Sâmbătă din săptămâna a 2-a din Postul Mare

sâmbătă, 19 martie 2022

Sâmbătă din săptămâna a 2-a din Postul Mare

Fer. Marcel Callo, m.

Culoare:  violet
Psaltire
:   II

Liturghie proprie,
prefaţa pentru Postul Mare (I, II, III sau IV)

Mih 7,14-15.18-20
Ps 102
Lc 15,1-3.11-32

Ant. la intrare            Ps 144,8-9

Domnul este îndurător şi plin de milostivire, el este îndelung răbdător şi plin de dragoste. Domnul este bun faţă de toţi, el îşi arată bunătatea faţă de orice făptură.

Rugăciunea Zilei

Doamne Dumnezeule, tu ne vindeci prin harul tău şi, încă de pe pământ, ne faci părtaşi ai bunurilor cereşti; te rugăm, să ne călăuzeşti în viaţa aceasta, ca să ajungem la acea lumină în care locuieşti tu însuţi. Prin Domnul nostru Isus Cristos

LECTURA I

Vei arunca în adâncurile mării toate păcatele lor.

Citire din cartea profetului Miheia 7,14-15.18-20
Păstoreşte-ţi cu toiagul tău poporul, turma moştenirii tale, care locuieşte singuratică în pădurea din mijlocul Carmelului! Să pască în Basan şi în Galaad ca în zilele de odinioară! 15 Ca în zilele ieşirii tale din ţara Egiptului, fă-ne să vedem fapte minunate! 18 Care Dumnezeu este ca tine, care suporţi nelegiuirea şi treci peste răzvrătirea restului moştenirii tale? Nu-şi ţine pe veci mânia, pentru că iubeşte îndurarea. 19 Se va întoarce şi se va îndura de noi, va şterge nelegiuirile noastre. Vei arunca în adâncurile mării toate păcatele lor. 20 Vei arăta fidelitate faţă de Iacob şi bunătate faţă de Abraham, aşa cum le-ai jurat părinţilor noştri în zilele de demult.

Cuvântul Domnului

PSALMUL RESPONSORIAL

Ps 102(103),1-2.3-4.9-10.11-12 (R.: 8a)
R.: Îndurător şi milostiv este Domnul.

1 Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul
şi tot ce este în mine să binecuvânteze numele său cel sfânt!
2 Binecuvântează, suflete al meu, pe Domnul
şi nu uita nicicând de binefacerile sale! R.

3 El îţi iartă toate nelegiuirile
şi te vindecă de orice boală.
4 El îţi răscumpără viaţa din adânc
şi te încununează cu îndurare şi dragoste. R.

9 El nu dojeneşte la nesfârşit,
nici nu poartă pe veci mânie.
10 El nu face după greşelile noastre,
nici nu răsplăteşte după fărădelegile noastre. R.

11 Cât sunt de sus cerurile faţă de pământ,
tot atât de mare este îndurarea sa
faţă de cei care se tem de el.
12 Cât de departe este răsăritul de apus,
atât de mult îndepărtează de la noi nelegiuirile noastre. R.

ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE                                Lc 15,18

Ridicându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: “Tată, am păcătuit împotriva cerului şi înaintea ta”.

EVANGHELIA

Acest frate al tău era mort şi a revenit la viaţă.

Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Luca 15,1-3.11-32
În acel timp, toţi vameşii şi păcătoşii se apropiau de Isus ca să-l asculte. 2 Fariseii şi cărturarii însă murmurau, spunând: “Acesta îi primeşte pe păcătoşi şi mănâncă cu ei”. 3 Atunci, le-a spus această parabolă: 11 “Un om avea doi fii. 12 Cel mai tânăr dintre ei i-a spus tatălui: «Tată, dă-mi partea de avere ce mi se cuvine!” Iar el le-a împărţit averea. 13 Şi, nu după multe zile, fiul cel mai tânăr şi-a adunat toate şi a plecat de acasă într-o ţară îndepărtată. Acolo şi-a risipit averea într-o viaţă de desfrâu. 14 După ce a cheltuit toate, a venit o mare foamete în ţara aceea, iar el a început să ducă lipsă. 15 Atunci s-a dus şi s-a aciuat la unul dintre cetăţenii acelei ţări care l-a trimis la câmp să păzească porcii. 16 Şi ar fi dorit să se sature cu roşcovele pe care le mâncau porcii, dar nimeni nu-i dădea. 17 Atunci, venindu-şi în fire, a spus: «Câţi zilieri ai tatălui meu au pâine din belşug, iar eu mor aici de foame! 18 Ridicându-mă, mă voi duce la tatăl meu şi-i voi spune: ‘Tată, am păcătuit împotriva cerului şi înaintea ta; 19 nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău. Ia-mă ca pe un zilier al tău!’» 20 Şi, ridicându-se, a mers la tatăl său. Pe când era încă departe, tatăl l-a văzut, i s-a făcut milă şi, alergând, l-a îmbrăţişat şi l-a sărutat. 21 Atunci, fiul i-a spus: «Tată, am păcătuit împotriva cerului şi înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău”. 22 Însă tatăl a spus către servitorii săi: «Aduceţi repede haina cea dintâi şi îmbrăcaţi-l! Daţi-i un inel în deget şi încălţăminte în picioare! 23 Aduceţi viţelul cel îngrăşat şi tăiaţi-l: să mâncăm şi să ne bucurăm, 24 căci acest fiu al meu era mort, şi a revenit la viaţă, era pierdut, şi a fost găsit!» Şi au început să se veselească. 25 Însă fiul lui mai mare era la câmp. Când a venit şi s-a apropiat de casă, a auzit cântece şi dansuri. 26 Atunci, chemându-l pe unul dintre servitori, l-a întrebat ce este aceasta. 27 El i-a spus: «Fratele tău a venit, iar tatăl tău, pentru că l-a recăpătat sănătos, a tăiat viţelul cel îngrăşat”. 28 Dar el s-a mâniat şi nu voia să intre. Însă tatăl său a ieşit şi-l implora. 29 El, răspunzând, i-a zis tatălui său: «Iată, de atâţia ani te slujesc şi niciodată n-am încălcat porunca ta! Dar mie nu mi-ai dat niciodată măcar un ied ca să mă bucur cu prietenii mei. 30 Însă, când a venit acest fiu al tău care şi-a devorat averea cu desfrânatele, ai tăiat pentru el viţelul cel îngrăşat”. 31 Atunci, el i-a spus: «Fiule, tu eşti cu mine întotdeauna şi toate ale mele sunt ale tale. 32 Dar trebuia să ne bucurăm şi să ne veselim, pentru că acest frate al tău era mort, şi a revenit la viaţă, era pierdut, şi a fost găsit!»”

Cuvântul Domnului

Rugăciunea credincioși

Dumnezeu, care este un tată bun şi milostiv, iartă toate păcatele noastre. Convertiţi de îmbrăţişarea sa iubitoare, să-i adresăm rugăciunea noastră, spunând:

R.: Doamne, ai milă de noi!

  • Ne rugăm ca Biserica lui Dumnezeu să experimenteze în ea însăşi reconcilierea evanghelică şi să se prezinte lumii, rănită de păcat, drept semn credibil al convertirii şi al unităţii. R.
  • Ne rugăm ca toţi creştinii să fie, pentru cei care consideră imposibilă iertarea, o actualizare concretă a parabolei evanghelice. R.
  • Ne rugăm ca familia, care este iradierea paternităţii şi maternităţii lui Dumnezeu, să-şi educe fiii spre iertare şi comuniunea bucuriei. R.
  • Ne rugăm ca tinerii care, în căutarea unei forme de libertate şi a unei lumi noi, au aflat o sclavie morală să se deschidă în faţa lui Cristos, eliberatorul omului. R.
  • Ne rugăm ca persoanele dezorientate de propunerile negative ale societăţii să găsească în planul lui Dumnezeu pentru om referirea sigură pentru viaţa proprie. R.
  • Ne rugăm ca persoanele persecutate din cauza credinţei şi dreptăţii să nu cedeze puterilor răului, ci să se încreadă în puterea victorioasă a Duhului lui Cristos. R.
  • Ne rugăm ca noi, care am ascultat evanghelia milostivirii, să avem puterea de a ne ridica şi de a ne îndrepta spre reconcilierea pascală. R.

Părinte preamilostiv, care ne atragi la convertire, arătându-ne bunătatea şi milostivirea ta, dă-ne harul ca, refuzând hrana necurată a păcatului, să ne hrănim la banchetul euharistiei Postului Mare, pentru a fi transformaţi în Cristos. El care vieţuieşte şi domneşte în vecii vecilor. Amin.

Asupra Darurilor
Te rugăm, Doamne, ca, prin aceste taine, să primim roadele răscumpărării, care să ne ferească necontenit de cădere şi să ne călăuzească la darurile tale cereşti. Prin Cristos, Domnul nostru.
Ant. la Împărtășanie                  Lc 15,32

Trebuie să te bucuri, fiule, căci fratele tău era mort şi a revenit la viaţă, era pierdut şi a fost găsit.

După Împărtășanie

Taina dumnezeiască pe care am primit-o, Doamne, să pătrundă străfundurile inimii noastre şi să ne facă părtaşi de puterea ei. Prin Cristos, Domnul nostru.

