JOIA SFÂNTĂ (Cina Domnului)
Ss. Tiburţiu, Valerian şi Maxim, m.; Liduina, fc.; Fer. Isabela, fc. m.
Culoare: alb
Psaltire: P
Liturghie proprie, Gloria
prefaţă pentru sfânta Euharistie I
Ex 12,1-8.11-14
Ps 115
1Cor 11,23-26
In 13,1-15
Ant. la intrare Cf. Gal 6,14
Iar noi se cuvine să ne lăudăm în crucea Domnului nostru Isus Cristos; în el este mântuirea, viaţa şi învierea noastră; prin el am fost mântuiţi şi eliberaţi.
Rugăciunea Zilei
Dumnezeule, tu ne-ai chemat să luăm parte la Cina preasfântă, în care Fiul tău unul-născut, înainte de a se da pe sine la moarte, a încredinţat Bisericii sale, jertfa nouă a legământului veşnic, ospăţul iubirii sale; dă-ne, te rugăm, harul ca, din acest mister atât de mare, să sorbim plinătatea iubirii şi a vieţii. Prin Domnul nostru Isus Cristos.
LECTURA I
Învăţături despre Cina pascală.
Citire din cartea Exodului 12,1-8.11-14
În zilele acelea, Domnul le-a zis lui Moise şi lui Aaron în ţara Egiptului: 2 “Luna aceasta să fie pentru voi începutul lunilor; ea să fie pentru voi întâia între lunile anului! 3 Vorbiţi întregii adunări a lui Israel: În ziua a zecea a lunii acesteia, fiecare să ia un animal din turmă pentru fiecare casă părintească, un animal din turmă pentru fiecare casă! 4 Iar dacă o familie este prea mică pentru un miel, să-l ia împreună cu vecinul cel mai de aproape de casă, după numărul sufletelor; fiecare să socotiţi câţi sunt de trebuinţă ca să mănânce un miel! 5 Animalul din turmă să vă fie fără cusur, de parte bărbătească, de un an; să-l luaţi fie dintre miei, fie dintre capre! 6 Să-l păstraţi până în ziua a paisprezecea a lunii acesteia şi toată adunarea comunităţii lui Israel să-l înjunghie spre seară! 7 Să ia din sânge şi să pună pe amândoi uşorii uşii şi pe pragul de sus al caselor în care îl vor mânca! 8 Să mănânce carnea în noaptea aceea; s-o mănânce friptă la foc, cu azime şi cu ierburi amare! 11 Să-l mâncaţi aşa: să aveţi mijlocul încins, sandalele în picioare şi toiagul în mână; să-l mâncaţi în grabă: este Paştele Domnului! 12 Eu voi trece prin ţara Egiptului în noaptea aceea şi voi lovi pe tot întâiul născut din ţara Egiptului, de la om până la animale; voi face judecată împotriva tuturor dumnezeilor Egiptului; eu sunt Domnul! 13 Sângele vă va fi semn pe casele în care veţi fi voi. Eu voi vedea sângele şi voi trece pe lângă voi. Nu va fi între voi nicio rană nimicitoare atunci când voi lovi ţara Egiptului. 14 Această zi să vă fie memorial şi să o celebraţi ca o sărbătoare a Domnului din generaţie în generaţiile voastre: ca hotărâre veşnică să o celebraţi!”
Cuvântul Domnului
PSALMUL RESPONSORIAL
Ps 114-115(116),12-13.15-16bc.17-18 (R.: cf. 1Cor 10,16)
R.: Din potirul binecuvântat ne împărtăşim cu sângele lui Cristos.
12 Ce-i voi da în schimb Domnului
pentru tot binele pe care mi l-a făcut?
13 Voi lua potirul mântuirii
şi voi invoca numele Domnului. R.
15 Lucru de preţ este în faţa Domnului
moartea credincioşilor săi.
16bc Eu sunt slujitorul tău şi fiul slujitoarei tale!
