Introducere
Bun venit tuturor la o nouă cateheză. Știu că pentru mulți dintre voi această perioadă este una destul de încărcată, de aceea mă și bucur că astăzi s-a nimerit să vorbim despre o temă care vă este cea mai familiară dintre toate, adică preasfânta Euharistie. Dar să nu ne lungim haideți să trecem la subiect.
Care sunt denumirile pe care le cunoașteți voi pentru preasfânta Euharistie?
Sunt două nume principale:
- Preasfânta Euharistie – provine de la cuvântul grecesc eucharistia care tradus înseamnă mulțumire, recunoștință: Eu (bine) și charis (dar).
- Preasfânta Împărtășanie – o împărtășire comună la sfințenia lui Dumnezeu.
- Alte nume: Sfânta Liturghie, Cina Domnului, Frângerea pâinii, Divina Liturghie, Misterele secrete, Preasfântul Sacrament.
Care sunt prefigurările preasfintei Euharistii?
- Semnul natural – grâul și struguri sunt zdrobite pentru a putea deveni pâine și vin; asemenea grâului și strugurilor care trebuie să fie mai multe împreună pentru a deveni vin și pâine la fel și oameni se adună împreună pentru a lua parte la unica masă a Domnului unde pâinea satisface foamea de Dumnezeu iar vinul ne aduce bucuria întâlnirii cu Domnul.
- Melchisedec – regele Salemului care oferea pâine și vin ca jertfă de închinare Domnului.
- Mana din deșert – Dumnezeu a oferit pâine din ceruri ca semn al providenței și prezenței sale.
- Jertfele Vechiului Testament – holocauste, jertfe de pace și comuniune, jertfe de ispășire, în toate aceste jertfe se foloseau animale vii dar și cereale, vin și incensuri.
Care este semnul exterior al preasfintei Euharistii?
Forma adică Cuvântul:
- Luați, mâncați; acesta este trupul meu!” (Mt 26,26)
- „Beți din acesta toți, căci acesta este sângele meu, al alianțeie, care se varsă pentru mulți spre iertarea păcatelor. (Mt 26,27-28).
Materia (Acțiunea): luarea pâinii din grâu și a vinului din struguri.
Slujitorul: episcopul sau preotul.
Cine primește: orice catolic botezat care se află în stare de har sfințitor. Adică care să nu aibă un păcat de moarte pe suflet.
De unde avem Euharistia?
Euharistia a fost instituită de Isus Cristos:
- Marcu 14,22-24: Și, în timp ce mâncau, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, le-a dat-o și le-a spus: „Luați, acesta este trupul meu”. Și, luând potirul, după ce a mulțumit, l-a dat lor și au băut toți din el. Și le-a spus: „Acesta este sângele meu, al alianței, care se varsă pentru mulți.
- Ioan 6,53: Isus le-a zis: „Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu aveți viață în voi.
Ce altceva mai primim prin primirea preasfintei Euharistii?
Preasfânta Euharistie ne dă harul:
- Ne mărește comuniunea cu preasfânta Treime prin Isus Cristos.
- Ne mărește comuniunea cu cei din jur.
- Întărește unitatea Bisericii.
- Iartă păcatele veniale.
- Ne apără de păcatele de moarte.
- Reînnoiește viața de har primită la Botez și în momentului Mirului.
- Întărește în noi caritatea.
- Ne mărește angajamentul față de cei săraci.
Sacramentaliile preasfintei Euharistii în Est și Vest (imagini în ppt)
- Veșmintele
- Catapeteasma
- Icoane
- Mobilă sacră
- Vesele
- Lumânări
- Cruce
- Tămâie
- Statui
În continuare aș dori să lămurim un aspect foarte important pe care aș dori să îl țineți minte mereu. Adică faptul că în preasfânta Euharistie este prezent cu adevărat Isus Cristos:
Prezență reală: Cristos este prezent cu adevărat cu trup, sânge, suflet și divnitate sub specia pâinii și a vinului.
- Termenul de prezență reală nu e destinat a nega multele forme ale prezenței lui Cristos ci de a scoate în evidență faptul că El este prezent în mod proeminent în preasfânta Euharistie.
Prezența istorică vs. Prezența Sacramentală
- Prezența istorică – atunci când El a umblat fizic pe acest pământ.
- Prezența sacramentală – în preasfânta Euharistie.
- Amândouă sunt prezențe substanțiale.
