In 3,7b-15
Născut din Duh
Un autor necunoscut a spus că Duhul Sfânt este, apă, ulei, vânt, foc, porumbel și sigiliu.
În textul evangheliei de astăzi l-am auzi pe Isus cum ne-a spus, Vântul suflă unde vrea; îi auzi sunetul, dar nu știi de unde vine, nici încotro merge. Așa este cu tot cel care este născut din Duh” (v.8). Cuvântul vânt din evanghelia de astăzi are un nume: Duhul. Cuvântul grecesc penuma precum și cel iudaic de ruah ambele traduse înseamnă vânt, suflare și spirit. Isus a rostit aceste cuvinte fiindcă Nicodim avea dificultăți în a înțelege mesajul lui Isus când acesta a spus, Trebuie să vă nașteți din nou! (v.7). Isus făcea referință la puterea transformatoare și reînnoitoare a Duhului Sfânt. Adverbul grecesc anothen tradus înseamnă atât de sus cât și din nou. Isus a spus de sus iar Nicodim a înțeles greșit ca din nou. Iar asta fiindcă pentru el, era complet imposibil pentru un om să intre din nou în sânul mamei sale şi să se nască (v.4). Iar Isus i-a explicat că este o naștere spirituală. Așa e cu toți cei care sunt născuți din Duh. Această înțelegere greșită are scopul și rolul de a-i oferi lui Isus ocazia de a veni cu alte învățături.
De-a lungul timpului au fost foarte multe discuții și dezbateri despre această frază născut din nou. Unii dintre aceste persoane ba chiar au început să se numească ca fiind Creștini născuți din nou, făcând referință la o persoana care și-a schimbat viața și l-a acceptat pe Isus ca Domnul și Mântuitorul lor propriu. Trist e faptul că nici măcar Isus nu folosește fraza născut din nou, ci Nicodim a fost cel care a spus-o. Cineva spusese că ceea ce a dorit Isus să scoată în evidență e faptul că noi trebuie să fim născuți de sus și prin apă și Duh. Suntem născuți la o viață nouă prin apele dătătoare de viață ale sacramentului Botezului. Noua viață este viața lui Dumnezeu din noi. Este o viață pe care o posedăm prin acțiunea Duhului Sfânt din sufletul nostru. Ceea ce a spus această persoană este complet adevărat iar eu o cred cu tărie.
Sfântul Grigore de Nazianz a spus și el ceva de Duhul Sfânt, în Al cincilea discurs Teologic, la numărul 29 că, Divinitatea Duhului Sfânt ar trebui să fie clar recunoscută în sfânta Scriptură. Priviți la aceste fapte: Cristos este născut, Duhul este premergătorul. Cristos este botezat, Duhul dă mărturie. Cristos este ispitit, Duhul îl conduce sus. Cristos se înalță, Duhul îi i-a locul. Ce lucruri mărețe sunt în caracterul lui Dumnezeu și nu se găsesc în Duhul? Ce titluri aparțin lui Dumnezeu și care nu i se aplică și Lui? El este numit Duhul lui Dumnezeu, Duhul lui Cristos, mintea lui Cristos, Duhul Domnului, Duhul adevărului, libertății, Duhul înțelepciunii, al înțelegerii, sfatului, măreției, cunoașterii, al fricii de Dumnezeu. Acestea doar arată începutul a cât de nelimitat e el.
Efectele Duhului Sfânt, ar trebui să fie vizibile în fiecare dintre noi, cei care am fost botezați cu Duhul schimbător-de-viață. Un mod prin care putem face aceasta este de a da mărturie cu propriul nostru exemplu bun, și nu doar celor care cred în Isus ci mai ales celor care nu cred. A da un exemplu bun, conform unui jurnalist într-unul din articolele sale, înseamnă să dai mărturie de prezența lui Dumnezeu în viața ta. Să încerci să faci mult bine pentru a ne strădui să fim cât mai aproape de Dumnezeu. A face bine pentru ceilalți și pentru țara noastră ca întreg înseamnă să practici ceea ce ni se predică atât de des. Doar dacă facem pe cât de mult bine e cu putință celorlalți vom putea să predicăm și noi altora. Însă e important să predicăm celorlalți prin propriul exemplu. Exemplul vieții noastre, trăite cu generozitate în slujirea țării fără vreo urmă de egoism. E cel mai patriotic lucru pe care îl putem face.
De aceea, în încheiere vă invit să nu uitați niciodată că, ca și creștini botezați și renăscuți în Duhul Sfânt, cea mai bună învățătură pe care o putem oferi e prin propriul exemplu bun. Amin