Tu ai desfăcut legăturile mele. R.
17 Îţi voi aduce jertfă de laudă
şi voi invoca numele Domnului.
18 Voi împlini voturile făcute Domnului
de faţă cu tot poporul său. R.
LECTURA II
Ori de câte ori mâncaţi din pâinea aceasta şi beţi din potirul acesta, vestiţi moartea Domnului.
Citire din Scrisoarea întâi a sfântului apostol Paul către Corinteni 11,23-26
Fraţilor, eu am primit de la Domnul ceea ce v-am transmis: că Domnul Isus, în noaptea în care era vândut, a luat pâinea 24 şi, mulţumind, a frânt-o şi a zis: “Acesta este trupul meu cel care este pentru voi. Faceţi aceasta în amintirea mea!” 25 De asemenea, după cină, a luat potirul, spunând: “Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Faceţi aceasta ori de câte ori beţi în amintirea mea!” 26 Căci ori de câte ori mâncaţi din pâinea aceasta şi beţi din potirul acesta, vestiţi moartea Domnului până când va veni.
Cuvântul Domnului
ACLAMAŢIE LA EVANGHELIE In 13,34
“Vă dau o poruncă nouă, spune Domnul, să vă iubiţi unii pe alţii, aşa cum eu v-am iubit!”
EVANGHELIA
I-a iubit până la sfârşit.
Citire din Evanghelia Domnului nostru Isus Cristos după sfântul Ioan 13,1-15
Înainte de sărbătoarea Paştelui, ştiind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârşit. 2 În timpul cinei – când diavolul pusese deja gândul de a-l trăda în inima lui Iuda Iscarioteanul, fiul lui Simon -, 3 ştiind că Tatăl a dat toate în mâinile sale şi că de la Dumnezeu a ieşit şi că la Dumnezeu merge, 4 s-a ridicat de la cină, şi-a pus hainele deoparte şi, luând un ştergar, s-a încins. 5 Apoi a turnat apă într-un vas de spălat şi a început să spele picioarele discipolilor şi să le şteargă cu ştergarul cu care era încins. 6 A venit deci la Simon Petru; acesta i-a zis: “Doamne, tu să-mi speli picioarele?” 7 Isus a răspuns şi i-a zis: “Ceea ce fac eu, tu nu înţelegi acum, dar vei cunoaşte după aceasta”. 8 Petru i-a spus: “Nu-mi vei spăla picioarele în veci!” Isus i-a răspuns: “Dacă nu te voi spăla, nu vei avea parte cu mine”. 9 Simon Petru i-a spus: “Doamne, nu numai picioarele mele, ci şi mâinile şi capul”. 10 Isus i-a zis: “Cine a făcut baie nu are nevoie să-şi spele decât picioarele, căci este curat în întregime. Şi voi sunteţi curaţi, dar nu toţi”. 11 Căci îl ştia pe cel care avea să-l trădeze; de aceea a spus: “Nu toţi sunteţi curaţi”. 12 După ce le-a spălat picioarele, şi-a luat hainele, s-a aşezat iarăşi la masă şi le-a spus: “Înţelegeţi ce am făcut pentru voi? 13 Voi mă numiţi «Învăţătorul» şi «Domnul» şi bine spuneţi, pentru că sunt. 14 Aşadar, dacă eu, Domnul şi Învăţătorul, v-am spălat picioarele, şi voi sunteţi datori să vă spălaţi picioarele unii altora. 15 Căci v-am dat exemplu ca şi voi să faceţi aşa cum v-am făcut eu”.
Cuvântul Domnului
Rugăciunea credincioși
Fraților preaiubiți, asemenea apostolilor și noi suntem astăzi invitați să ne adunăm la masa Domnului dar mai ales să învățăm adevăratul sens al slujirii pline de umilință. Să spunem împreună:
R. Ascultă-ne Doamne!
- Ne rugăm pentru Biserica de pretutindeni: ca ea să aibă o viață centrată pe Isus Cristos, hrănită de Trupul și sângele său și chemată să slujească în numele său. R.
