În întreaga istorie, nu există nici un guvernator mai faimos decât Ponțiu Pilat, decât acest guvernator Roman al Iudeii în fața căruia Isus a fost adus la judecată. Domnul a fost judecat nu în conformitate cu standardele lui Dumnezeu ci după standardele legale ale oamenilor.

În textul evangheliei de astăzi, luat din evanghelia după Ioan, această întâlnire dintre Isus și Pilat este relatată într-un mod extrem de dramatic și plin de ironii. Isus este cel care este adus la judecată însă Pilat este cel care este prezentat ca fiind pasiv. O altă ironie e faptul că Isus îi spune lui Pilat că el este rege însă împărăția lui nu este din această lume. Împărăția lui nu este asemenea imperiului Roman, al cărui oficial era Ponțius Pilat. Isus pare să fie cel care se află în control în această confruntare a sa cu Pilat, pe care îl și provoacă.

Pe de altă parte, ceilalți evangheliști îl prezintă pe Pilat într-o imagine complet diferită. Sfântul Marcu îl prezintă pe Pilat ca un judecător imparțial, care nu are nici un interes Imagini pentru jesus and pilatedeosebit în Isus. Însă acest fapt nu îl absolvă de vina moarții lui Isus. Sfântul Matei îl prezintă pe Pilat spălându-și mâinile înaintea mulțimii, proclamând totodată nevinovăția sa înaintea lor, prezentându-l astfel ca o figură vacantă în timp ce vina morții lui Isus cade asupra poporului evreu. În evanghelia lui Luca, ni se mai prezintă încă un judecător, pe nume Irod Antipa, la care a fost trimis Isus de către Pilat, pentru a fi judecat. Însă când Isus este trimis înapoi la Pilat, acesta îl prezintă pe Isus mulțimii, mulțime care s-a dovedit a fi una destul de periculoasă, în ciuda tuturor insistențelor sale asupra faptului că Isus era nevinovat. Așa că poporul a ajuns să fie judecătorul lui Isus.

Este Isus cu adevărat un rege? Dacă este, atunci despre ce sau ce e cu împărăția sa? Și ce semnificație are aceasta pentru noi? În modul nostru de gândire stereotip asupra regelui, acesta este o persoană învăluită într-o splendoare regală, înconjurat de numeroși militari, ofițeri și sfetnici, curtieri și slujitori după cum putem vedea și în filme.

Cristos nu a negat faptul că el e rege. Însă el nu este acel tip de rege de care credea Pilat, ai căror slujitori și soldați ar fi luptat pentru el sau al cărui teritoriu este limitat la o națiune. Cu alte cuvinte, el nu este acel rege care va distruge păcătoși și cei fără de lege, un rege al eficienței și al rezultatelor, un rege care rezolvă problemele noastre într-un mod magic, un rege al cărui nume trebuie invocat de către lideri cei mai puternici ai lumii, care e un tiran printre cei slabi, o inspirație pentru cei bogați ca și aceștia să devină și mai bogați și mai eficienți în exploatarea celor săraci, sau pentru ca cei săraci să devină și mai săraci prin exploatarea altora mai săraci ca ei. Pe scurt, el nu este un Dumnezeu care satisface toate capriciile oamenilor. Acesta este și motivul pentru care oameni din Vechiul Testament ca și oameni din ziua de astăzi, se plâng adesea lui Dumnezeu, spunând, De ce nu ești un Dumnezeu de care ar trebui să fii?

Un autor celebru, în cartea sa intitulată, Isus în inima mea, a spus că Isus este un rege al inimilor în toți creștini. Acest argument la elaborat prin a-l compara cu un pachet de cărți care poartă mai multe imagini de regi. Primul este regele cluburilor. Un club este o extensie a mâinii violente a lui. Un club este o extensie a omului violent. Cristos nu poate fi regele cluburilor fiindcă Isus nu a venit printre noi pentru a instala, pentru a ne arăta violența. Isus nu este aici pentru a ne arăta ostilitatea. Isus este aici ca un rege al păcii. Isus este aici, blând și umil cu inima, nu pentru a semăna vrăjmășia printre noi. Isus este aici pentru ca noi toți să fim frați și surori între noi, unul cu altul.

Acest autor a continuată să spună că Isus nu poate fi un rege al spadelor. O sabie este folosită pentru a dezgropa mizeria. Isus nu este aici pentru a ne face viețile murdare. Isus nu este aici pentru a ne curăța de tot ceea ce ne defăimează. Isus nu este regele spadelor fiindcă Isus nu este în mormânt. Isus a înviat din morți. Isus nu este un rege al spadelor fiindcă lucrarea lui Isus nu este aceea de ai face pe ceilalți oameni murdari, de a-i face să privească la mormânt cu sabia. Ci lucrarea, treaba lui Isus este de a da speranță și puritatea în noi.

Isus nu poate fi regele diamantelor fiindcă el a venit să binecuvânteze sărăcia. Isus a venit să binecuvânteze durerea și suferința noastră. Isus nu este aici pentru a ne face viețile mai ușoare și mai confortabile. Isus este aici pentru a da un înțeles și un scop crucii și durerii și încercărilor noastre.

Însă Isus poate fi un rege al inimilor. Isus este regele regilor. El este regele universului fiindcă este regele tuturor inimilor.

De aceea, astăzi, noi toți va trebui să ne oprim din a bârfi, din a intriga, din a ne distruge unul pe altul, din intențiile noastre de a ne răzbuna și din toate celelalte asemenea. Va trebui să nu fim creștini spadelor, cluburilor sau a diamantelor, ci creștini inimilor. Să privim în inimile noastre și să verificăm dacă Isus se află acolo. Amin

Alte opțiuni: 01, 02, 03, 04, 05,

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Articole asemanatoare

//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?