duminică, 6 septembrie 2020

† Duminica a 23-a de peste an

Sf. Zaharia, profet

Culoare:    verde
Psaltire
:    III

Liturghie proprie, Gloria,
Credo, prefaţă duminicală

Ez 33,7-9
Ps 94
Rom 13,8-10
Mt 18,15-20

LECTURA I

Dacă tu nu-i vei spune ca să-l avertizezi pe cel rău
de la calea sa, eu voi căuta sângele lui din mâna ta.

Citire din cartea profetului Ezechiel 33,7-9
Aşa spune Domnul: „Fiul omului, te pun străjer pentru casa lui Israel. Ascultă din gura mea cuvântul şi avertizează-i din partea mea! 8 Când îi voi spune celui rău: «Răule, vei muri!», dar tu nu-i vei spune ca să-l avertizezi pe cel rău de la calea sa, el, cel rău, va muri din cauza nelegiurii sale, iar eu voi căuta sângele lui din mâna ta. 9 Dar dacă tu îl vei avertiza pe cel rău să se întoarcă de la calea lui, iar el nu se întoarce de la calea lui, el va muri din cauza nelegiuirii sale, dar tu îţi vei salva viaţa”.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 94(95),1-2.6-7.8-9 (R.: 8)
R.: O, de aţi asculta astăzi glasul Domnului,
nu vă împietriţi inimile voastre!

1 Veniţi să cântăm cu veselie Domnului,
să strigăm cu bucurie către stânca mântuirii noastre,
2 să mergem înaintea lui cu cântece de laudă
şi în cântări de psalmi să-l preamărim! R.

6 Veniţi să-l adorăm şi să ne plecăm în faţa lui
şi să îngenunchem înaintea Domnului, creatorul nostru,
7 căci el este Dumnezeul nostru,
iar noi suntem poporul pe care el îl păstoreşte,
turma pe care mâna lui o călăuzeşte! R.

8 O, de aţi asculta astăzi glasul lui:
„Nu vă împietriţi inimile ca la Meriba,
ca în ziua de la Massa în pustiu;
9 acolo m-au ispitit părinţii voştri,
m-au pus la încercare, deşi au văzut lucrările mele!” R.

LECTURA A II-A

Plinătatea Legii este iubirea.

Citire din Scrisoarea sfântului apostol Paul către Romani 13,8-10
Fraţilor, să nu datoraţi nimic nimănui, decât să vă iubiţi unii pe alţii, pentru că cel care îl iubeşte pe altul a împlinit deja Legea! 9 De fapt: „Să nu săvârşeşti adulter! Să nu ucizi! Să nu furi! Să nu pofteşti!” şi orice altă poruncă sunt cuprinse în cuvântul acesta: „Să-l iubeşti pe aproapele tău ca pe tine însuţi!” 10 Iubirea nu face niciun rău aproapelui. Aşadar, plinătatea Legii este iubirea.

Cuvântul Domnului

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE      2Cor 5,19

(Aleluia) Dumnezeu era în Cristos, împăcând lumea cu sine şi punând în noi cuvântul reconcilierii. (Aleluia)

EVANGHELIA

Dacă te ascultă, l-ai câştigat pe fratele tău.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Matei 18,15-20
În acel timp, Isus le-a spus discipolilor săi: „Dacă fratele tău greşeşte împotriva ta, mergi şi mustră-l numai între patru ochi! Dacă te ascultă, l-ai câştigat pe fratele tău. 16 Dacă nu te ascultă, mai ia cu tine unul sau doi, «pentru ca orice hotărâre să fie întemeiată pe declaraţia a doi sau trei martori!» 17 Dacă refuză să-i asculte şi pe ei, spune-l Bisericii! Iar dacă refuză să asculte şi de Biserică, să fie pentru tine ca un păgân şi un vameş! 18 Adevăr vă spun: tot ce veţi lega pe pământ va fi legat şi în cer şi tot ce veţi dezlega pe pământ va fi dezlegat şi în cer. 19 Iarăşi vă spun: dacă doi dintre voi pe pământ se vor uni să ceară orice lucru, le va fi dat de Tatăl meu care este în ceruri. 20 Căci unde doi sau trei sunt adunaţi în numele meu, sunt şi eu acolo, în mijlocul lor”.