- Ne rugăm pentru papa Francisc: ca el să fie tot mai dedicat lui Isus și evangheliei sale, iubitor față de cei săraci și marginalizați, și plin de afecțiune față de darul creației. R.
- Ne rugăm pentru toți preoți și episcopi noștri: ca ei să se roage mereu înainte de orice faptă, să fie umili în slujirea poporului, și să iubească Scriptura și preasfânta Euharistie. R.
- Ne rugăm pentru cei suferinzi din lume: pentru pacea în Ucraina, speranță pentru refugiați de pretutindeni și dreptate pentru toți supraviețuitori abuzurilor de orice fel. R.
- Ne rugăm și pentru toți creștini: ca ei să aibă inimi pline de milostivire, zel pentru dreptate, devotament în rugăciune. R.
Dumnezeule atotputernic și sfânt, ne rugăm pentru comunitatea Bisericii și pentru toți preoți chemați să slujească. Dă-ne te rugăm harul ca preasfânta Euharistie să fie mereu o adevărată sursă și baza întregii noastre vieți creștine. Prin Cristos Domnul nostru. Amin
Asupra Darurilor
Ant. la Împărtășanie 1Cor 11,24-25
„Acesta este trupul meu, dat pentru voi; acesta este potirul noului legământ în sângele meu”, spune Domnul; „ori de câte ori le veţi primi, faceţi aceasta în amintirea mea”.
După Împărtășanie
Dumnezeule atotputernic, dăruieşte-ne harul ca, aşa cum ne hrănim în viaţa pământească la Cina de taină a Fiului tău, tot astfel, să ne învrednicim a fi părtaşi de ospăţul veşnic al împărăţiei tale. Prin Cristos, Domnul nostru.
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 2
Ex 12,1-8.11-14
1Cor 11,23-26
In 13,1-15
Viața în Palestina, de pe timpul lui Cristos, era una foarte dură. Principalul mijloc de transport erau picioarele. Oameni parcurgeau distanțe foarte lungi, pe drumuri dure, pline de praf și neprimitoare, din Galileea până în Ierusalim de exemplu. Călători adesea ajungeau la destinații cu picioare inflamate și nespus de dureroase. Ca semn de ospitalitate, gazda avea grijă ca oaspeți să primească o baie caldă la picioare și un masaj, ca modalitate de a le atenua durerea și inflamațiile. Slujitori casei ori sclavii erau cei care făceau de obicei aceasta.
Această slujire a băii și a liniștirii picioarelor obosite erau realizate și de către casele de odihnă ori hanurile ce se găseau în anumite locuri strategice de-a lungul drumurilor principale ori străzilor mai importante. Călători ce se aflau pe acele drumuri, puteau intra în aceste case de odihnă pentru a cere această baie a picioarelor dar și mâncare. Astfel energia lor era restaurată și deveneau iarăși capabili să își continue și să își termine lunga călătorie. Acesta este modul în care toate aceste case de odihnă, de-a lungul drumurilor, și-au căpătat numele de restaurante, fiindcă reda energia călătorilor obosiți și extenuați ce călătoreau pe drumuri. Acesta este modul în care discipoli lui Isus au înțeles această spălare a picioarelor, în lumina acestui fundal cultural.
În pregătirea noastră pentru celebrarea glorioasei înviere a Domnului nostru Isus Cristos în ziua de Paște, astăzi, celebrăm mai întâi, ultima cină a Domnului Nostru, în această zi de Joia Sfântă. Această sărbătorea comemorează în mod solemn și instituirea sfintei Euharistii și a ordinelor sfinte, dar și spălarea picioarelor apostolilor. Spălarea picioarelor, a fost privită, timp de multe secole tot ca un sacrament, sacrament ce era numit ca Sacramentul Slujirii.
