Gen 3,9-15.20;
Ef 1,3-6.11-12;
Lc 1,26-38
Cu câtva timp în urmă, un părinte dominican, misionar în Japonia, își recita Breviarul în tren. Ca semn de carte avea o iconiță frumoasă cu Sfânta Fecioară și Pruncul în brațe.
Alături de el, un pasager, simplu și necreștin, a privit îndelung iconița, apoi, făcându-și curaj, a întrebat:
– Aceea este soția dumneavoastră?
Misionarul a zâmbit și a răspuns:
– Nu, domnule, este mama mea!
Celălalt a reluat:
– Înseamnă că acel copil frumos pe care îl ține în brațe sunteți dumneavoastră, când erați mic. Și misionarul, cu același zâmbet:
– Cu siguranță, nu, chiar dacă îmi seamănă. Este fratele meu mai mare.
Uimit, acel om a rămas în tăcere mai mult timp, ca și cum ar fi încercat să dezlege o enigmă, când a intervenit misionarul:
– Ei, cum vi se pare mama mea?
Iar acela:
– Extraordinar de frumoasă!
Și misionarul:
– Într-adevăr, seamănă în întregime cu fiul și asta pentru că este frumoasă.
Acel om simplu a făcut ochii mari și l-a întrerupt parcă pentru a-l corecta:
– Adică vreți să spuneți că copilul seamănă mamei sale și nu invers.
– Nu, a continuat misionarul, în acest caz mama îi seamănă fiului, pentru că copilul este Fiul lui Dumnezeu.
Și a început să îi explice misterul lui Cristos și al Mamei sale, Maria…
Acest mister al lui Cristos și al Mamei sale Maria ne este descoperit nouă în textul evangheliei de astăzi în care găsim și unele indicii ce fac referință la conceperea neprihănită a preasfintei fecioare Maria. Un prim indiciu este vestea dată de arhanghelul Gabriel, sfintei Fecioare Maria, că ea îl va naște pe Isus. Îngerul i-a spus Mariei: Bucură-te, o, plină de har! Înainte această expresie mai era tradusă ca Bucură-te, tu cea mult favorită. Însă această expresie nu reprezenta adevăratul înțeles al expresiei grecești folosite de evanghelist, limbă în care Sfântul evanghelist Luca și-a scris propria evanghelie. Cuvântul pe care Luca îl folosește pentru a o descrie pe Maria este plină de har sau kecharitōmenē care tradus înseamnă că Maria a fost plină de har întreaga ei viață. Înseamnă că Maria este plină de har, nu doar din momentul în care îngerul a venit la ea ci că ea este plină de har încă de la începutul vieții ei. Luca ar fi putut folosi un alt cuvânt, unul diferit pentru a arăta că Maria a fost plină de har în acel moment particular, asemenea momentului în care la descris pe sfântul martir, diacon Ștefan, ca fiind plin de har, doar pentru un moment, în cartea Faptele Apostolilor, înainte ca acesta să fie omorât cu pietre. Însă Luca insistă că Maria a fost plină de har întreaga sa viață. Așa că în mod indirect, noi am primit un indiciu asupra neprihănitei zămisliri a Mariei în episodul în care îngerul Gabriel a vizitat-o pe Maria din pasajul evangheliei de astăzi.
Îngerul Gabriel a saluta-o pe Maria, Bucură-te, o, plină de har. În mod normal, în acel timp, după ce salutai pe cineva, după aceea urma să îi menționezi titlul, așa că plină de har este de fapt un titlu sau nume pe care îngerul Gabriel îl dă Mariei. Iar numele erau foarte importante în acea parte a lumii fiindcă numele spunea ceva despre cine ești și despre cine erai. Așa că plină de har, descrie însăși ființa Mariei.
