Ex 24,3-8
Evr 9,11-15
Mc 14,12-16.22-26
Am găsit o poveste zilele acestea pe internet despre un episcop care fusese întrebat la un moment dat despre Euharistie de către un sceptic educat. Cum e posibil ca pâinea și vinul să se schimbe în Trupul și Sângele Domnului? Episcopul i-a răspuns, Când te-ai născut nu erai la fel de mare precum ești acum. Cum de ai crescut? Tot cea ce ai mâncat s-a transformat în sânge și trup, ceea ce e un adevărat miracol. Acum, oare nu putea Dumnezeu să săvârșească același miracol după o face deja natura?
Scepticul însă nu s-a lăsat ci a întrebat iar, Cum e posibil ca Isus Cristos să fie prezent într-o ostie atât de mică? Episcopul i-a răspuns, Tu vezi cu ochii tăi peisajul larg. Și totuși ochii tăi sunt foarte mici însă ei pot cuprinde totul. Tot așa e posibil ca Isus să fie prezent într-o ostie atât de mică.
Cum poate același Isus Cristos să fie găsit în toate ostiile consacrate? Episcopul i-a răspuns La Dumnezeu nimic nu e imposibil. Iar acest răspuns ar trebui să fie de ajuns, însă natura poate să răspundă și la aceasta. Sparge o oglindă în mai multe bucăți și fiecare dintre ele va reflecta aceiași imagine pe care ar fi reflectat-o și întreaga oglindă. Astfel Isus Cristos se află în fiecare ostie consacrată și în fiecare fragment al ei.
Astăzi celebrăm sărbătoarea Trupului și Sângelui lui Cristos sau Sărbătoarea Corpus Christi. Iar în textul evangheliei de astăzi am auzit cum Isus a trimis doi dintre discipoli săi să pregătească o cameră pentru ultima sa cină. El nu le-a dat nici o adresă ci le-a spus doar atât, să urmeze un om care cară apă. Femeile iudaice în mod normal căra vasele cu apă. Așa că vederea unui bărbat ce cară apă ar trebui să fie una neobișnuită și ușor de recunoscut. Isus poate că i-a trimis intenționat la întâmplare pentru a găsi locația. Poate și pentru ca Iuda să nu cunoască locul de întâlnire pentru a aduce soldați să îl aresteze acolo. Isus dorea această ultimă masă să fie una plină de siguranță și pace, pentru că ea avea să aibă o semnificație veșnică și mondială. Acest loc, după părerea mea, este un loc folosit pentru a putea institui Euharistia într-un mod solemn. În această cameră de sus Isus Cristos a instituit Euharistia. În acest pasaj evanghelic găsim doctrina adevăratei prezențe a lui Isus în Preasfântul Sacrament care este centrul credinței noastre creștine.
Isus a spus, Luați, acesta este trupul meu!… Acesta este sângele meu (vv.22-24). Isus nu a spus, Luați, acesta este simbolul trupului meu…acesta este simbolul sângelui meu, după cum au tendința alți să creadă. Credem că primim adevăratul Trup al lui Cristos și bem adevăratul Sânge al lui Cristos, sub specia pâinii și a vinului. Poate că alți ne-ar putea crede canibali, însă Isus Cristos e cel care ne-a poruncit să facem astfel.
Dacă ar fi fost doar o ființă umană cea care să rostească aceste cuvinte Acestea este trupul și Acesta este sângele meu, asupra unei bucăți de pâine și asupra unui pahar de vin, atunci acea pâine și acel vin ar fi rămas exact la fel. Însă Isus, Fiul lui Dumnezeu a fost cel care a rostit foarte clar și extrem de explicit la Ultima sa Cină aceste cuvinte. Noi numim aceasta ca transsubstanțiere, adică specia pâinii și a vinului sunt schimbate în consacrare în Trupul și Sângele lui Cristos. Cu alte cuvinte, Cristos este cu adevărat prezent în Euharistia pe care noi o celebrăm.
Un preot spusese într-una din predicile sale că această doctrină a adevăratei prezențe a lui Cristos în Euharistie are și multe devoțiuni foarte frumoase pe care el personal a ajuns să le iubească în parohia sa și care au continuat să îl hrănească spiritual și viața sa spirituală de preot. De exemplu, Sfânta Jertfă a Liturghiei, Ora de adorație și Binecuvântarea, Vizita la Preasfântul Sacrament, Viaticul primit solemn de cei bolnavi.
În continuare aș dori să împărtășesc cu voi unele experiențe și observații cu privire la participarea la celebrarea Euharistică. Cu mult timp în urmă, unii cateheți, preoți și profesori pensionari au spus că e păcat de moarte să porți pantaloni scurți și șlapi în timpul sfintelor Liturghii. Întrebarea e, cum de îți permiți haine scumpe și frumoase pentru diferite petreceri și evenimente însă nu îți permiți niște haine decente cu care să vii să te întâlnești cu Isus Cristos și să îl primești în cadrul sfintei Liturghii? În trecut, era păcat de moarte să primești sfânta împărtășanie în mână, astăzi deja se practică în multe locuri. De asemenea era păcat să o primești și de la o persoană laică în loc de un preot, acum în multe țări numai persoanele laice distribuie sfânta Împărtășanie. În trecut era păcat să nu te duci la spovadă înainte de primirea sfintei Împărtășanii, însă acum, eu unul recomand că e foarte bine să mergi la spovadă înainte, mai ales dacă ai făcut și un păcat de moarte. Era păcat dacă nu țineai post exact o oră înainte de primire. Era păcat dacă nu îngenuncheai și dacă nu făceai plecăciune în timpul consacrării. Ba chiar am auzit de la cineva că bunica lui l-a făcut să se simtă vinovat de moarte și la amenințat cu focul iadului pentru simplu fapt că nu s-a spălat pe dinți înainte de a merge la sfânta Liturghie și multe altele.
Indiferent dacă toate acestea sunt adevărate sau nu, ceea ce e cu adevărat important e faptul că noi trebuie să fim pregătiți cum se cuvine pentru primirea lui Isus Cristos în sufletele noastre. Dacă îl primim, atunci noi asimilăm viața lui, doctrina lui dar mai ales iubirea lui. Înseamnă să îți însușești modul său de gândire, înseamnă să devii asemenea lui Cristos.
Și voi încheia cu cuvintele sfântului Iustin: Euharistia este momentul în care creștinii ajută văduvele și orfanii, bolnavi, săracii și pe cei închiși….într-un cuvânt pe cei în nevoie. Așa că vă invit să ne adresăm următoarele întrebări: E creștinesc să participăm la Euharistie fără a împărtăși cu ceilalți ceea ce avem? Ce puteți spune despre o persoană care primește împărtășania dar care își plătește angajați cu jumătate din salarul datorat? Amin