Sâmbătă din săptămâna a 2-a din Postul Mare – 3

Lc 15,1-3.11-32

Parabola Fiului Risipitor

Catehismul Bisericii Catolice la numărul 1866 ne spune că sunt păcatele capitale, pe care experiența creștină le-a distins urmându-i pe Sfântul Ioan Cassian și pe Sfântul Grigore cel Mare. Sunt numite „capitale” pentru că generează alte păcate, alte vicii. Ele sunt: trufia, avariția, invidia, mânia, necurăția, lăcomia și lenea.

Un preot catolic pe nume Clyde A. Bonar, într-una din reflexiile sale asupra acestei parabole din evanghelia de astăzi a fiului risipitor, a spus că cei doi fii au comis toate cele șapte păcate capitale:

Primul este mândria. Părinți în trecut se bazau pe copii lor ca să aibă grijă de ei la bătrânețe. Era datoria fiului (Sir 3,12). Însă fiul mai tânăr nu dă deloc de înțeles că ar promite să aibă grijă de tatăl său la bătrânețe. Ceea ce era important pentru el era partea sa de avere. Iar acesta era un păcat al mândriei care este necumpătare centrată-pe-sine, aroganță combinată cu egoism și un strigăt puternic al voinței-de-sine.

Al doilea este avariția. Fiul mai tânăr a risipit ceea ce tatăl lor adunase din greu ca să adune. Irosirea bunurilor și păstrarea bogățiilor sunt două rele ale avariției. De asemenea, și noi cădem în ele ori de câte ori iubim să avem lucruri și iubim să le avem doar de dragul de a le avea.

Al treilea este invidia. Fiul mai mare ar fi trebuit să țină minte ceea ce este scris în cartea lui Ben Sirah (30,24), că Gelozia și mânia împuținează zilele și preocuparea aduce bătrânețea înainte de vreme. Însă oare era el gelos fiindcă tatăl său îl preferase pe fratele lui mai mic, sau fiindcă dorea ca el să fi fost cel care să se fi distrat pe bani tatălui și să îi risipească pe femeii de moravuri ușoare?

Al patrulea este mânia. Cuvintele fiului mai mare au fost acest fiu al tău, ceea ce ne arată supărarea și mânia care a revărsat-o în fața tatălui său cu o bosumflare egocentrică. El dorea ca acesta să se răzbune și nu să îi de-a o petrecere. El e plin de mânie și tot la fel și noi, cât de des nu ne supărăm.

Al cincilea e necurăția. La versetul 30, fiul mai bătrân îl acuză pe fratele lui că a irosit bani și moștenirea tatălui lor cu prostituatele. În necurăție și noi dorim să ne satisfacem plăcerile sexuale și tocmai asta e ceea ce a făcut fiul cel mai mic.

Al șaselea este lăcomia. Lăcomia indică un interes crescut în mâncare. Isaac de Nineveh a crezut că atunci când stomacului îi este foame, gândurile necurate pot pătrunde în suflet. Noi ar trebui să mâncăm doar atunci când ne este foame fapt care e bun și pentru viața spirituală să ne oprim când ne mai este doar puțin foame. Iar la păcatul lăcomiei ar trebui să ne așteptăm de la fiul cel mai mic fiindcă lăcomia și necurăția merg mereu împreună.

Al șaptelea este lenea. Fiul cel mai mic se plânsese că nimeni nu i-a dat nimic. De ce așteaptă ca cineva să îi de-a ceva? Acesta este tocmai un păcat al lenei, al descurajării, al încetinirii minții, a sentimentelor și a duhului. Leneșul nu are nici o dorință fundamentală de a schimba modul în care își duce viața.

Rezumându-le pe toate vom observa că fiul cel mai tânăr a comis cinci păcate capitale din cele șapte, adică mândria, avariția, necurăția, lăcomia și lenea, iar tatăl lui tot i-a spus Eu tot te iubesc. Însă fiul cel mai mare a săvârșit doar două din cele șapte păcate capitale, adică invidia, mânia și chiar și mândria, iar tatăl i-a spus și lui la fel, Eu tot te iubesc. Iubirea sa e egală și la fel de puternică pentru ambii fii.

Fiecare dintre noi este chemat să reflecte la propriile noastre păcate. Ar trebui să ne întrebăm pe noi înșine, cărui fiu semănăm mai mult, cel mai mic sau cel mai mare? Dar mai ales să nu uităm niciodată că Dumnezeu ne oferă iertarea prin sacramentul Reconcilierii. Ține de noi să acceptăm harul pe care Dumnezeu ni-l oferă. Amin

Alte teme de predici sau cateheze

  1. Egoismul fiului cel tânăr.
  2. Indignarea fiului cel mare.
  3. Iertarea completă a tatălui.
  4. Fiul meu a fost pierdut dar acum l-am găsit.
//
Daca aveți vreo întrebare trimiteți-mi mesaj aici și va voi răspunde imediat!
Cu ce va pot ajuta?