Din moment ce Cristos este cu adevărat prezent creștini, dar mai ales noi catolici îl adoră și îl cinstește în preasfânta Euharistie (latria). Aceasta e teologia ce stă în spatele și la baza adorației Euharistice.
Oare veți pleca și voi? (In 6,67)
Distincția filosofică:
- Substanța: se referă la ceea ce este real.
- Accidente: ceea ce pare a fi sau chiar arată (caracteristicile)
Transubstanțierea:
- Trans (trece)
- Substanță (dincolo)
- Transubstanțierea înseamnă că schimbi întreaga substanță a pâinii și a vinului în substanța Trupului și a Sângelui lui Cristos.
- În timp ce substanța pâinii și a vinului se schimbă, accidentele sau caracteristicile rămân.
Sfântul Ciril din Ierusalim spusese: Prin urmare, să nu priviți la Pâine și la Vin ca la simple lucruri, fiindcă ele sunt, conform declarației Învățătorului, Trupul și Sângele lui Cristos. Chiar dacă simțurile tale îți spun contrariul, lasă credința să te întărească.
Cu alte cuvinte, cu toate că prezența reală există în mod independent de credința personală a creștinului: însă credința este necesară pentru a putea percepe prezența reală.
Memorialul Jertfei
Preasfânta Euharistie este un memorial în sensul că face prezent și actual jertfa pe care Cristos a oferit-o Tatălui său pe cruce:
- Este o reamintire – nu doar un simplu memorial al trecutului și un eveniment care s-a încheiat ci o participare la faptul real, prezent și mereu actual.
- Euharistia nu este o reprezentare a misterului pascal ci este o re-prezentare.
Preasfânta Euharistie este cu adevărat o jertfă:
- Acesta este trupul meu dăruit pentru voi (Lc 22,19).
- Acest potir este noua alianță în sângele meu, vărsat pentru voi (Lc 22,20).
Jertfa crucii și jertfa preasfintei Euharistii este unul și același sacrificiu:
- Este același preot și aceiași victimă însă modul de a-l oferi este unul diferit: Sfânta Liturghie este o jertfă nesângeroasă.
- Preasfânta Euharistie este o continuare activă a acestei jertfe unice.
În momentul în care o persoană este botezată el sau ea este unită cu Cristos și este încorporat în Trupul său, Biserica. Asta înseamnă că Euharistia este și jertfa membrilor Bisericii:
- În unica jertfă a lui Cristos noi care suntem Trupul său oferim viețile noastre, cinstea, suferințele, rugăciunile, munca, bucuriile, etc…în sfânta Liturghie.
- Rugați-vă fraților pentru ca jertfa mea și a voastră să-i fie plăcută lui Dumnezeu Tatăl atotputernicul (Missa-lul Roman)
- Această jertfă este oferită și pentru toți credincioși (vii sau răposați), ca reparație pentru păcat, și spre obținerea de beneficii spirituale temporare.
Împărtășania
În momentul în care persoana primește Preasfânta Euharistie, el sau ea este cu adevărat unit cu Cristos și cu toți membri Trupului său, Biserica. Scopul final al Preasfânta Euharistii este unirea cu Dumnezeu și cu ceilalți.
În prima scrisoare a sfântului apostol Paul către Corinteni, acesta ne spune: Potirul binecuvântării pe care îl binecuvântăm nu este oare împărtășire cu sângele lui Cristos? Pâinea pe care o frângem nu este oare împărtășire cu trupul lui Cristos? Pentru că este o singură pâine, noi, cei mulți, suntem un singur trup, căci toți ne împărtășim din aceeași unică pâine (1Cor 10,16-17).
Creștinul este unit cu Cristos atât spiritual cât și fizic; astfel creștinul trebuie să fie pregătit cum se cuvine pentru primirea preasfintei Împărtășanii. Iar această dispoziție a sufletului înseamnă că:
- Creștinul trebuie să fie într-o stare de har sfințitor.
- Dacă cineva e conștient de vrun păcat de moarte atunci trebuie să meargă mai întâi în sacramentul Pocăinței pentru a primi iertarea.
- Duh de reculegere și de rugăciune.
Însă va trebui să avem și acea dispoziție a trupului, adică:
- Nu trebuie să mâncăm cu cel puțin 30 de minute înainte de primirea preasfintei Euharistii.