Cina Domnului este numele pe care l-au folosit unii părinți ai Bisericii, nume care este folosit și întâlnit și la unele bisericii protestante, nume dat mesei euharistice instituite de Isus Cristos la ultima sa cină. În cadrul Noului Testament, la un moment dat, în prima scrisoare a sfântului apostol Paul către Corinteni, putem vedea că Cina Domnului includea atât jertfa Euharistică cât și agapa, comuniunea ori masa fraternă ce urma după aceea. Bisericile Catolice din est o mai numesc și ca Cina Mistică care tradus ar însemna să îți amintești de natura ei sacramentală, din moment ce mysterion înseamnă sacrament.
În continuare vă invit să vorbim mai multe despre aceste Sacrament al Slujiri. Episcopul Fulton Sheen a spus la un moment dat că, În noaptea ultimei cine, apostoli se certau asupra cine va ocupa locul dintâi la masă, dintre ei. Domnul nostru binecuvântat atunci s-a aplecat în genunchi, le-a spălat picioarele după care le-a șters cu un prosop. Cât de puțini sunt cei care se luptă pentru prosop.
Aceste cuvinte ale episcopului Fulton Sheen sunt atât de adevărate și în ziua de astăzi, pe cât de adevărate au fost acum 50-60 de ani când au fost scrise. Acest prosop care semnifică slujirea proprie, a celorlalți, este ceva ce ființele umane nu doresc de obicei. Însă Isus le-a spus apostolilor săi dar și nouă, în textul evangheliei de astăzi, că dacă eu, Domnul și Învățătorul, v-am spălat picioarele, și voi sunteți datori să vă spălați picioarele unii altora. Căci v-am dat exemplu ca şi voi să faceți așa cum v-am făcut eu”, un sfat foarte bun pe care ni-l dă Isus astăzi tuturor, atât un sfat cât și o foarte bună învățătură spirituală.
Un preot pe nume Raymond Suriani a spus la un moment dat într-o omilie de-a sa că acum, ceea ce e extrem de important pentru noi e de a ținem minte despre ce anume de fapt e această celebrare a acestei Joii Sfânte, a ultimei cine a Domnului, că acest act de slujire pe care l-a făcut Isus, că această spălare a picioarelor apostolilor săi, a avut loc imediat după masă, după momentul în care Cristos a instituit sfânta Euharistie. Acest fapt ne dă tiparul, modelul pe care Cristos dorește ca și noi să îl urmăm în cadrul vieților noastre de fiecare zi adică Euharistia, apoi slujirea, aspecte care cel mai adesea sunt rupte una de cealaltă în biserica din zilele noastre, contemporană.
Din păcate, încă există unii creștini, catolici care săvârșesc fapte de caritate la un nivel normal, dar care nu vin mai niciodată la sfintele Liturghii. Unii creștini care sunt extrem de fideli în a fi prezenți la sfintele Liturghii dar care săvârșesc extrem de rar fapte de caritate. Conform acestui model pe care ni l-a trasat Cristos pentru noi în această Joie Sfântă, aceste abordări sunt complet greșite. De exemplu, creștinii catolici care săvârșesc lucruri bune, fapte bune dar care eșuează în a veni la sfânta Liturghie au, cel mult, să spunem o caritate trucată. Ca această caritate să devină una așa cum trebuie, ea va trebui să fie împreună, să fie împuternicită și energizată de primirea cu vrednicie a preasfintei Împărtășanii, a sfintei Euharistii. Iar acei creștini catolici care vin la sfintele Liturghii dar care nu au deloc timp pentru cei din jurul lor, din parohia lor, ori frați și surorile din comunitatea lor nu fac nimic altceva decât de irosească harul pe care îl primesc în preasfântul Sacrament.