Cuvântul Domnului

RUGĂCIUNEA CREDINCIOȘILOR

Isus ne-a spus, unde doi sau trei sunt adunați în numele meu, sunt și eu acolo, în mijlocul lor”. Conștienți de acest mister minunat, să ne deschidem acum inimile prezenței sale iubitoare și să aducem toate cererile noastre înaintea lui spunând:

R. Ascultă-ne Doamne!

  • Pentru încheierea tuturor diviziunilor din biserica noastră și din comunitate, pentru ca fiecare dintre noi să poată reflecta cu adevărat la prezența lui Dumnezeu în mijlocul nostru, prin unitate și armonie.
  • Pentru toți părinți și copii lor, ca Dumnezeu să îi ajute să își rezerve un timp anume pentru a sta împreună zi de zi pentru rugăciunea în familie, ca astfel Isus să poată fi invitat în viețile lor într-un mod cu totul special.
  • Pentru ca toți tineri noștri care au auzit chemarea lui Dumnezeu de a-l urma la preoție sau viața consacrată să aibă curajul de a îmbrățișa chemarea cu inimă deschisă.
  • Pentru harul de a răspunde tuturor nevoilor tuturor celor care sunt mai puțin norocoși decât noi, mai ales pentru săraci, bolnavi și pentru toți cei aflați în orice tip de nevoie.
  • Ne amintim acum și de cei care au murit. Ca milostivirea iubitoare a lui Dumnezeu, să îi ducă la plinătatea vieții adevărate în ceruri.

Tată iubitor, noi știm că tu ești în mijlocul nostru, în zbuciumul nostru de zi cu zi de a fi fideli voinței tale. Continuă, te rugăm, să ne întărești în călătoria vieții noastre, mai ales în fața încercărilor și a dificultăților pe care viața ni le aduce în cale. Îți cerem acestea prin Cristos Domnul nostru. Amin.

Image module

Duminica a 23-a de peste an (A) – 3

 

Ez 33,7-9
Rom 13,8-10
Mt 18,15-20

Am citit într-o carte intitulată Chemarea la intersecție, Anul A, a unui preot pe nume Simplicio Apalisok, că în Insulele Solomon, în regiunea Oceanului Pacific de sud, unii locuitori din acele sate practică o modalitate unică de recoltare, una primitivă. Dacă un copac este prea mare și prea înalt pentru a se putea arunca cu toporul în el, atunci ei se bat în cap cu mâinile și strigă la copac. Oameni din acele triburi se cațără pe copac și strigă ca nebunii. Toate acestea durează aproximativ trei zile. Copacul moare și cade jos. Concepția este aceea că strigătul omoară spiritul copacului. Conform acestor oameni, aceasta funcționează de fiecare dată.

Autorul comenta apoi că acești oameni erau primitivi în modul lor de recoltare a fructelor. Ei nu aveau ultimele tehnologii existente. Noi putem tăia un copac imens în cinci minute. Cunoaștem cu toți eficiența de care se dă dovadă în distrugerea pădurilor noastre, generația noastră nu mai angajează oameni care să strige asemenea acelor oameni de trib. Noi suntem mai buni, nu credeți? Dar dacă stăm să ne gândim mai bine, noi nu țipăm la copaci însă țipăm la oameni. Cu alte cuvinte, suntem mai răi, mult mai primitivi.

Autorul a continuat că soția țipă la soț. Soțul strigă la soție. Urlă la copii. Îi blestemă pe alți. Latră asemenea câinilor. Aceste manifestări ajung să devină un mod normal de viață pentru mulți. Indiferent de loc sau de cuvinte. O facem acasă, la locul de muncă, pe stradă sau la telefon. Acționăm asemenea dinamitei cu fitil ce așteaptă să fie aprinsă pentru a exploda într-o furie de necuprins.

Isus în textul evangheliei de astăzi ne învață despre corectarea fraternă și cum să îi corectăm pe ceilalți. De ce ar trebui să ne corectăm frați sau surorile noastre? Îi corectăm nu fiindcă sunt răi și că noi suntem buni. Ci fiindcă dorim să îi salvăm și să fie din nou uniți cu noi și nu să îi îndepărtăm iarăși. De aceea corectarea fraternă trebuie să fie dictată de iubire.

Isus ne oferă și un model pe care să îl urmăm. Acesta începe cu a merge personal la cel care te-a ofensat și să ai un dialog cu el sau ea. Abordarea de la om la om, adică doar voi doi. Vorbește cu el în mod personal despre greșelile și fărădelegile lui. Asta poate fi făcută în privat pentru a se evita rușinea. Nu trebuie să mergem imediat și să dăm de știre la radio sau TV, să facem publică greșeala persoanei. Sau mai rău la vecinul și să îi spunem ce a făcut celălalt. Și mai bine ar fi dacă am face-o într-o atmosferă de rugăciune.

Această etapă este urmată de cea în care va trebui să luăm cu noi doi sau trei martori, precum familia, persoane respectate și alții cu noi pentru a ajuta în acest proces al reconcilierii. Și într-un final, va trebui să luăm probleme noastre personale Bisericii. Iar asta fiindcă noi avem nevoie de o atmosferă de rugăciune, iubire și prietenie ca acea relație personală să poată fi îndreptată. Dacă acea persoană tot nu este de împăcat, atunci, a sosit momentul ca acea persoană să fie izolată.