- Trebuie să avem gesturi specifice ca semn de închinare și adorare și respect.
- Înainte de primire va trebui să facem o scurtă plecăciune ca semne de respect.
Tot în prima scrisoare a sfântului apostol Paul către Corinteni, acesta ne spune: cine mănâncă pâinea și bea potirul Domnului în mod nevrednic va fi vinovat față de trupul și sângele Domnului (1Cor 11,27). Biserica ne recomandă cu căldură să primim preasfânta Împărtășanie ori de câte ori participăm la preasfânta Liturghie.
Apoi, dacă are dispoziția necesară creștinul poate primi preasfânta Împărtășanie chiar și de două ori în aceiași zi, însă numai în cadrul unei alte sfinte Liturghii.
Datoria sau obligația pascală: obligația de a primi preasfânta Împărtășanie cel puțin o dată pe an în timpul Paștelui.
Datoria sau obligația duminicală: de a participa la sfânta Liturghie Duminica și în celelalte sărbători de poruncă.
Cu siguranță ați mai auzit de termenul de banchet escatologic! Ce este și la ce se referă?
Escatologic – banchetul escatologic ne leagă dar ne și conduce spre scopul nostru final: cerul.
- Preasfânta Euharistie este o pregustare a gloriei cerului ce va veni.
- Ea ne întărește în pelerinajul nostru și ne mărește dorința față de viața veșnică.
- Pământul se unește cu cerul.
Banchet – În sfânta Liturghie, Isus ne dă Trupul și Sângele său Viu ca hrană spirituală și ca băutură spirituală.
- Isus le-a zis: „Adevăr, adevăr vă spun: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu aveți viață în voi (In 6,53).
- În Euharistie, noi frângem unica pâine ce ne oferă medicamentul nemuriri, antidotul pentru moarte și hrana ce ne face să trăim veșnic în Cristos Isus – Sfântul Ignațiu din Antiohia.
Structura sfintei Liturghii
Riturile introductive
Liturghia Cuvântului:
- Lectura din Vechiul Testament
- Psalmul Responsorial
- Epistola
- Evanghelia
Liturgia Euharistică:
- Luarea: Ofertoriul
- Binecuvântarea – Consacrarea
- Frângerea – Ruperea
- Dăruirea – Preasfânta Împărtășanie
Ritul de încheiere
După cum puteți observa Liturghia Euharistică este structurată conform acțiunii împătrite a lui Isus de la ultima sa Cină cea de Taină: în timp ce mâncau, a luat pâinea, a binecuvântat-o, a frânt-o, le-a dat-o… (Mt 14,22)
Ateliere și jocuri
- Atelier – Interviuri Tv
Obiectivul activității
De a face o paralelă a Paștelui, Ultimei Cine și Euharistiei cu viața.
Scopul
Tinerii vor fi capabili să identifice paralele între celebrarea Paștelui, a Ultimei Cine și a Preasfintei Euharistii
Materiale
- Biblii
- Hârtie A4 și pixuri.
Instrucțiuni
- Împărțiți tineri pe două grupe
- Spuneți primului grup că ei vor trebui să prezinte prima masă Pascală din Egipt a poporului Evreu.
- Spuneți celuilalt grup faptul că ei vor prezenta Ultima Cină a Domnului.
- Oferiți pasajele din Sfânta Scriptură tinerilor ca ajutor:
- Paște: Exod 12, 5-3
- Ultima Cină: Matei 26;26-28, Marcu 14,22-25, Luca 22,14-20.
- Apoi spuneți-le tinerilor să întocmească o listă de întrebări din texte asemenea pe care le-ar fi adresat jurnaliști de la Televiziune dacă ar fi fost prezenți la acele evenimente.
- Spuneți apoi fiecărui grup să își aleagă echipa de știri.
- Explicați-le că echipa va lua interviul celor din grup asupra evenimentelor și asupra reacției la ceea ce s-a întâmplat.
- Spuneți-le să facă acele reportaje de știri ca și cum ar fi știri de senzaționale.
- La încheiere interviurilor, discutați asemănările și diferențele și încurajații să facă legătura cu preasfânta Euharistie, prin a găsi ceea ce unește Paștele iudaic de Ultima cină și Sfânta Liturghie.
Durată: 15 minute
Indicii
- Ajutații cu informații dacă este necesar
Mulțumesc pentru atenție și răbdare!
O seară frumoasă tuturor!