Sfânta Maică Tereza de Calcuta, din câte ne amintim, participa la sfânta Liturghie, se ruga înaintea preasfântului Sacrament în fiecare dimineață iar abia după acea ieșea afară pentru a-i sluji pe frați și surorile ei de pe străzile Calcutei. Caritatea ei era una puternică și extrem de eficientă fiindcă era înrădăcinată în acest tipar, model pe care Cristos ni l-a trasat în noaptea dinaintea morții sale, adică Euharistia și apoi slujirea. Niciodată una fără cealaltă.
Referitor la acest lucru, spunea sfântul Toma de Aquino la un moment dat, referitor la acest episod al spălării picioarelor despre care am auzit în textul evangheliei de astăzi, că Spălarea credinței semnifică spălarea de orice pată. Când speli picioarele fratelui tău, în acel moment, speli, pe cât îți stă cu putință, speli cât de multe pete e cu putință. Iar acest lucru îl poți face prin trei moduri: prin iertarea rănilor, ofenselor pe care ți le-a provocat. Prin a te ruga pentru iertarea păcatului său, după cum ne spune și apostolul Iacob în scrisoarea sa. Ultimul prin a-i ierta păcatele prin autoritatea cheilor. Ultimul dintre ele, desigur, se aplică în cazul preoților și episcopilor, fiindcă doar ei pot acorda această dezlegare în cadrul sacramentului Spovezii. Însă celelalte două, iertarea la nivel personal și rugăciunea pentru iertarea celorlalți, pot fi practicate de fiecare dintre noi, indiferent de vârstă ori de calitatea sănătății fizice.
Isus stabilește o legătură strânsă, apropiată între spălarea de către el a picioarelor discipolilor săi și discipoli spălând picioarele altora. Dacă euharistia este locul în care Domnul ne spală picioarele, atunci viața de zi cu zi este locul în care noi trebuie să spălăm picioarele altora, a celor din jurul nostru. Euharistia duce la viață după cum viața duce la Euharistie. Adevărata pietate, umilință a euharistiei duce la slujirea altora, celor din jurul nostru. Isus care a frânt pâinea Euharistică, tot el spală picioarele discipolilor săi. Tot ceea ce va trebui noi să facem e să urmăm exemplul său atât la altarul euharistic cât și la altarul vieții. Amin
Alte teme de predici sau cateheze
- Răscumpărarea ca noul Paște.
- Euharistia: sângele mântuitor al mielului.
- Jertfa de sine pentru ceilalți în viața creștină.
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 5
Ex 12,1-8.11-14 1Cor 11,23-26 In 13,1-15 Umilința slujirii, hrănită de Euharistie Astăzi începem în mod solemn sfântul Tridium Pascal, cele trei mari celebrări ale credinței noastre. Știm cu toți că
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 4
Ex 12,1-8.11-14 1Cor 11,23-26 In 13,1-15 Sfânta Maică Tereza de Calcutta, fondatoarea Misionarelor Carității care a dus o viață cu adevărat de sfințenie datorită slujirii ei a celor mai săraci
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 3
Isus a spus la un moment dat că cea mai mare expresie de iubire a ceea când cineva își dă viața pentru prieteni săi. Astăzi îl vedem pe Isus cum își duce la împlinire propriile cuvinte. În cea mai uimitoare metodă el își oferă propria viață discipolilor săi preaiubiți, și nu oricum ci în două moduri extraordinare....
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 2
Viața în Palestina, de pe timpul lui Cristos, era una foarte dură. Principalul mijloc de transport erau picioarele. Oameni parcurgeau distanțe foarte lungi, pe drumuri dure, pline de praf și...
Joia Sfântă (Cina Domnului) – 1
Astăzi este Joia Sfântă, iar noi ne-am adunat aici, cu toți, la această Sfântă Liturghie de seară a Ultimei Cine a Domnului pentru a deschide în mod oficial Tridiumul Pascal, pentru a ne pregăti pentru comemorarea glorioasei învieri a Domnului Nostru Isus Cristos din Duminica Paștelui.