Un alt indiciu al neprihănitei zămisliri a Mariei îl găsim în Biblie. Maria l-a purtat pe Isus în sânul ei timp de nouă luni, moment la care reflectăm în special în timpul adventului. Unul din titlurile date Mariei este acea de arca alianței. Arca alianței în Vechiul Testament consta într-un cufăr făcut din lemn, care purta cele două table ale legii, cele două pietre pe care erau trecute cele zece porunci date de Dumnezeu lui Moise. Așa că putem spune că arca conținea cuvântul lui Dumnezeu iar Maria îl purta pe Isus Cuvântul lui Dumnezeu în pântecele ei, acesta este motivul pentru care Maria este numită uneori arca alianței. În Vechiul Testament cei care erau chemați pentru a muta arca alianței nu puteau să aibă păcat fiindcă arca era considerată foarte sfântă, din moment ce purta cuvântul lui Dumnezeu. Într-o manieră asemănătoare, Maria, care este noua arcă a alianței nu avea cum să fie atinsă de păcat. Dacă stăm să ne gândim totul are sens, că Dumnezeu a pregătit-o pe Maria în mod special în sfințenie pentru a-l putea purta pe Isus în pântece timp de nouă luni. Dumnezeu și păcatul sunt complet opuși, iar Dumnezeu a pregătit-o pe fecioara Maria, a făcut-o fără de păcat pentru a fi mama fiului său Isus. Se cuvine ca Maria, care era fără de păcat, încă din momentul primei sale existențe să fie înălțată cu trupul și sufletul în gloria cerului la sfârșitul vieții sale pământești.
În timp ce aducem mulțumiri lui Dumnezeu astăzi pentru harul special al neprihănitei zămislirii care i-a fost dat Mariei de Dumnezeu, suntem provocați să reflectăm la măreția ei și la rolul ei în a ne ajută în călătoria noastră spre Dumnezeu. Unul din sfinți care a scris despre ajutorul pe care Maria ni-l dă în călătoria noastră spre Dumnezeu este Sfântul Louis-Marie Grignion de Montfort care și luase ca moto în viața lui Totus Tuus, O Maria, care tradus înseamnă: Sunt cu Totul al tău, O Maria. Iar în continuare vă voi citi unele dintre cele mai frumoase afirmații ale sfântului Louis-Marie Grignion de Montfort, pe care le-a făcut despre Maria, în scrierile sale:
Dumnezeu Tatăl a făcut o adunare a tuturor apelor și a numit-o mare, el a făcut o adunare a tuturor harurilor și a numit-o Maria. Dumnezeu posedă o comoară de o vastă bogăție, care conține tot ceea ce este frumos, minunat, magnific, până și întruparea propriului său fiu, iar această comoară imensă este nimeni alta decât Maria, pe care sfinți o numesc comoara Domnului….
Dumnezeu Fiul a comunicat mamei sale tot ceea ce câștigase el prin viața sa dar și prin moartea sa, infinitele sale merite precum și admirabilele sale virtuți, și a făcut-o dezvăluitoarea a tot ceea ce Tatăl său i-a dat lui ca moștenire. Prin intermediul ei, el a reușit să împărtășească meritele sale membrilor lui, să le comunice virtuțile sale și să le dezvăluie harul său. Ea este canalul misterios, apeductul lui splendid prin care continuă să reverse neîncetat mila sa, blândă și abundentă asupra noastră.
Duhul sfânt a comunicat darurile sale Mariei, soția sa credincioasă, și a ales-o să fie distribuitoarea a tot ceea ce posedă el pentru ca ea să poată oferi oricui dorește ea, atunci când dorește ea, și cui dorește ea, toate darurile și harurile sale…
Maria a fost plină de har încă din primul moment al existenței ei, când a fost concepută fără de păcat. Dumnezeu Tatăl a făcut o adunare a tuturor apelor și a numit-o mare, el a făcut o adunare a tuturor harurilor și a numit-o Maria. Isus a venit la noi prin Maria, și Maria, plină de har, ne poate ajuta în drumul nostru spre Isus. Rugați-vă Mariei în fiecare zi, în special sfântul Rozariu. Să luăm cu toți mâna Mariei și să îi permitem să ne conducă la Isus. Amin