Însă, trist e faptul că noi urmăm un model, tipar complet diferit, care este opusul căii lui Isus. Care este? Simplu, în secunda doi l-am și izolat pe cel care ne-a ofensat. Următorul pas pe care îl facem e să spunem întregii comunității, prietenilor noștri și altor persoane din comunitate. Abia la final când nu mai știm ce să facem, abia atunci sosește momentul în care ne apropiem de persoană pentru a vorbi cu cel care ne-a ofensat.

Imagini pentru Jesus forgiveCorectarea fraternă e ceva ce nu e ușor de făcut fiindcă există persoane care nu au curajul să vorbească într-o manieră față-în-față. Cu toate că corectarea fraternă este ceva ce nu e ușor de făcut, ea tot rămâne modul creștin ideal când o facem. E mai bine să riscăm să vorbim cu cel care ne-a ofensat pentru a rezolva problema decât să îi permitem să clocotească în noi până va exploda. Corectarea celorlalți poate fi și ea dificilă de făcut fiindcă, în corectarea lor, noi va trebui să fim pregătiți să fim și noi corectați în schimb din moment ce nici unul dintre noi nu este perfect.

Când încercăm să corectăm greșelile celorlalți, următoarea fabulă a lui Aesop, intitulată Vântul de Nord și Soarele, ne poate ajuta în această privință. Vântul de Nord și Soarele se disputau care era mai puternic, când un călător venea înfășurat într-o mantie caldă. Ei au fost de acord că cel care a reușit întâi să-l facă pe călător să-și scoată mantia să fie considerat mai puternic decât celălalt. Apoi, Vântul de Nord a suflat cât a putut de tare, dar cu cât a suflat mai mult, cu atât călătorul și-a pliat mantia în jurul lui; iar în cele din urmă Vântul de Nord a renunțat la încercare. Apoi Soarele a strălucit călduros și imediat călătorul și-a scos mantia. Și astfel Vântul de Nord a fost obligat să mărturisească că Soarele era cel mai puternic dintre cei doi. Care este morala acestei povești? Perseverența și apropierea gingașă este mult mai eficientă decât cea grăbită și negativă.

Va trebui să corectăm greșelile unul altuia pentru ca iertarea să poată avea și ea loc. Iertarea este și ea o parte a corecției fraterne. De ce trebuie să iertăm? A ierta este destul de greu de făcut însă dacă refuzăm să iertăm, atunci prima victimă a ne-iertării nu este cel care caută iertarea, ci noi cei care o refuzăm.

Noi trebuie să iertăm fiindcă iertarea este frumoasă. Oameni urâți devin frumoși. Oameni frumoși vor deveni și mai frumoși. Însă asta nu înseamnă că dacă ne iertăm acneea sau coșurile ele vor dispărea, ci în ochi lui Dumnezeu noi vom deveni frumoși, mai arătoși fiindcă iertăm. Noi ar trebui să iertăm fiindcă inima care nu iartă este una otrăvită. Persoana care continuă să învinovățească sau să țină resentimente împotriva cuiva simte vina, nesiguranța, nefericirea, amărăciunea, ura, gelozia și mânia. Aceste sentimentele otrăvesc la propriu persoana dacă el sau ea nu le rezolvă. Un alt fapt e acela că o inimă ne-iertătoare poate cauza și probleme de sănătate precum presiune mare a sângelui, ulcere și multe altele. Cui iar plăcea să aibă parte de ulcere, de infarcte sau de presiune mare a sângelui? Cred că nimănui. Însă nimeni nu e gata să ierte. Pe scurt, când refuzăm să iertăm ne pedepsim singuri.

Am spus pe la început că corectarea fraternă ar trebui făcută într-o atmosferă de rugăciune.  Dacă vedem ceva rău în persoană, primul lucru care îl facem e să ne supărăm pe acea persoană iar dacă nu, să spunem acelei persoane despre supărarea noastră. E greșit. Prima persoană pe care trebuie să o informăm nu e persoana care a comis greșeala ci Dumnezeu în rugăciune. Însă asta are loc destul de rar.

Dacă cineva ne-a greșit, va trebui să vorbim întâi cu Dumnezeu despre acea persoană. Dacă cineva are nevoie de corecție, vorbește cu Dumnezeu mai întâi. Dacă cineva are nevoie să fie criticat, consultă-te mai întâi cu Dumnezeu despre critica pe care vrei să o rostești.

Cea mai eficientă metodă în corectarea altor oameni este prin rugăciune. Va trebui să realizăm faptul că nu cuvintele noastre bune sunt cele care schimbă inimile celorlalți. Nu cuvintele noastre frumoase sunt cele care îi fac pe oameni să își schimbe căile. Ci doar prin harul lui Dumnezeu. Doar Dumnezeu poate schimba oameni, și nu noi. Iar asta trebuie să fie credința noastră. Că numai Dumnezeu e cel care poate corecta inimile și nu noi.

Să ne rugăm la această sfântă Liturghie pentru acele persoane pe care dorim să le corectăm și pe care dorim să le criticăm. Să ne rugăm ca mințile și inimile noastre să fie una în iertare. Amin